ویژگی تغذیه در دوران شیردهی

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

شیردهی دورانی خاطره‌انگیز برای مادر است. سختی‌ها و شیرینی‌هایش، همه در ذهن مادر نقش می‌بندد. مادر و کودک عاشق و نیازمند یکدیگرند و مادر فداکارانه آنچه در روح و جسمش دارد، به کودک می‌بخشد و برای آن که بتواند با سلامت کامل و خاطره‌ای خوش این دوران را به پایان برساند، باید بداند که چگونه نیازهایش را تامین کند.

آیا در دوران شیردهی مادران باید دو برابر غذا بخورند؟ چقدر باید شیر و سبزیجات بخورند و از خوردن چه موادی باید پرهیز کنند؟ اینها از جمله پرسش‌هایی است که برای مادران در دوران شیردهی پیش می‌آید.

توصیه می‌شود مادران در دوران شیردهی حدودا ۵۰۰ کالری به میزان کالری‌ای که به طور معمول قبل از دوران شیردهی تغذیه می‌کردند اضافه کنند، یعنی یک‌چهارم بیش از حد معمول و نباید به اندازه دو برابر از حد معمول غذا بخورند.

در دوران بارداری مقداری چربی در بدن مادر به ودیعه گذاشته می‌شود که باید در دوره شیردهی آن را مصرف کند. البته در برخی موارد، عموم مردم با توصیه‌های اشتباه باعث می‌شوند که مادر نتواند آن را مصرف کند و به تولید شیر برساند، بنابراین مادر بر اثر زایمان پشت هم دچار چاقی می‌شود.

برای این که تولید شیر کافی باشد، مصرف مایعات بخصوص آب باید در اولویت قرار بگیرد. لبنیات مصرفی مادر باید حاوی سه لیوان شیر، یک لیوان ماست یا به جای یک واحد شیر به اندازه یک قوطی کبریت، پنیر بخورد.

آنچه شیر مادر را زیاد می‌کند، آب است. همچنین آنچه که شیر را اضافه می‌کند دفعات شیردهی، علاقه مادر به شیر دادن و آرامش مادر است.

خوردن برنج نیز برای افزایش شیر مادر خوب است. خوردن برنج به اندازه دو کفگیر کافی است و مادر به جای آب می‌تواند از دوغ و چای رقیق نیز استفاده کند.

چنانچه مادری خوب شیر بدهد نگرانی اندام نخواهد داشت، زمانی باید نگران باشد که پرخوری می‌کند.

بعضی از مواد غذایی طعم شیر مادر را برمی‌گرداند؛ موادی مثل پیاز، کلم و ترب که بهتر است این مواد کمتر استفاده شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.