وزیر نفت: برداشت روزانه یک میلیون بشکه‌ای از غرب کارون هدف گذاری شده است

وزیر نفت گفت: با قرارداد‌های تازه، برداشت روزانه یک میلیون بشکه‌ای از غرب کارون هدف‌گذاری شده است.

وزیر نفت: برداشت روزانه یک میلیون بشکه‌ای از غرب کارون هدف گذاری شده است

به گزارش ممتاز نیوز، جواد اوجی  گفت: امروز ما شاهد آن هستیم که میدان‌های مشترک در منطقه غرب کارون به دست شرکت‌های توانمند ایرانی توسعه می‌یابد.

وی افزود: با امضای قراردادهای توسعه‌ای و راه‌اندازی پروژه‌های تازه در منطقه غرب کارون، دست شرکت ملی نفت ایران برای ایجاد اشتغال در این مناطق به‌ویژه در استفاده از نیروهای بومی بازتر خواهد شد.

وزیر نفت گفت: توسعه و سرمایه‌گذاری همه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون در خوزستان در اختیار پیمانکاران ایرانی است و ما توسعه را شرطی نکردیم و منتظر خارجی‌ها نماندیم.

اوجی ادامه داد: هم‌اکنون مقدار برداشت روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون حدود ۴۵۰ هزار بشکه و سهم تولید در میدان‌های مشترک سه برابر میدان‌های مستقل است.

وی افزود: ملت ایران منتظر خبرهای خوبی درباره امضای قراردادهای نفت و گاز برای توسعه میدان‌های مشترک و تکمیل توسعه میدان‌های هیدروکربوری باشند. توسعه میدان‌های غرب کارون ۲۰ سال پیش مشروط به حضور خارجی‌ها بود، اما امروز هیچ مستشار خارجی در غرب کارون نیست.

وزیر نفت تأکید کرد: در دوران فعالیت دولت سیزدهم غرب کارون متحول شده است و هیچ میدان و طرحی را نداریم که قرارداد آن در این دولت امضاء نشده باشد، به‌طوری‌که قراردادهای میدان‌های یاران، یادآوران، سهراب و طرح یکپارچه آزادگان را در این دولت نهایی کردیم.

اوجی گفت: همه میدان‌های ما در غرب کارون که در زمره مهم‌ترین میدان‌های مشترک نفتی کشور قرار دارند، در حال تولید هستند و با قراردادهای تازه، برداشت روزانه یک میلیون بشکه‌ای از غرب کارون هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: افزون بر این گام نخست توسعه میدان آزادگان جنوبی به‌زودی به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد، ۲۰ سال پیش قرار بود ژاپنی‌ها این میدان را توسعه دهند، اما کاری نکردند، بعد هم دوباره چینی‌ها آمدند و کاری از پیش نبردند.

وزیر نفت ادامه داد: در دولت گذشته هم اتفاق جدی برای توسعه میدان‌ آزادگان رخ نداد، اما ان‌شاءالله این طرح توسعه‌ای طی چند ماه آینده تکمیل می‌شود و با ظرفیت برداشت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح مهمترین و بزرگترین طرح توسعه میدان نفتی طی دو دهه اخیر است.

اوجی با تأکید بر اینکه در منطقه غرب کارون ۹ میدان نفتی وجود دارد که ۶ میدان از این تعداد مشترک هستند، گفت: هم‌اکنون نسبت برداشت نفت از میدان‌های مشترک به میدان‌های مستقل سه به یک است؛ میدان‌های نفتی سپهر و جفیر نیز که امروز به بهره‌برداری رسمی رسید، حدود ۱۵ سال پیش طی قراردادی در قالب بیع‌متقابل به یک شرکت خارجی داده شد که متاسفانه کاری از پیش نبرد.

انتهای پیام/


استانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.