یک روزنامه بلژیکی فاش کرد: ماجرای هشدار ایران درباره آغاز حمله نظامی به سوریه / احتمال اجرای موافقتنامه دفاعی با دمشق

خبرگزاری آریا-روزنامه لیبربلژیک می نویسد: ایران به ترکیه، آمریکا، عربستان و قطر درباره حمله به سوریه هشدار داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه “لیبربلژیک” چاپ بروکسل در مقاله ای تحت عنوان فوق می نویسد : سردار مسعود جزایری معاون فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران اعلام داشت ایران «اجازه نخواهد داد دشمن در سوریه پیشروی کند ». سردار جزایری ظاهرا با اطمینان از تاثیر پیام خود به طرف های اصلی ذیربط در این قضیه افزود: « در حال حاضر ضرورتی ندارد که دوستان سوریه وارد صحنه شوند و ارزیابی ما این است که آنها نیازی به این کار نخواهند داشت ». این هشدار ایران خطاب به ترکیه و همچنین به ایالات متحده و کشورهای غربی و عربستان سعودی و قطر است.
 این اظهارات در واکنش به اظهارات به عمل آمده از سوی یک منبع دیپلماتیک ناشناس عربی می باشد که به موجب آن ترکیه و ایالات متحده « در مورد دخالت نظامی محدود مرزی در شمال سوریه و به خصوص در استان حلب برای ایجاد یک منطقه حایل » توافق نموده اند.
 به گفته این منبع که سخنانش روز دوشنبه در روزنامه سوری الوطن که نزدیک به قدرت حاکم بر دمشق است به چاپ رسیده است « آنکارا در کنار ایالات متحده خود را آماده می سازد با استفاده از پرونده کردها به عنوان بهانه در سوریه دخالت نظامی نماید ولی ایران به رویاهای ترکیه پایان بخشیده است ».
 این روزنامه خاطرنشان ساخته است که جمهوری اسلامی به آنکارا اطلاع داده است «نسبت به هرگونه تعرض به خاک سوریه به شدت واکنش نشان خواهد داد و ایران (در صورت لزوم) موافقتنامه مشترک دفاعی امضا شده با سوریه را فعال خواهد ساخت ». به گفته این دیپلمات « این یک پاسخ روشن به آخرین تهدیدهای نخست وزیر ترکیه می باشد ». رجب طیب اردوغان هفته گذشته دمشق را متهم ساخته بود که کنترل بسیاری از مناطق شمال سوریه را به پ ک ک ( عمده ترین حزب استقلال طلب کرد ترکیه ) سپرده است و هشدار داده بود که آنکارا حق تعقیب داغ خود را در سوریه علیه این شورشیان کرد که دشمن قسم خورده آنکارا هستند، اعمال خواهد کرد. ترکیه معتقد است که کردها می توانند از موقعیت استفاده کرده و پایگاه های خود را در شمال سوریه برای انجام حملات علیه ترکیه مستقر سازند.
 به گفته سردار مسعود جزایری « همه اعضای مقاومت (حزب الله لبنان و جنبش های اسلامی فلسطین) دوستان سوریه هستند ضمن این که قدرت هایی که در صحنه سیاسی وزنه ای محسوب می شوند (روسیه و چین) نیز دوستان سوریه هستند ». وی افزود : « ما بر اساس شرایط تصمیم خواهیم گرفت چگونه به دوستان خود و مقاومت در منطقه کمک نماییم ».


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.