پاسخ وزارت بهداشت به گزارش جام جم

جام جم آنلاین: به دنبال ابراز نگرانی برخی کارشناسان و سازمان‌ها از امکان انتقال بیماری از طریق آندوسکوپی به دلیل تعـویض نشدن ابزار بیوپسی در این شیوه تشخیصی، جام‌جم گزارشی منتشر کرد که واکنش وزارت بهداشت را برانگیخت.

بنا بر اعلام این وزارتخانه؛ براساس نظر متخصصان و طبق منابع موجود معتبر علم پزشکی، تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر انتقال ویروس ایدز یا هپاتیت از طریق دستگاه آندوسکوپی دریافت نشده است.

با توجه به این که عمل آندوسکوپی توسط پزشکان و کادر پزشکی و عمدتا متخصصان داخلی، گوارش و ریه انجام می‌شود، قطعا بعد از انجام هر آندوسکوپی قطعات استفاده شده تعویض یا استریل می‌شود.

علاوه بر آن عمل آندوسکوپی به عنوان یک روش تشخیصی زودهنگام برای تشخیص بیماری بویژه در تشخیص بیماری سرطان معده ، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و در صورتی که انجام آندوسکوپی به دلیل نگرانی بیمار از انتقال بیماری به تعویق بیفتد، می‌تواند جان بیمار را به خطر انداخته و او را با مرگ مواجه کند لذا بیان این نظریه غیرواقعی در آن روزنامه، عاملی برای مشوش شدن ذهن بیمارانی که بنا به تشخیص پزشک نیاز به انجام آندوسکوپی دارند شده و آنها را از دریافت خدمات پزشکی منصرف کرده و موجب ضررهای جبران‌ناپذیری بر سلامت آنها می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.