وزارت نیرو، پیگیر “ایمن سازی تاسیسات” برق و آب کشور/ نگاه به “مدیریت بحران” در کشور جدی نیست

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر “بحران و پدافند غیرعامل” شرکت آب منطقه‌ای تهران تاکید کرد:

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه مدیریت بحران قابل توجه بخش‌های مختلف وزارت نیروست، گفت: اگر بگوییم تاسیسات آب و برق صد در صد ایمن می باشند، اغراق کرده‌ایم، اما موفقیت در این عرصه و بسترسازی لازم به منظور ایمن سازی زیرساخت‌های اساسی کشور، نیازمند همکاری سایر بخش‌ها از جمله سازمان مدیریت بحران و معاونت راهبردی ریاست جمهوری به منظور تامین اعتبار است.

 به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مهندس جلال جهانبخشی با بیان اینکه “تهدیدهای طبیعی” موضوع مدیریت بحران در کشور می باشند، گفت: در این میان سیل و زلزله در ایران بیش از سایر بلایای طبیعی رخ می‌دهند و ایجاد شرایط بحرانی ناشی از بروز این حوادث را هر ساله در نقاط مختلف کشور تجربه می‌کنیم.

وی دربارهٔ نقش وزارت نیرو در مدیریت بحران بویژه پیشامد بلایای طبیعی چون سیل و زلزله گفت:‌ اگر آب و پس از آن برق را مهمترین نیازها در شرایط بحران بدانیم، وزارت نیرو  متولی این دو بخش است.  اما وزارت نیرو در بحث زلزله، همانند سایر بخش‌ها تاثیرپذیر است و باید تمهیدات لازم را در این خصوص بیاندیشد و از میزان  آسیب‌پذیری‌اش بکاهد.

نماینده وزارت نیرو در شورای سیاست گذاری کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE که امسال در چهارم و پنجم دی ماه  به  مناسبت دهمین سالگرد زلزله بم برگزار خواهد شد افزود: در شرایط بحرانی بویژه زلزله که در ایران معمولا در شب اتفاق می‌افتد ، تامین برق و آب از اولویت های اساسی مدیریت بحران است، به همین خاطر وزارت نیرو تلاش می کند تمام سیستم‌های تولیدکننده، انتقال‌دهنده و توزیع‌کننده آب و برق خود را ایمن کند که هم خساراتش در مواقع بحران کاهش یابد و هم خدماتش را به مردم تداوم ببخشد.

وی با بیان اینکه منشا اصلی سیل، مختل شدن جریان آب در مجاری طبیعی خودش یعنی رودخانه‌ است، اظهار کرد: مدیریت رودخانه‌ها و آب‌های سطحی  بر عهده وزارت نیروست.

البته تاسیساتی از جمله سدها و نیروگاه‌های آبی که وزارت نیرو در مجرای رودخانه ها ایجاد کرده است از ایمنی کافی برخوردار می باشند. اما لازم است سیاست‌گذاری برای ایمن‌سازی مابقی منابع تاثیر پذیر با همکاری و هماهنگی همه ارگانهای ذیربط و بویژه بخش های مسئول انجام شود.

جهانبخشی با اشاره به اینکه تاسیسات آبی و برقی همانند تمامی ساخت و سازهایی که صورت می‌پذیرد، بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود ساخته می‌شوند، گفت: بنابراین  ایمنی اولیه به جهت همین طراحی مطابق با اصول در این تاسیسات محقق خواهد شد، ولی ممکن است در برخی تاسیسات جانبی‌ یا به سبب تاثیرمتقابل بخش‌های دیگر، آسیب پذیری وجود داشته باشد که بخش های مرتبط باید پیگیر رفع آنها باشند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.