وعده های وزیر آموزش و پرورش زیر ذره بین

خبرگزاری آریا-  معلمی شغل انبیاست، عبارتی که شاید تنها بر زبان جاریست نه درعمل .
اززمان روی کار آمدن حاجی بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش همیشه شعارهایی برای رفع مشکلات مدارس و از جمله معلمان در دستور کار این وزارت خانه قرار گرفت که می توان به برخی اقدامات تحولی مانند رفع موانع ادامه تحصیل فرهنگیان، تجهیز مدارس به تکنولوژی و تغییرات اساسی در محتوای کتب درسی اشاره کرد.

اما تا کنون چقدر ازاین اقدامات گره گشای مشکلات اساسی و معیشتی معلمان بوده است؟

در پیام تبریک حمیدرضا حاجی بابایی ،تحولی عمیق که جهش بزرگ در نظام آموزش و پرورش را شامل می شود از جمله ارتقاء مهارت، دانش و بصیرت نیروی انسانی از طریق ایجاد دانشگاه فرهنگیان با ۶۴ پردیس استانی و رفع موانع ادامه تحصیل فرهنگیان به ویژه دارندگان مدارک معادل، توسعه کمی آموزش‌های کوتاه مدت به میانگین ۶۴ ساعت در سال ۹۰، تجهیز کلاس‌ها و مدارس به تکنولوژی و تجهیزات با رویکرد هوشمند‌سازی مدارس، تغییرات اساسی در شکل، محتوای کتب درسی و برنامه درسی متناسب با تغییر ساختار و مطابق با سند تحول و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای معلمان، دانش‌آموزان و ایفای نقش هرچه بیشتر و بهتر اولیا در فرایند پرورش شخصیت دانش‌آموزان به همراه ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان در طی دو سال گذشته و ده‌ها اقدام دیگر در عرصه‌های مختلف آموزشی و تربیتی نام برده شده که همگی نشانگر عزم راسخ و جدی مسئولان نظام آموزش و پرورش در راستای مطالبات تاریخی ملت شریف ایران به ویژه منویات رهبر فرزانه انقلاب در حرکت به سوی آموزش و پرورش نوین در طراز نظام جمهوری اسلامی و مورد انتظار است.
با اینکه  وضعیت حقوق معلمان نسبت به قبل بهترشده اما با این حال علاوه بر مشکلات مادی شاید معلمان بیشتر در جامعه احتیاج به احترام دارند و می خواهند با رفتاری درخور و در شان  یک معلم روبرو شوند که این  بسیاری از مشکلات موجود را حل می کند.

پنج دغدغه امروزفرهنگیان

عباسپور فرد،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در یادداشت اخیر خود درباره پنج دغدغه امروز معلمان این چنین میگوید که بزرگ‌ترین مشکل معلمان به معیشت آنان بازمی گردد. اگرچه حقوق معلمان افزایش پیدا کرده است اما این میزان افزایش، جبران بالا رفتن نرخ تورم را نمی‌کند. قدرت خرید مردم و در پی آن کارمندان دولت بسیار کاهش پیدا کرده است در این میان معلمان از جمله اقشاری هستند که بشترین صدمات را متحمل می‌شوند. در حالی که ۳۵ درصد افزایش حقوق در کادر اداری وزارت بهداشت و وزارت علوم را شاهد بوده‌ایم، هنوز هیچ خبری از همسان‌سازی حقوق برای فرهنگیان به گوش نرسیده است. تفاوتی که مزایای معلمان با سایر دستگاه‌ها دارد نظیر حق مسکن و بیمه‌های تکمیلی دغدغه دیگری به دغدغه‌های فکری معلمان اضافه کرده و سبب سرخوردگی آنان شده است.
علی عباسپور فرد، درباره اقدامات انجام شده در مجلس شورای اسلامی برای معلمان می گوید:طبق قانون پنجم توسعه که بحث تحول در آموزش و پرورش را مطرح می‌کند؛ مجلس اولین بودجه این قانون را در سال جدید به آموزش و تحقیقات و به خصوص نیروی انسانی آموزش و پرورش اختصاص داده است.
عباسپور سومین دغدغه معلمان را تغییرات سریعی می داند که در سیستم آموزشی کشور انجام می‌شود و سبب سردرگمی معلمان شده چرا که آن‌ها با این سیستم جدید آشنا نیستند و برای آنکه این سیستم در موعد اعلام شده از سوی وزیر، عملی شود؛ معلمان را در دوره‌های فشرده تحت آموزش قرار می‌دهند که دیده شده است به نتیجه مورد نظر نیز دست یافته نمی‌شود. معلمان در این مورد گمان می‌کنند نمی‌توانند وظیفه و رسالت خود را آنطور که باید و شاید به منصه ظهور برسانند و همین امر سبب دغدغه فکری آن‌ها می‌شود. این در حالی است که توانایی ذاتی در معلمان وجود دارد و این شیوه اجراست که سبب بروز چنین مشکلی می‌شود.
چهارمین موضوع مربوط به  مشارکت معلمان در تصمیم گیری‌های است که همواره مغفول مانده است. در وزارتی چون وزارت آموزش و پرورش نمی‌توان در راس تصمیم گرفت و در هرم اجرا کرد. در چنین وزارتی ناگزیر از استفاده از ایده‌های معلمان هستیم تا تصمیمات اخذ شده ضمانت اجرا داشته باشد.

 

خدمات بیمه طلایی  فرهنگیان ارجح تر از سایربیمه ای

با توجه  به این که تا کنون هیچ یک از پوشش های بیمه ای موجود (نظیر خدمات درمانی و تامین اجتماعی) نتوانسته  جوابگوی تامین کلیه هزینه های در مانی فرهنگیان و افراد تحت تکفل آنان باشد ،
همچنین با وجود اینکه بیمه های تکمیلی درمانی به صورت کامل تمام هزینه های درمانی را تحت پوشش قرار نمی دادند، بیمه طلایی فرهنگیان با ارجحیت نسبت به سایر پوشش های بیمه ای برای فرهنگیان اجرا شد.
تحت پوشش قرار دادن کلیه هزینه های مازاد بر درمان بیمه های پایه فرهنگیان ، اعم از بیمه خدمات درمانی وتامین اجتماعی و همچنین بعضی از هزینه های درمانی تعریف شده در طرح بیمه مذکور نظیر دندانپزشکی ، عینک و …  به موجب قرارداد منعقد شده کلیه کارکنان شاغل(اعم از رسمی و پیمانی) به همراه افراد تحت تکفل آنان  شامل همسر و فرزندان ، می توانند از خدمات این بیمه استفاده کنند.
که این میزان حق بیمه  برای هر نفر ماهیانه ۱۲۰ هزار ریال است که ۶۰ هزار ریال آن توسط کارمند و ۶۰ هزار ریال دیگر از اعتبارات رفاهی فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش توسط اداره محل خدمت تامین و پرداخت می شود .
اما  از ویژگی های  بیمه طلایی می توان به تامین بیمه درمانی کامل برای فرهنگیان ، برای اولین بار در قرار دادهای بیمه ای وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و همچنین  تامین تمام هزینه های بیمارستانی (جراحی های تخصصی ، عمومی و  بستری) بدون سقف و پرداخت کلیه  هزینه های انجام شده توسط فرهنگیان  و پرداخت کلیه هزینه های خدمات آزمایشگاهی ، ویزیت پزشکان ، هزینه های دارویی برای اولین بار در قرار دادهای بیمه ای وزارت آموزش و پرورش لحاظ شده است.
علاوه بر این  پرداخت هزینه های دندانپزشکی ، تهیه عینک برای اولین بار در طرح بیمه مذکور،پرداخت هزینه زایمان تا سقف ۱۰ میلیون ریال،عضوگیری و تحت پوشش قرار دادن همکاران فرهنگی در تمام مدت اجرای قرار داد (بدون مدت زمانی)از دیگر ویزگیهای بیمه طلایی فرهنگیان ذکر شده است.

 
 
آموزش و پرورش نیازمند اقدامات بنیادی است

از آنجا که  اصلی‌ترین کار برای یک معلم انجام رسالت معلمی که همان پرورش نسل آینده جامعه، است توجه ویژه به جایگاه والای معلمان از ضروری ترین کارهاست چون آینده یک جامعه و نسلی که آن جامعه را در آینده پرورش خواهد داد توسط معلمان و اساتید دانشگاه شکل می گیرد بنابراین ارزش معنوی معلمان از ارزش‌های مادی آنان بیشتر است.
این در حالی است که متاسفانه در حال حاضر جایگاه معلمان در جامعه ما آن جایگاهی نیست که پیش از این در گذشته بود و ارزش معلمان پایین‌تر از آن چیزی است که واقعیت نام معلم در آن نهفته است.

استخدام۳۹۰۰ دانشجوی تربیت معلم در آموزش و پرورش در تابستان سال ۹۰

سال گذشته از سوی این وزارت خانه اعلام شد که آماده استخدام۳۹۰۰ دانشجوی تربیت معلم در آموزش و پرورش هستیم.
به گفته حاجی بابایی  دانشجویان دختر فارغ التحصیل مراکز تربیت معلم و دانشجویان پسر این مراکز که دوره سربازی را گذرانده اند مشمول این استخدام بودند  و با اخذ مجوز معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری این دانشجویان می توانستند به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآیند.
این در حالی بود که  دانشجویان فارغ التحصیل مراکز تربیت معلم که دوره سربازی را نگذرانده بودند  حدود ۳۰۰۰نفر بوده و به عنوان سرباز معلم به کار گرفته می شوند.

 طرح تعطیلی پنج شنبه مدارس مفید یا مضر

 یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه آموزش و پرورش و در همان ابتدای سال ۱۳۹۰ روی داد، تعطیلی مدارس کل کشور در روزهای پنجشنبه بود؛ طرحی که قرار بود در ابتدا مدارس را در روزهای پنجشنبه به مدرسه فرهنگی ــ پرورشی تبدیل کند اما در نهایت به روز خانواده تغییر نام داد.
هر چند که به گفته وزیر  با اجرای این طرح  شرایط ارتقای علمی معلمان ابتدایی دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم فراهم می شود،با تعطیلی پنجشنبه مدارس ابتدایی بیش از۳۰ درصد از معلمانی که دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم هستند، فرصت خواهند داشت تا با ادامه تحصیل در مراکز تربیت معلم، سطوح علمی خود را تا مقطع کارشناسی ارتقا دهند.
اما با اینکه این تصمیم برای بسیاری از دانش آموزان خوشایند بود برای بسیاری از والدین ناخوشایند بود چرا که معتقدند این کار نه به نفع دانش اموزان بلکه به ضرر آنها می شود.
علاوه براین چند تن از نمایندگان مجلس نیز مخالفت خود را با اجرای این طرح مبنی بر سرگردانی بچه ها و به بطالت گذراندن وقتشان می انجامد و غیر از این هیچ نفعی به حال دانش آموز ندارد.

اصرار برای تصویب طرح تعطیلی پنج شنبه ها

اما با این حال حاجی بابایی همچنان بر تعطیلی  روزهای پنجشنبه تاکید کرد تا بالاخره این طرح اجرا شد.
حاجی بابایی پس از تصویب قطعی این طرح در شورای عالی آموزش و پرورش تعطیلی پنجشنبه ها را  به معنای بسته شدن مدارس نمی دانست  بلکه تاکید داشت در این روز برای کلاسهای جبرانی، فعالیتهای فرهنگی و اردویی دانش آموزان و کلاسهای دانشگاهی و ضمن خدمت فرهنگیان برنامه ریزی شود.
پس از آغاز سال تحصیلی پس از نوروز سال ۹۰، مدارس ابتدایی به دستور وزیر آموزش و پرورش به شکل آزمایشی در روزهای پنجشنبه تعطیل شد تا اینکه مدارس خود را برای سال آینده آماده کنند.
اما بعد از چندی بدنبال طرح پرسش های گوناگون همچون اینکه ” قرار است در این روز دانش آموزان چه فعالیت هایی داشته باشند و چه مواردی را بیاموزند؟ معاون پرورشی مدرسه چگونه می تواند به تنهایی و در نبود کادر مدرسه همچون مدیر و ناظم و معلمان، اداره دانش آموزان را به عهده بگیرد و دانش آموزان را به سمت فعالیت های پرورشی سوق دهد؟” معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نوزدهم فروردین سال ۹۰ اعلام کرد که ” فعالیت مدارس در این روز و برگزاری کلاسهای فرهنگی برای دانش آموزان در اختیار مدیر مدرسه است و وی می تواند در این باره تصمیم گیری کند.

در حالی که خانواده ها در سرگردانی و نگرانی در این باره به سر می بردند، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش متعدد خبرنگاران مبنی بر اینکه ” چرا روزهای پنجشنبه مدارس تعطیل است و چرا وعده فعالیت های پرورشی عملیاتی نمی شود؟” در اقدامی عجیب، چرخش موضع داد و گفت: به دلیل اینکه دانش آموزان کودک نیاز دارند بیشتر در کنار خانواده خود باشند، پنجشنبه را به روز خانواده تبدیل کردیم.
گونه بود که پنجشنبه ها از سوی وزیر آموزش و پرورش به روز خانواده تغییر نام یافت.

تشویق و دست زدن های مدیران نشانه موافقت آنها با تعطیلی

در اواسط تابستان بود که ” سید علی یزدی خواه” مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از تعطیلی همه مدارس اعم از ابتدایی، راهنمایی، متوسطه در روزهای پنجشنبه خبر داد و اگرچه ” ابراهیم سحرخیز” معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ابتدا از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد اما در نهایت وزیر آموزش و پرورش این خبر را تاکید و حتی آن را به عنوان خبر خوش به جامعه دانش آموزی و فرهنگی اعلام کرد.
بدین ترتیب مدارس راهنمایی و متوسطه نیز در روزهای پنجشنبه در سال ۹۰ تعطیل شدند تا آنها نیز در خانه و کنار خانواده این روز را سپری کنند. طرحی که همچنان ادامه دارد و وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان این وزارتخانه آن را موفقیت نظام تعلیم و تربیت می دانند. اما باید در نهایت دید که نتیجه این طرح که اولین سال اجرای قطعی خود را طی می کند، چه می شود؟

 
ایجاد دانشگاه فرهنگیان آغازی برای پایان دانشگاه تربیت معلم!

جرقه تربیت معلم در ایران با سابقه ای حدود یک قرن از زمان تاسیس دارالفنون زده شد و اکنون با تصویب تاسیس دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی به مرحله ای تازه وارد شده است، مرحله ای که می تواند به پایان فعالیت دانشگاههای تربیت معلم بینجامد.
تربیت معلم پس از حکومت مشروطه مورد توجه قرار گرفت و پس از تأسیس «دارالفنون» در سال ۱۲۲۹ و ایجاد مدارس جدید نیاز به معلم برای تدریس در مدارس به ویژه معلمانی که با اصول تعلیم و تربیت جدید آشنا باشند احساس ‌شد.
تصویب قانونی در اردیبهشت ماه سال ۱۲۹۰ توسط مجلس شورای ملی اولین اقدام رسمی در زمینه تربیت معلم در ایران است.
تصویب قانون تأسیس دارلمعلمین مرکزی در سال ۱۲۹۷ توسط مجلس شورای ملی،‌ تصویب اساسنامه دارالمعلمین شبانه اکابر  در فروردین ماه ۱۳۰۶ توسط شورای عالی معارف و‌ تصویب دوره تحصیلات فنی دارالمعلمین ابتدایی ولایات و ایالات در مهر ماه ۱۳۰۶ توسط شورای عالی معارف از ابتدایی ترین اقدامات صورت گرفته در تاریخ ایران برای تربیت معلم محسوب می شود.
همچنین در سال ۱۳۰۷ به منظور گسترش دبیرستانها و تربیت و تأمین دبیران مورد نیاز دارالمعلمین مرکزی به دارالمعلمین عالی تبدیل شد و برنامه تربیت معلم متوسطه بنیانگذاری شد. اساسنامه دارالمعلمین عالی در سال ۱۳۰۸ به تصویب شورای عالی معارف رسید.
از قوانین مهم دیگری که برای تربیت معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه در تاریخ ایران مصوب شده است، قانون تربیت معلم بود که این قانون در اسفندماه ۱۳۱۲ به تصویب رسید.
در این قانون عنوانهای آموزگار برای معلم دوره ابتدایی، دبیر برای معلم دوره متوسطه، هنرآموز برای معلم هنرستان و استاد برای معلم مدارس عالی دانشگاه وضع شد. با تأسیس دانشسراهای مقدماتی، دارالمعلمین و دارالمعلمات تعطیل شدند.
همچنین مصوب شدن مراکز تربیت معلم توسط شورای گسترش دانشگاه‌ها که از سال ۱۳۷۱ به آرامی شروع شده بود طی سالهای ۷۷ و ۷۸ به بعد سرعت گرفت و تا سال ۱۳۸۲ کلیه مراکز تربیت معلم به تصویب شورای گسترش دانشگاه‌ها رسید .
با توجه به نیاز روزافزون به نیروی انسانی مورد نیاز برای دوره ابتدایی و راهنمایی کشور ، دانشسراهای ۴ ساله و ۲ ساله تربیت معلم و مراکز کاردانی تربیت معلم هرساله گسترش یافت.

 

هوشمند سازی مدارس با اتصال ۶۰ هزار مدرسه به اینترنت

 هوشمند سازی مدارس یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای تحول در برنظام آموزشیاست که به گفته وزیر آموزش و پرورش پس از تحول در فضای مدرسه باید کادر مدرسه هم متحول شود که بر همین اساس تا دوسال آینده تمامی معلمان کشور باید با فناوری‌های نوین و تجهیزات کلاس هوشمند آشنا شوند.
سازمان نوسازی مدارس کشور موظف شد که تمام مدارس را بر اساس دستورالعمل مدارس هوشمند تجهیز کند وبا اتصال ۶۰ هزار مدرسه در سراسرکشور به اینترنت  در راستای هوشمند سازی مدارس، تا دو سال آینده به آموزش و پرورش تحویل دهد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.