وزیر نیرو وعده داد: بهمن‌ماه، تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه بهره‌برداری می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به اینکه پس اصلاحات فنی تونل آبرسانی کانی سیب، این طرح در بهمن ماه ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود، گفت: تمام ملاحظات زیست محیطی در رابطه با سد چمشیر نیز رعایت شده است.

وزیر نیرو وعده داد: بهمن‌ماه، تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه بهره‌برداری می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از غرفه‌های فعال در هجدهمین نمایشگاه صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب کشور به خبرنگاران گفت:  با توجه به خشکسالی‌های شدید چند سال اخیر و محدودیت منابع آبی، لازم است از آخرین فناوری و تکنولوژی‌ها برای مدیریت صحیح منابع آب کشور استفاده کنیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درباره سد چمشیر و حواشی آن نیز تصریح کرد: سد چمشیر یکی از سد‌های بزرگ کشور است که در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و در اجرای آن از آخرین تکنولوژی‌های مهندسی استفاده شده است.

وی در رابطه با این سد و حواشی زیست محیطی آن گفت: در فرایند اجرای پروژه، نکات و اصول محیط زیستی بر اساس ضوابط سختگیرانه سازمان محیط زیست به صورت دقیق رعایت شده است و علاوه بر اینکه این پروژه قبل از آغاز فرایند اجرا، از سازمان محیط زیست مجوز گرفت، همچنین در طول فرایند اجرا نیز ۲۵ گزارش دقیق محیط زیستی به این سازمان ارائه کرده است.

محرابیان همچنین با تأکید بر رعایت اصول محیط زیستی در همه پروژه‌های عمرانی این وزارتخانه اضافه کرد: در اجرای پروژه سد چمشیر و همه پروژه‌های عمرانی وزارت نیرو رعایت ملاحظات زیست محیطی در اولویت قرار دارد و نمایندگان سازمان محیط زیست نیز در آخرین بازدید خود از این سد، شرایط زیست محیطی آن را تأیید کرده اند و انتقادات وارده برطرف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه آب مهم‌ترین محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است، گفت: از شروع دولت سیزدهم توجه به آب و مسائل آن مورد تأکید رئیس جمهور و سایر اعضای کابینه بوده است و در بودجه سال ۱۴۰۱ ردیف‌های مناسبی برای اجرا و نهایی سازی پروژه‌های آب در نقاط مختلف کشور دیده شد و در بودجه ۱۴۰۲ نیز همینگونه خواهد بود که امیدواریم نتیجه آن تسریع در فرایند نهایی سازی پروژه‌های مهم صنعت آب در کشور باشد.

محرابیان در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه هفتم توسعه و اهمیت آن بیان کرد: در تدوین برنامه هفتم توجه به موضوع آب مورد وفاق مجلس و دولت بوده است و امیدواریم با لحاظ کردن مسائل و چالش‌های آبی کشور، زمینه اجرای هرچه سریعتر پروژه‌های آبی به ویژه در حوزه کشاورزی فراهم شود.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره سد بختیاری گفت: سد بختیاری یکی از سد‌های ارزشمند در حوزه مدیریت منابع آب است که برای تأمین مالی آن از روش‌های ترکیبی استفاده شده است و هم بهره گیری از کمک سرمایه گذاران داخلی و هم خارجی در دستور کار است.

وزیر نیرو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون تعرفه آب شرب و سیاست‌های دولت در این زمینه گفت: سیاست دولت در حوزه آب بهاء، عدم افزایش تعرفه‌ها تا سطح الگوی مصرف و محدود کردن مصارف بیش از الگوی مصرف در بخش‌های مختلف است.

وی در همین رابطه ادامه اداد: در حوزه آب بهاء، سیاست‌ها را باید به گونه‌ای پیش ببریم که مانع مصارف نامتعارف شویم تا هم عدالت رعایت شده باشد و هم مدیریت مطلوب تری در حوزه مسائل آب رقم بخورد.

محرابیان در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با آخرین وضعیت پروژه‌های آبی دریاچه ارومیه گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ما شاهد کاهش شدید بارش‌ها هستیم و نیز در پروژه‌های عمرانی که پیشتر برای احیای دریاچه اجرایی شد مثل تونل انتقال آب کانی سیب، اشکالاتی وجود داشت که امکان بهره برداری از آن‌ها فراهم نبود.

وی اضافه کرد: در پروژه انتقال آب کانی سیب، همکاران ما در ماه‌های اخیر و طی یک کار جهادی حدود ۷۰۰ متر از مسیر تونل را که به لحاظ فنی دارای اشکالات جدی بود، اصلاح کردند و پیش بینی می‌کنیم در بهمن ماه سال جاری بتوانیم از تونل انتقال آب کانی سیب بهره برداری کنیم.

وزیر نیرو در رابطه با دیگر طرح و برنامه‌ها پیرامون دریاچه ارومیه نیز گفت: در رابطه با افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه، طرح و پروژه‌های دیگری مانند بهره گیری از پساب بهداشتی شهر‌های ارومیه، تبریز و دیگر شهر‌های حاشیه دریاچه در دست اجراست. با این وجود نکته بسیار کلیدی در مورد این دریاچه برداشت‌های غیرمجاز و بیش از حدی است که اتفاق می‌افتد و لازم است با بکارگیری روش‌های نوین به ویژه در حوزه کشاورزی این برداشت‌های زیاد و غیرمجاز را محدود کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون طرح‌های توسعه شهر تهران و محدودیت‌های آب شرب گفت: در جهان اکثر شهر‌های بزرگ یا در حاشیه دریا‌ها قرار دارند و یا در حاشیه رود‌های بزرگ بنا شده اند که این واقعیت امکان تأمین آب پایدار را در این شهر‌ها فراهم کرده است. این مهم باید در طرح‌های توسعه‌ای تهران به عنوان یک الگو مد نظر قرار بگیرد و در طرح‌های توسعه‌ای آب به عنوان مهم‌ترین رکن کلیدی مورد توجه باشد.

محرابیان در بخش پایانی سخنان خود در مورد پروژه‌های عمرانی وزارتخانه برای حل مشکلات آب شرب در شهر تهران افزود: اگرچه که اعتقاد داریم با مدیریت صحیح مصرف شهروندان تهرانی می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات موجود را حل کنیم، اما برای تأمین آب پایدار تهران برنامه‌های متعددی داریم که فرایند اخد مجوز برخی برنامه‌ها نهایی شده و برخی نیز در مرحله اخذ مجوز هستند.

وی  افزود: در اطراف تهران منابع آب مطمئنی داریم که سابق بر این کمتر مورد توجه قرار گرفتند، ولی حالا در دست مطالعه هستند تا در صورت لزوم برای افزایش کمیت و کیفیت آب شرب تهران از این منابع نیز استفاده کنیم و همچنین موضوع بازچرخانی آب و استفاده از پساب بهداشتی نیز در دستور کار است که می‌تواند بخشی از نیاز آبی شهر تهران را پاسخ دهد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.