وقتی پیمانکاران فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی از زمستان گرم، شانس می آورند

آذرجزایری: پس از تاخیرهای مستمر و طرح دلایل پیمانکاران، قرار شده بوده که این فازها آذرماه سال گذشته در مدار بهره برداری قرار بگیرند در حالیکه پس از گذر ۷ماه از این زمان مدیر طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در شرکت ایدرو، پیشرفت این فازها را ۲ تا۲٫۵ درصد در هر ماه می داند که در صورت احتساب پیشرفت ۷۵ درصدی و جریمه ۵۰ میلیون دلاری به ازای هر ماه تاخیر باید شاهد پرداخت جریمه بیش از ۸۰۰ میلیون دلاری ایدرویی ها به نفت بود.
این درحالی است که مجید کریمی، مدیرطرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی معتقد است: مشکلات تحریم در توسعه این دو فاز پشت سر گذاشته شده به طوریکه از سال گذشته تاکنون تزریق نقدینگی، افزایش نیروی انسانی و ارسال کالا و تجهیزات رشدی ۳ برابری را تجربه کرده است.

البته در این بین این جریمه محاسبه شده بدون احتساب عدم النفع عدم بهره برداری و تاخیرهای پی در پی و ضرر ناشی از برداشت های قطر در نظر گرفته شده و اگر بخواهیم عدم النفع ناکامی های ایدرویی ها در این فازها را بررسی کنیم باید علاوه بر این تاخیرها پای افزایش هزینه های بهره برداری را به میان بکشیم.
قراربود این دوفاز با ۲ میلیارد دلار بودجه به بهره برداری برسند که در حال حاضر این رقم ۵ میلیارد دلار را پشت سر گذاشته است.
اگرچه وزیرنفت در سال گذشته اولتیماتوم های جدی را روانه ایدرویی ها کرد و تاکید داشت که قطعا این شرکت به دلیل ناکامی هایش در این دو فاز مشمول جریمه می شود مگر آن که آذرماه سال گذشته این دو فاز وارد مدار تولید شوند و مشکلی در زمستان پیش نیاید ولی علی رغم تمام این تهدیدها این فازها به بهره برداری نرسید و همچنان نیز از پیشرفت ۷۵ درصدی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی سخن به میان است.
این درحالی است که اواخر اردیبشت ماه امسال مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرده است با توجه به موافقت وزیر نفت با حذف پیمانکاران ضعیف و تهیه گزارش‌هایی درباره فازهای ۱۷ و ۱۸پارس جنوبی، احتمال کاهش مسئولیت ایدرو در رهبری کنسرسیوم توسعه این فازها وجود دارد.
پیش از این سوری با بیان اینکه بعضی پیمانکاران عقب بوده و برنامه تأخیر زیادی دارند،گفته بود: “ما هم درباره این تأخیرها گزارش تهیه کردیم که به شرکت ملی نفت و ستاد وزارتی ارائه شده است. وزیر نفت اجازه داده است در صورت ادامه تأخیرها بعضی کارها از پیمانکاران گرفته شود یا جایگاه آنها در کنسرسیوم تغییر کند.”
وی از ایدرو نام برده و گفته بود: “به عنوان مثال ایدرو در فاز ۱۷ و ۱۸ دچار تأخیر جدی است که بخشی از آن به مدیریت رهبر کنسرسیوم باز می‌گردد و اگر رویه آن تغییر نکند وزارت نفت درباره آن تصمیم خواهد گرفت.”
بر اساس این گزارش پیشرفت فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی قریب به ۷۵ درصد برآورد می‌شود. قرارداد این فازها با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز و دیگر محصولات جانبی در سال ۸۶ با کنسرسیومی متشکل از ایدرو، تاسیسات دریایی و اویک به رهبری ایدرو بسته شده است
مقامات ایدرویی معتقدند مراحل ساخت این دو فاز ماهانه ۲ تا ۲٫۵ درصد پیشرفت دارد که در اینصورت و البته با نگاهی خوشبینانه باید امیدوار بود ۱۰ ماه دیگر در اوایل سال ۹۲ شاهد بهره برداری از این دو فاز باشیم.
بنابراین به نظر می رسد گاز این دو فاز زمستان امسال توان کمک به شبکه گازرسانی را نخواهند داشت و اگر امسال همانند سال گذشته زمستان چندان سردی نداشته باشیم قطعا این ایدرویی ها خواهند بود که شانس آورده اند.
چرا که از زمان مدیریت وکیلی بر شرکت نفت و گاز پارس تا کنون اخطار جریمه شدن ایدرو مطرح بوده اما تا کنون این امر محقق نشده است. درآنزمان محرابیان وزیر صنعت و معدن وقت در مواجهه با گلایه نفتی ها از تاخیرهای صورت گرفته در این دو فاز تاکید کرد:” درست است که ایدرو تاخیردارد اما به جای آن این دو پروژه با هزینه ای کمتر از پیمانکاران خارجی به اتمام خواهد رسید. در حالیکه در حال حاضر احتساب رقم های فوق به علاوه عدم النفع برداشت از منابع این میدان از ضرری بزرگتر حکایت دارد.”
دراین میان باید دید بالاخره وزارت نفت به دنبال تحقق وعده جریمه و تشویق از پیمانکاران پارس جنوبی است؟ چراکه این احتمال قوت می گیرد که با وارد مدارتولید نشدن فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، زمستان امسال با افت فشار جدی و قطع گاز در برخی از استان های کشور مواجه شویم مگر آنکه زمستان گرمی پیش رو باشد.
در صورت بهره‌برداری کامل از این دو فاز قراراست روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده به منظور انتقال به شبکه سراسری و ۷۰ میلیون متر مکعب گاز اتان برای تحویل به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد استحصال شود. همچنین تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع و ۲۷ میلیون بشکه میعانات گازی برای صادرات پیش بینی شده است.

/۳۱۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.