یادداشت// نان سر سفر مردم هر روز کوچکتر می شود….

خبرگزاری آریا- با افزایش دوباره قیمت نان در آستانه اجرای فازدوم هدفمند کردن یارانه ها مردم از کیفیت نازل نان ها شکایت بسیاری دارند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا، با افزایش ناگهانی قیمت گندم در سطح جهانی و به تبع آن ایران مسئولین دولتی تصمیم به افزایش قیمت نان قبل از شروع فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها گرفتند و در این بین عده ای اعتراض کردند که دولت نمی تواند قیمت نان را قبل از اجرای فار دوم هدفمند کردن یارانه ها برای بار سوم بالا ببرد ولی در مقابل محمد رضا فرزین دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه ها  با بیان اینکه افزایش قیمت نان ربطی به اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها ندارد افزایش قیمت را متوجه افزایش قیمت جهانی گندم دانست و اضافه کرد که در این دوره خبری از یارانه نان نیست.
همزمان با این موضوع مجلس وزاری اقتصادی دولت را به علت گران کردن نان و بالارفتن افسار گسیخته قیمتها به مجلس احضار کرد و از آنان علت را جویا شد ولی بهارستان نشسنان از پاسخ های وزاء قانع نشدند.
 درگیری شدید وزارت جهاد کشاورزی  و وزارت صنعت معدن و تجارت بر سر واگذاری اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به وزارت  صنعت معدن و تجارت در مورد نهاده های کشاورزی و گندم چنان به مذاق وزارت جهاد خوش نیامد و سبب اعتراض خلیلیان شد که حتی شایع درگیری وی با معاون اول رئیس جمهور در کارگروه تنظیم بازار در رسانه ها منتشر شد ولی خیلی زود هم تکذیب شد .
وزیر کشاورزی که در مجلس هم حضور پیدا کرده بود به شدت به وزارت صنعت تاخت و خواستار بازگرداندن این اختیارات به وزارت خانه متبوع خود شد که مجلس تاکنون  واکنش خاصی در این زمینه ارایه نکرده است.
وزارت جهاد هر ساله با اعلام اینکه در زمینه تولید گندم در کشور خودکفا شده ایم مانع واردات گندم به کشور می شود و اعلام می کند که کشور نیازی به واردات گندم ندارد ولی از طرف دیگر وزارت بازرگانی سابق و صنعت، معدن و تجارت فعلی که مسئول خرید تضمینی گندم از کشاورزان است معتقد است که مقداری از گندم تولید داخل در چرخه تولید گندم  و نان از کارخانه تا خانه به ضایعات تبدیل می شود و به توجه به عدم توانایی وزارت جهاد کشاورزی در تامین گندم داخل هر ساله مجبور می شویم برای تامین گندم به واردات آن اقدام کنیم  واین داستان تلخی است که هر ساله در حال تکرار است .
اما با افزایش قیمت نان شاهد آن هستیم که صدای اعتراض بسیاری از مردم که برای خرید نان به نانوایی ها مراجعه می کنند از پائین تر آمدن کیفیت نان و همچنین کاهش وزن نان ها به آسمان بلند شده است و از از آنجا که نمی توان برای هر نانوایی یک بازرس گذاشت نانوایی ها اشکال را به آرد می گیرند و کارخانه جات آرد به کیفیت گندم و همین طور این اشکالات به صورت دایره وار به دیگری نسبت داده می شود.
شاید اشکال را باید در عدم آموزش صحیح نانوایان جستجو کرد که حتی با اصول اولیه بهداشتی آشنایی ندارند و باید با یک برنامه ریزی درست و اصولی آنها را توجیه کرد .
با توجه به افزایش قیمت جهانی گندم  و بالارفتن هزینه های تولید در کشور از افزایش قیمت نان یا هرگونه کالای دیگری نمی توان جلوگیری کرد اما مردم این توقع را از مسئولین امر دارند که با نطارت دقیق خود همزمان با افزایش قیمت یک محصول مهم برای خانواده های ایرانی مثل نان که قوت غالب مردم است بر کیفیت و وزن آن نظارت دقیقی داشته باشند تا مردم نیز از این افزایش قیمت راضی باشند و نان را با کیفیت بهتری نسبت به قبل از افزایش قیمت برسر سفرهای خود ببرند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.