پارگی رباط صلیبی در ورزشکاران مانع چرخش زانو می‌شود

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس انجمن جراحی زانو و آسیب‌های ورزشی گفت:‌ در ورزشکاران پیچ خوردن زانو می‌تواند فرد را دچار پارگی مینیسک کند و مهمتر از آن به پارگی رباط صلیبی یا لیگامان‌های (ACL) منجر شود.

محمد رازی در گفت‌وگو با فارس گفت: ‌آسیب‌های زانو به طور کلی به دو نوع عمده آسیب‌های التهابی و مزمن و آسیب‌های حاد و پروماتیک تقسیم‌بندی می‌شوند.

رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی اظهار داشت: آسیب‌های التهابی و مزمن، شایع‌ترین مشکلات زانو را برای اشخاص عادی و ورزشکاران ایجاد می‌کند که سبب بروز آن می‌تواند بسیار متنوع باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن اورتوپدی ایران تصریح کرد:‌ فعالیت بیش از حد، نشست و برخاست بیش از اندازه، بالا و پایین رفتن مداوم از پله، اختلال و انحراف در راستای اندام، ‌وزن بیش از حد، رشته‌های ورزشی همچون رشته‌های وزنی و بسیاری از مسائل شغلی می‌تواند سبب دردهای مزمن و التهابی زانو شود.

فوق تخصصی جراحی زانو ادامه داد: از نظر درمان باید خود فرد سبب ایجاد‌کننده آسیب را شناسایی کند و سبب را حذف یا تعدیل کند و از تعداد و شدت فعالیت‌هایی که سبب درد می‌شود، بکاهد یا فواصل زمانی آن را بیشتر کند.

رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی تصریح کرد: آسیب‌های حاد و تروماتیک بر اثر پیچ خوردن زانو، افتادن و تصادف اتفاق می‌افتد.

عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران ادامه داد: در ورزشکاران پیچ خوردن زانو می‌تواند فرد را دچار پارگی مینیسک کند و مهمتر از آن به پارگی رباط صلیبی یا لیگامان‌های ACL منجر شود که در ورزش‌های توپی مثل فوتبال، هندبال، بدمینتون، بسکتبال و والیبال اتفاق می‌افتد.

رازی افزود: البته این مورد در ورزش‌هایی مثل کشتی، جودو و ورزش‌های رزمی نیز اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی، رباط صلیبی را به عنوان یک تسمه نگهدارنده زانو عنوان کرد و افزود: این رباط مانع چرخش زانو می‌شود و پارگی آن سبب بی‌ثباتی چرخش زانو شده و سبب می‌شود که فرد به طور مکرر دچار پیچش زانو شود.

فوق تخصص جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی ادامه داد: پیچش مکرر زانو و خالی کردن زانو می‌تواند به پارگی مینیسک و آسیب‌دیدگی غضروف زانو منجر شود که در نهایت آرتروز یا ساییدگی زودرس مفصل زانو را به دنبال خواهد داشت.

رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر راه‌های پیشگیری از آسیب زانو، گفت: ورزشکاران باید تمرینات مرتبی داشته باشند و قبل از انجام بازی به قدر کافی خود را گرم کنند و آمادگی جسمانی مربوط به آن رشته را داشته باشند.

وی ادامه داد: ورزشکاران دقت داشته باشند که در بازی‌ها ریسک و خطر نکنند و بازی جوانمردانه را رعایت کنند و به حریفان خود آسیب نزنند.

رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی تصریح کرد: از نظر درمانی اشخاصی که به طور خاص دچار آسیب حاد زانو یا پیچ خوردگی زانو می‌شوند باید بلافاصله از انجام فعالیتی که سبب آسیب به زانو شده، دست بردارند و به زانوی خود استراحت بدهند.

عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران ادامه داد:‌ اشخاص باید بعد از آسیب به زانو از عصای زیربغل به منظور حذف بار اضافی از روی مفصل زانو استفاده کنند؛ همچنین کیسه یخ را به طور مکرر در موضع قرار دهند.

رازی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر نحوه صحیح استفاده از کیسه یخ گفت: باید کیسه یخ را هر یک تا ۲ ساعت به مدت ۲۰ دقیقه بر روی مفصل زانو قرار داد و اگر مفصل ظرف یک تا ۲ ساعت متورم شد، احتمال خونریزی در داخل مفصل و احتمال آسیب‌دیدگی رباط صلیبی افزایش می‌یابد.

رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی افزود: بسته به شدت درد و تورم باید در اولین فرصت به پزشک ارتوپد یا  متخصص پزشک ورزشی مراجعه کرد و تحت معاینه و ارزیابی قرار گرفت.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.