وقتی بسیار گرمازده می شوید

فروردین ۱۴۰۳


بیماران گرمازده باید به بیمارستان منتقل شوند. اغلب آنها نیازی به بستری شدن طولانی مدت ندارند. عده ای که زمینه بیماری قلبی دارند، هوشیاری مناسبی با وجود درمان به دست نمی آورند، یا گرما بر اعضای دیگر بدن نیز اثر می گذارد و باید در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند.


گرمازدگی

کارگری افغان در محوطه کارگاه بیهوش افتاده بود. همسایه‌ای که در حال تعمیر کولر بوده، متوجه می‌شود که فردی بی‌حرکت، زیر آفتاب روی زمین افتاده است. با توجه به گرمای هوا به این که کارگر خوابیده، شک می‌کند و به اورژانس ۱۱۵ خبر می‌دهد.

این مورد نمونه ای از حملات گرمازدگی است که نیازمند اعزام فوری مصدوم به اورژانس است. اگر این همسایه از وضع مصدوم مطلع نمی شد، ممکن بود وی زیر گرما جان بسپارد.

سیر گرمازدگی بسته به پاسخ اشخاص متفاوت است. گاهی صرفا اثرات گرما موضعی است، مثل ورم اندام ها، ضایعات پوستی یا گرفتگی عضلات.

گاهی سیر بیماری پیشرفت کرده و ترکیبی از علائم غیراختصاصی گاهی با علائم مغزی مثل بیهوشی، گیجی و سنکوپ بروز می کند.

حمله گرما شدیدترین شکل گرمازدگی است.

زمانی که دمای بدن از ۴۰ درجه می گذرد، آسیب اعضا آغاز می گردد.

حساس ترین جزء بدن به گرما دستگاه عصبی است.

دقت داشته باشید که دمای بالای بدن در این اشخاص ناشی از گرمای بسیار هوا است و با تب ناشی از عفونت متفاوت است. بنابراین استامینوفن، آسپیرین و دیگر داروهای کاهنده تب در این بیماران کاربرد نداشته و حتی می تواند مضر باشد

رفتارهای عجیب از فرد سر می زند، پرخاشگر و بی قرار می گردد، توهم بروز می کند و کم کم بیمار به حالت کما می رود.

تعادل نداشتن و تشنج از دیگر یافته هایی است که در فرد گرمازده ممکن است دیده شود. در این مرحله با وجودی که دمای بدن بالاست، اما فرد توانایی تعریق ندارد.

روشی برای تشخیص گرمازدگی در هیچ یک از مراحل آن نیست. معاینه فرد در کنار بروز علائم ر فردی که به تازگی در محیط گرم قرار گرفته یا مبادرت به انجام فعالیت های سنگین ورزشی کرده است، می تواند ما را به این اختلال مشکوک کند.

اغلب باید بیماری های دیگر مولد تب همچون عفونت ها را در نظر داشت. انواعی از مسمومیت ها دارای علائمی مشابه می باشند که باید آنها را هم در نظر داشت.

گرمازدگی

درمان حمله گرمازدگی، از محل یافتن مصدوم آغاز می گردد.

باید در اولین اقدام، فرد مبتلا به حمله گرمازدگی را از محیط گرم دور کرده و به محلی دارای تهویه مناسب انتقال داد.

اگر آمبولانس یا ماشینی که دارای سیستم خنک کننده (کولر) باشد در دسترس است، باید بیمار را به داخل آن انتقال داد.

لباس های بیمار را درآورده و آب روی بدن فرد پاشید.

دو روش برای خنک سازی وجود دارد. در روش اول از باد خنک و آب ولرم استفاده می گردد. در روش دوم از باد گرم و آب خنک استفاده می گردد.

دقت شود که فرد دچار لرز نشود که لرز خود عاملی برای افزایش دمای بدن است.

دقت داشته باشید که دمای بالای بدن در این اشخاص ناشی از گرمای بسیار هوا است و با تب ناشی از عفونت متفاوت است. بنابراین استامینوفن، آسپیرین و دیگر داروهای کاهنده تب در این بیماران کاربرد نداشته و حتی می تواند مضر باشد.

بیماران گرمازده باید به بیمارستان منتقل شوند. اغلب آنها نیازی به بستری شدن طولانی مدت ندارند. عده ای که زمینه بیماری قلبی دارند، هوشیاری مناسبی با وجود درمان به دست نمی آورند، یا گرما بر اعضای دیگر بدن نیز اثر می گذارد و باید در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند.

بخش سلامت ممتاز


منبع: جام جم- دکتر بهروز هاشمی ، متخصص طب اورژانس

مطالب مرتبط:

چگونه بر گرمای تابستان غلبه کنیم؟

هلاک شدم از گرما

حفظ سلامت در فصل گرما

گرمازدگی در فصل تابستان

علائم گرمازدگی و درمان آن

راه های پیشگیری از گرمازدگی

جلوگیری از بیماری‏های ناشی از گرما

گرمازدگی و راه های درمان آن

شدت گرمازدگی

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.