پاسخ ستاد مبارزه با مواد مخدر به کمیاب شدن “شربت تریاک”

۳۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز: مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، سبب کمبود شربت تریاک را عدم تحویل تریاک به عنوان ماده اولیه تولید این شربت به کارخانجات تولید کننده تنتور ایپوم عنوان کرد.

محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا، دربارهٔ علل کمیاب شدن شربت تریاک که یکی از مهمترین اقلام دارویی معتادان تحت درمان ترک اعتیاد است، گفت: توزیع شربت تریاک (تنتوراپیوم یا اپی‌تینگ) از چند سال قبل در مراکز ترک اعتیاد آغاز شده، اما بر اساس گزارش بعضی استانها، تهیه این ماده با مشکلاتی روبرو شده است.

وی افزود: با پیگیری که ستاد مبارزه با مواد مخدر از وزارت بهداشت و درمان انجام داد، مسوولان وزارتخانه اعلام کردند که ذخایر تولید شده سالهای قبل به اتمام رسیده و برای تولید مجدد نیز شرکتهای تولید کننده ادعا کرده‌اند که مواد اولیه در اختیار آنها قرار نگرفته است.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: پیگیریهایی که پس از گزارش وزارت بهداشت و شرکتهای تولید کننده انجام شد، نشان می‌دهد، اشکالاتی در تحویل ماده اولیه (تریاک) پیش آمده که این مساله از طریق ادارات کل ذیربط در ستاد پیگیری شده است.

صابری زفرقندی تصریح کرد: به نظر می‌رسد حل یا مدیریت این موضوع توسط کمیته مقابله با عرضه ستاد که ریاست آن را نیروی انتظامی و همچنین کمیته حقوقی قضایی ستاد که ریاست آن نیز با قوه قضاییه و دادستان کل کشور است، باید صورت بگیرد.

پیش بینی کارشناسان برای تولید و مصرف سالانه شربت تریاک اشتباه از آب درآمد/ذخایر شربت تریاک تولیدی سالهای قبل تمام شد!

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این عنوان شده بود که مشکلی برای تولید، توزیع و تامین داروهای ترک اعتیاد نخواهیم داشت، اظهار کرد: در آغاز طرح توزیع شربت تریاک، پیش بینی کارشناسان برای مثال تولید و مصرف سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار لیتر از این دارو بود، لذا با توجه به میزان شربت تولید شده اولیه و ادعای شرکت تولید کننده که عنوان کرده بود بیش از ۳۰۰ هزار لیتر از این شربت را تولید کرده است، انتظار می‌رفت برای چندسال مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اینکه چه اتفاقی افتاده که یکباره مصرف این ترکیب افزایش یافته، نیاز به بررسی کارشنان وزارت بهداشت دارد که امیدواریم این بررسی را انجام دهند، البته یک نگرانی کارشناسی جدی نیز وجود دارد که مصرف این ماده از مسیر اصلی و علمی خود خارج نشود.

زفرقندی با بیان اینکه هر داروی تولیدی دارای تاریخ مصرف مشخصی است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که ماده اولیه در اختیار کارخانجات قرار می‌گرفت مشکلی وجود نداشت، اما در مدتی که کارخانجات ماده اولیه دریافت نکردند، تولید این دارو دچار مشکل شد.

وی دربارهٔ اینکه بعضی مراکز توزیع نشدن شربت تریاک را از ابتدای اردیبهشت ماه جاری عنوان کرده‌اند، پاسخ داد: اینگونه نیست که بعضی از استانها که مصرفشان بیش از حد انتظار پیش بینی شده بود دچار مشکل شدند، اما در بسیاری از استانها ذخایر این شربت وجود دارد و مشکلی نیست.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: اگر موضوع تحویل تریاک به کارخانه‌ها توسط مراجع ذیربط که به نظر می‌رسد قوه قضاییه در این میان نقش اصلی دارد حل نشود، انتظار می‌رود در روند تولید پارتهای تازه دارو اشکالاتی ایجاد شود.

اواخر سال ۹۱ سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در گزارشی نسبت به کمبود داروهای ترک اعتیاد در سال ۹۲ اخطار داده بود و این کمبود دارو در شرایطی رخ داده که مراکز درمانی ترک اعتیاد نسبت به بازگشت معتادان تحت درمان به اعتباد بشدت ابراز نگرانی کرده و خواستار حل این مشکل از سوی مسوولان ذیربط می باشند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.