وسعت شبکه انتقال نفت ایران ۲ برابر شد

علی زیار در گفتگو با مهر با بیان اینکه همزمان با آغاز تولید گازوئیل مرغوب با استانداردهای روز جهان امکان انتقال این فرآورده نفتی از مسیر شبکه فعلی خطوط لوله و مخابرات نفت وجود دارد، گفت: با بهره برداری از طرح‌های جدید توسعه، بهینه‌سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه نفت تهران و امام خمینی شازند، حتی محموله‌هایی از گازوئیل تولیدی این دو پالایشگاه از شبکه موجود به انبارهای نفتی منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اعلام اینکه در حال حاضر بخش عمده از شبکه انتقال نفتی کشور مربوط به خطوط لوله نفت خام و فرآورده‌های نفتی است، تصریح کرد: با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس خطوط جدید انتقال میعانات گازی هم به شبکه انتقال کشور اضافه می شود.

 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون خط لوله انتقال میعانات گازی به پالایشگاه ستاره خلیج  فارس در مراحل اتمام قرار دارد، اظهار داشت: با راه‌اندازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، شرکت خطوط لوله و مخابرات آمادگی لازم را برای راه اندازی و بهره برداری از این خطوط لوله جدید را دارد.

 

وی همچنین با اشاره به برنامه کلان دولت برای ساخت هفت پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی در کشور، تبیین کرد:‌ بر این اساس به‌منظور ساخت خطوط لوله جدید انتقال خوراک نفت خام و فرآورده‌های نفتی تولیدی هم برنامه‌های جدیدی تعریف و عملیاتی خواهد شد.

 

زیار با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی طراحی ساخت برخی از خطوط لوله جدید نفتی به پایان رسیده است، بیان کرد: همزمان با آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه‌ها، ساخت این خطوط لوله جدید نفت و فرآورده نفتی آغاز خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تاکید کرد: در مجموع پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه شبکه خطوط لوله نفت و فراورده نفتی کشور حدود ۲۵ درصد و تا پایان چشم انداز بیست ساله کشور حدود ۴۴ درصد افزایش یابد.

 

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر به استثنای ۲ پالایشگاه نفت بندرعباس و لاوان، خوراک ورودی هفت پالایشگاه موجود نفتی ایران از مسیر شبکه ملی خطوط لوله نفت تامین می شود، گفت: فرآورده نفتی ۸ پالایشگاه هم از مسیر شبکه سراسری به انبارهای نفت منتقل می شود.

 

زیار با اعلام اینکه در شرایط فعلی بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله ۶ تا ۳۶ اینچ شامل ۹ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال فرآورده نفتی و ۵ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت در کشور فعال است، خاطرنشان کرد: ۲۱۵ ایستگاه مخابرات، ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری و ۱۷۵ ایستگاه پمپاژ، ۱۱ منطقه عملیاتی و تاسیسات گسترده فشارشکن مسئولیت پشتیبانی شبکه ملی نفت و فرآورده نفتی کشور را برعهده دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.