وقتی عمر بن خطاب به عموی پیامبر(ص) متوسل می​شد

به گزارش خبرآنلاین، از جمله مسائلی که ذهن مردم را به خود مشغول ساخته، دو مسأله توسل و زیارت است، برخی افراط گرایان این دو را در قالب مسائل اعتقادی مطرح می‌کنند و با بحث پیرامون این دو موضوع کرامت بسیاری از بزرگان دین و مسلمانان را خدشه‌دار می‌کنند.

کتاب «بررسی احادیث توسل و زیارت» حاصل تلاش اندیشمندی از اهل سنت است که وقتی می‌بیند وهابیان، مسلمانان را به سبب توسل و زیارت مشرک می‌دانند به نقد و بررسی عقاید آنان می‌پردازد و اختلاف در مسأله توسل را اختلاف در فروع دین می‌داند. نویسنده در مقدمه اثر‌ خود آورده است: «تلاش کردم که نشان دهم اختلاف در مسأله توسل، اختلاف در فروع دین است؛ از این رو شایسته نیست چنین مسأله‌ای سبب شود که برادر مسلمانی به دیگر برادر مسلمان خویش، عیب بگیرد.»

این کتاب در پنج فصل سامان یافته است که در فصل اول با عنوان توسل، به مطالبی چون «انواع توسل»، «توسل از دیدگاه شوکانی»، «توسل از دیدگاه آلوسی» و «توسل مبحثی غیر اعتقادی» می‌پردازد.نویسنده در بخش «توسل مبحثی غیر اعتقادی» بیان کرده است: «وارد کردن بحث توسل، در مسائل اعتقادی و آن را یکی از سبب‌های شرک شمردن، بدعتی است که مسلمانان به آن دچار شدند و شیوه‌ای است که بذر دشمنی را میان آنان کاشته است و سبب اختلاف برادر با برادر و پدر با فرزند شده‌ است.»

فصل دوم در مبحث زیارت و کلام فقها در استحباب زیارت با دلایل قرآنی، روایی و اجماع تدوین شده‌است؛ مؤلف در اثبات استحباب زیارت با دلیل قرآنی با ذکر آیه ۶۴ سوره نساء؛ «و اگر این مخالفان هنگامی که به خود ستم می‌کردند، به نزد تو می‌آمدند و از خدا طلب آمرزش می‌کردند و پیامبر هم برای آنها، استغفار می‌کرد، خدا را توبه پذیر و مهربان می‌یافتند»، به تفسیر آن پرداخته است.

فصل سوم به بررسی احادیث توسل و ذکر ده روایت می‌پردازد؛ از جمله روایات این است که رسول خدا صلی الله علیه و آله هر صبح و شام با این دعا خدا را می‌خواند: «بار پروردگارا به نور وجهت که آسمان‌ها و زمین را روشن ساخته و هر حقی که برای توست و به حقی که سائلان بر تو دارند، می‌خواهم در این صبح یا شب مرا بپذیری و با نیرویت مرا از آتش جهنم دور سازی.»

فصل چهارم به بیان احادیث توسل صحابه به رسول خدا صلی الله علیه و آله و ذکر دو روایت راهکار عایشه برای خشکسالی مدینه و توسل برای رفع خشکسالی در زمان عمر پرداخته است.

فصل پنچم به بررسی احادیث زیارت می‌پردازد که در آن به ده حدیث اشاره شده است؛ از جمله حدیث پاداش زیارت که رسول اکرم می‌فرماید:«کسی که قبر مرا زیارت کند، شفیع او خواهم بود و کسی که در یکی از دو حرم مکه و مدینه از دنیا برود، خداوند او را در قیامت در زمره کسانی که از عذاب در امانند، برخواهد انگیخت.»

در بخشی از کتاب در خصوص توسل اهل سنت می خوانیم: «بخاری در صحیح آورده است که: حسن بن محمد، از محمد بن عبدالله انصاری، از ابو عبدالله مثنّی، از ثمامه بن عبدالله بن انس، از انس روایت کرده است که: ‌هرگاه قحطی و خشکسالی می‌شد، عمر بن خطاب برای درخواست باران، به عباس بن عبدالمطلب توسل می‌جست و می‌گفت: خدایا! پیشتر [یعنی در زمان حیات رسول خدا[ به پیامبرت توسل می‌کردیم. و برایمان باران می‌فرستادی، اینک در پیشگاهت به عموی پیامبرمان توسل می‌جوییم، ما را سیراب گردان. راوی می‌گوید: در پی آن، مردم از باران، سیراب می‌گشتند.

این روایت، در توسل به افراد صالح و شایسته صراحت دارد، به ویژه اگر از خاندان پیامبر اکرم ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) باشند.

حافظ عسقلانی در ‹فتح الباری› می‌گوید: ‹از سرگذشت عباس عموی پیامبر، استحباب شفاعت‌خواهی از انسان‌های نیک سرشت، شایسته و اهل بیت پیامبر استفاده می‌شود›.

به دلیل عموم ادله، در این روایت، مطلبی‌که توسل به رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) را پس از رحلت، حرام بداند، وجود ندارد. ‌نهایت مطلبی که در آن به چشم می‌خورد، جواز ترکِ توسل به آن حضرت است و بین جواز توسل و غیر آن، تفاوت است. با اینکه عمر بن ‌خطاب می‌خواست با توسل به عباس، در خصوص ارج و احترام به عباس، از پیامبر پیروی کرده باشد، در صورتی‌که میان صحابه افرادی با فضیلت‌تر از عباس نیز وجود داشتند…»

کتاب بررسی احادیث توسل و زیارت از سلسله کتاب‌های رد اهل سنت بر وهابیت با قیمت ۴۴۰۰ تومان و با ۳۷۶ صفحه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وارد بازار نشر شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.