و اینک خدمت حول محور بزرگان

بولتن نیوز :قبل از انتخابات نیز هرگاه مردم درباره اولویت های مجلس نهم می پرسیدند، جواب می‌دادم که مسوولان جمهوری اسلامی هیچ وقت نباید تحت یک زمان و مکان محدود به تدوین و تعیین جهت‌گیری‌ها بپردازند به خاطر اینکه باید همه جهت‌گیری‌ها بر‌اساس جزئی از یک کل تعریف شوند. باید دید در جمهوری اسلامی ایران، مجلس از چه جایگاهی برخوردار است و اصطلاحا مجلس کدام بار انقلاب و نظام را باید حمل کند.

اگر با این نگاه به تکلیف نمایندگی نگاه کنیم، آن وقت می‌توانیم یک برآورد واقع‌بینانه از چشم‌انداز آرمانی خودمان داشته باشیم. یک نکته بسیار مهم را باید در نظر داشت و آن این است که ورود به مجلس ضرورت‌هایی دارد که تاکنون نسبت به آن تغافل صورت گرفته است. ما همواره شاهد آن بوده‌ایم که بخشی از نمایندگان مجلس تقریبا یک مسیر تعریف شده را در طول دوران وکالت طی می‌کنند و این مسیر ذهنیت مناسبی در جامعه ایجاد نمی‌کند. از طرف دیگر شاهد نبود مکانیسم‌های سالم در جهت تنظیم رفتار نمایندگی هستیم که البته با تصویب و ابلاغ قانون نظارت بر نمایندگان نخستین گام در این مسیر برداشته شد. با این حال به اعتقاد من تا زمان تحقق آن وضعیت مطلوب باید نمایندگان یک تعریف جامع و حداکثری از نسبت تکلیف‌مداری و قانونگذاری در اختیار داشته باشند.

قانونگذاری باید ابزار عمل به تکلیف باشد. این جمله ساده در حقیقت همه مفاهیم مربوط به رفتار یک عنصر انقلابی را در خودش دارد. اکثریت قریب به اتفاق منتخبان مجلس نهم از جریان اصولگرا و دلسوز نظام هستند بنابراین پیداکردن اصول و دغدغه‌های مشترک برای تعریف تکالیف، چندان سخت نیست. فقط این موضوع یک شرط لازم دارد که آن کنارگذاشتن اختلافات سیاسی و پایان دادن به کشمکش‌های رقابتی است. اگرچه ریشه برخی اختلافات می‌تواند برخاسته از برداشت‌های مختلف از دغدغه دینی و انقلابی باشد اما در شرایط فعلی مهم‌ترین اولویت، یافتن اصول و دغدغه های مشترک است.

آیا نیاز است درباره هزینه های بگومگوهای سیاسی نیروهای انقلاب در شرایط حساس جهانی سخن گفت؟ همه می دانیم تراز جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب‌های منطقه به مراتب ارتقا یافته و اکنون جمهوری اسلامی ایران به مهم‌ترین بازیگر تاثیرگذار بر این تحولات تبدیل شده است. در این شرایط وظیفه ما چیست؟ در واقع تکلیف به ما چه می گوید؟ آیا مهم‌ترین اولویت ما که برخاسته از تکلیف مداری ماست به ما حکم نمی کند که در وهله اول تلاش کنیم یک الگوی موفق و همدل از نظام حکومتی جمهوری اسلامی ارائه دهیم و در مرحله دوم مسلمانان منطقه را در جهت ایجاد شرایط مطلوب کمک کنیم؟

در چنین وضعیتی وفادارترین نیروها به نظام و انقلاب در ابتدایی ترین مسائل نباید دچار نظرات مختلف شوند. انتخابات تمام شد. ذائقه های مختلف اصولگرایی در معرض انتخاب ملت قرار گرفتند و در واقع کدامیک از ما نمی دانیم همه آن مردمی که پای صندوق های رای آمدند مطالبات حداکثری مشترکی داشته اند. پس تداوم اختلافات برای چیست؟ نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره تکریم علما را یک اصل دانسته و آن را زمینه تلمذ دینی قرار داده است. تکیه‌گاه همه وفاداران به انقلاب روحانیون و علمای انقلابی هستند.

 آیت الله مصباح یزدی از این علمای بزرگوار است که مجاهدت دینی ایشان در برابر هجوم دشمن در دوران اصلاحات را هیچ کسی فراموش نخواهد کرد. شأن چنین عالمی چنان است که رهبر معظم انقلاب از ایشان به مطهری زمان یاد کرده اند. بنابراین تکریم چنین عالمی واجب است و قطعا تمامی دغدغه های ایشان در همه زمینه‌ها برخواسته از تکلیف مداری است. می توان با چنین نگاهی نسبت به یافتن اصول خدمت ذیل گفتمان خدمت امیدوار بود.بنابراین رهیافت رسیدن به شرایط مطلوب، تجمع همه وفاداران به نظام حول مفهوم خدمت است خدمت یک مفهوم برخاسته از تکلیف مداری است.

اگر در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب که در واقع مانیفست خدمت در جمهوری اسلامی است قدم برداریم، آن زمان می توانیم با قطعیت نسبت به کارآمدی مجلس و همینطور عرضه یک مدل مدیریتی کارآمد و متعهد اطمینان داشته باشیم. مهم‌ترین اولویت قانونگذاری نمایندگان مجلس نهم، تدوین یک برنامه هماهنگ و کارشناسی شده میان کمیسیون‌های مجلس در جهت اتخاذ تصمیمات کارشناسی در راستای ارتقای تولید ملی است. تولید ملی در واقع موتور محرکه شکوفایی اقتصادی است. ایران اکنون همه بسترها برای شکوفایی اقتصاد خود را داراست. اینک نیاز به یک همت متعالی و فراگیر برای رونق اقتصادی داریم. رهبر معظم انقلاب در این‌باره نکات ارزشمندی ایراد و در باب رونق اقتصادی سخنان بسیار مهمی بیان کرده اند.کمیسیون‌های اقتصادی مجلس باید همه توان خود را در راستای رونق تولید ملی به کار ببندند.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.