پاسخ شمقدری به فراورده

سینماپرس/گروه سینما: رئیس سازمان سینمایی به اظهارات اخیر مجتبی فرآورده در یکی از خبرگزاریها در خصوص سخنانش در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی متن سخنان شمقدری بدین شرح است :

جناب آقای فرآورده

یادداشت شما را خواندم و کاش این یادداشت از دایره مباحث علمی و تحلیلی خارج نمی شد و مثل عادت این روزها که هر مبحثی بهانه ای می شود برای بعضی تسویه حساب ها و نقد و نیشترها در این گرداب بی حاصل وارد نمی شد. با این حال تشکر می کنم که شما به سهم خود بخشی از نگاهها را به ضعف های محتوایی و مبنایی در حوزه سینما معطوف کردید.
اما از آن جا که بخشی از قضاوت و نقد شما مبتنی است بر آنچه در رسانه ها منتشر شده لازم دانستم خلاصه سخنرانیم را دوباره اینجا بیان کنم چون آنچه منتشر شده به قلم خبرنگاران عزیزی است که در جلسه حضور داشته اند والبته هر چه هم تندنویس باشند مطالبی را جا انداخته اند و در جمع بندی مطلب هم به دلیل رعایت اختصار حق بعضی مطالب خوب ادا نشده است.

۱- سینما و عرصه فیلمسازی حوزه حساس و بسیار تخصصی است و نیازمند برخورداری از پشتوانه های فکری و فرهنگی محکمی است.
۲- مبانی اعتقادی و معرفتی ما برای انتشار گسترده چاره ای ندارد به زبان تصویر و سینما برگردان شود.
۳- درام و موقعیت نمایشی ابزار و بستر و لازمه کار سینماست که می تواند نسبت به انعکاس باورها و معارف و حقایق زندگی انسان و عالم عمل نماید.
۴- حال سینمای ما از چه عناصر درام و موقعیت هایی نمایشی می تواند برخوردار باشد ؟ و برای آنکه مفاهیم و معارف اسلامی را عرضه کند باید در انتخاب عناصر درام محدودیت و ممیزی داشت یا فرقی نمی کند؟ و در آن صورت چه شرایط و ویژگی هایی باید لحاظ شود؟ و یا آنکه اساساً باید موقعیت های جدید نماشی خلق و ابداع کرد ؟ و اگر اینگونه است این وظیفه کیست؟
۵- در ادامه صحبت اشاره کردم که افرادی متأسفانه با عوامفریبی و با واژه پراکنی هایی که بار منفی دارد تلاش می کنند نسبت به مدیریت سینمایی کشور فضا را ملتهب و اذهان را دچار سوء ظن نمایند مثلاً با به کاربردن واژه خیانت!که در برخورد اول بار منفی در ذهن به جا می گذارد چنین کردند.
و سپس افزودم خیانت یک عنصر درام است که نمی توان آن را حذف و ممیزی کرد البته فیلمساز ممکن است در پرداخت آن دچار لغزش و اشتباه شود.
۶- درانتها به اقدام بعضی ها که بر همین رفتار عوامانه به داوری وقضاوت نشسته اند بر اساس اینکه مثلاً چه فیلمی به موضوع خیانت پرداخته نمره منفی می دهند اعتراض کردم و گفتم اگر اینگونه بخواهیم برخورد کنیم آن وقت از دید این افراد قرآن هم دارای اشکال است. باید دقت کرد .
۷- و بحث را اینگونه خاتمه دادم که اساساً این گرایش و نحوه ورود در پرداخت یک موضوع اهمیت دارد نه عناوینی که بر آن می نامند.

همچنانکه ممکن است با ادعای اینکه فیلمی در خصوص شهید یا خانواده شهدا ساخته می شود زیر بنایی ترین مبانی اعتقادی و فکری و فرهنگی شهادت و باور شهید را به زیر سئوال برده باشد!
اگرچه مضمون و تابلو فیلم به نامه خانواده شهید و شهدا رقم خورده باشد.
لذا نباید پشت حجاب واژه ها متوقف شد بلکه به درون مایه اثر و پیام نهایی فیلم تمرکز کرد.

” و الی الله مرجعکم “

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۷۵۳۰


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.