پاسداشت مفاخر بهره گیری از الگوها برای حیات اجتماعی است

خبرگزاری آریا-حجت الاسلام ادبی گفت:باور داریم پاسداشت این بزرگان همواره زمینه ای برای توجه بیشتر مردم نسبت به حیات طیبه این دانشوران و بهره گیری از آنان به عنوان نمونه و الگویی برای زندگی و حیات اجتماعی است.

مراسم بزرگداشت آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

مراسم پاسداشت مقام علمی، فرهنگی و دینی آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی، قرآن پژوه برجسته، با حضور دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله محسنی گرکانی، آیت الله استادی، دکتر مصطفی محقق داماد در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عصر یکشنبه ۱۵ مرداد ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر محمد جواد ادبی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: این انجمن شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت علما و بزرگانی است که در طول حیات خود حیاتی طیبه داشتند و چنان زندگی کرده اند که مردم برای انتخاب معیارهای زندگی خود به آنان توجه کرده و می کنند.

دکتر ادبی با اشاره به فعالیت های علمی و اجرایی آیت الله میرمحمدی خاطرنشان کرد: ایشان هم در فضای انقلاب اسلامی تاثیرگذار بودند و هم در تصدی امور اجرایی در قوه قضاییه. تدریس در دانشگاه، ارتباط مستمر با فضای حوزه های علمیه، مدیریت خوب در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، جد و جهد برای پاسداشت از جایگاه ولایت فقیه در مجلس خبرگان به نشان از حیات پربار این قرآن پژوه برجسته دارد.

وی با اشاره به فعالیت های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای بزرگداشت مقام علمی علما و نخبگان ایران در زمان حیاتشان ابراز کرد: باور داریم پاسداشت این بزرگان همواره زمینه ای برای توجه بیشتر مردم نسبت به حیات طیبه این دانشوران و بهره گیری از آنان به عنوان نمونه و الگویی برای زندگی و حیات اجتماعی است.

سخنران بعدی این مراسم آیت الله رضا استادی بود. وی با بیان اینکه تشکر از مخلوق به مثابه تشکر از خالق است، گفت: این جلسه برای بزرگداشت فردی است که سالها در عرصه حوزه مشغول فعالیت بوده است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه آیت الله میرمحمدی قریب به ۷۰ سال کار علمی انجام داده است گفت: ایشان در طول سالهای طولانی که توفیق فعالیت در عرصه علمی را داشتند همواره با نشاط این کار را دنبال کرده اند.

وی با تاکید بر این نکته که آیت  الله میرمحمدی زندگی آرام و بدون دغدغه ای داشته است، گفت: ایشان همواره در زندگی اعتدال داشتند و این میانه روی در حیات فردی و عرصه اجتماعی وی کاملاً قابل مشاهده است.

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله میرمحمدی علی رغم اشتغالات اجرایی و علمی همچنان بر مردم داری تاکید دارند گفت: از یک روحانی نمونه و موثر همین انتظار می رود که با مردم باشد چون علما معیار و الگویی برای دین و تدین مردم هستند.

آیت الله استادی با اشاره به اینکه آثار فراوانی از آیت الله میرمحمدی منتشر شده گفت: ایشان آثار متعددی در حوزه تفسیر، فقه، اصول منتشر کرده اند و جمع چنین علومی در ایشان از مواهب خداوندی است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ویژگی های تفسیری این قرآن پژوه پرداخت و با تاکید بر این نکته که آیت الله میرمحمدی در تفسیر مقلد نبود، اضافه کرد: ایشان در حد امکان توانست در این عرصه نظرات جدیدی را ارائه کند و به همین خاطر تفسیر ایشان از امتیازات خوبی برخوردار است.

آیت الله مصطفی محقق داماد نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار داشت: در مراسم بزرگداشت کسی هستیم که از نتایج حوزه  علمیه قم است و از شاخصه های مکتب قم بازنگری در قرآن و توجه مجدد به کلام الله مجید است.

وی با اشاره به برخی از علما و بزرگان حوزه علمیه قم و  روش و منشی که آنان در مباحث اجتهادی داشتند گفت: آیت الله میر محمدی مجتهد مکتب قم است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اسلوب اجتهادی پروراندن ذهن وقاد و نقاد در میان طلاب علوم دینی است ابراز کرد: در مکتب اجتهادی قم بر این نکته تاکید دارند که طلاب نباید مقلد قبلی باشند و در بحث و مباحث علمی از استاد قبل تقلید نکنند.

دکتر مهدوی راد همچنین با اشاره به ویژگی های علمی آیت الله میرمحمدی در علوم قرآنی گفت: ایشان اثر مختصر اما مهمی که در مورد تاریخ قرآن و علوم  آن منتشر کرده اند که مباحث قابل توجهی را مطرح نموده‌اند.

وی با بیان اینکه علمای ما به صورت مستقل کمتر به علوم قرآنی پرداختند خاطرنشان کرد: آیت الله میرمحمدی به طور مجزا در مورد علوم قرآنی بحث کرده و در برخی از مباحثی که در این زمینه از سوی ایشان ارائه شده، نقطه نظرات ابتکاری مهمی دارند.

این کارشناس مباحث قرآنی با اشاره به اینکه برخی در موضوع مکی و مدنی بودن آیات قرآن قائل به اختلاط خاطرنشان کرد: آیت الله میر محمدی مبتکرانه اختلاط سور مکی و مدنی را مورد تردید و تشکیک قرار دادند و با قاطعیت اعلام کردند که سوره ها یا مکی یا مدنی هستند.

دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آشنایی خود با آیت الله میرمحمدی در زمان تحصیل در دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: ایشان در زمان تصدی ریاست دانشگاه الهیات منشا اثرات مثبت فراوانی بودند.

دکتر حسینی در ادامه با اشاره به تاکید علمای بزرگ دین بر تفسیر قرآن کریم گفت: تفسیر کلام خدا علاوه بر اینکه اهتمام بزرگان حوزه است مورد توجه و استقبال مردم هم  هست و این نشان می دهد که این مهم نیاز فعلی جامعه است .

وی با اشاره به روایتی از امیر مومنان حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه علم اولین و آخرین در قرآن است گفت: هیچ امر مهمی در قرآن فرو نگذاشته شده و هر ایده ای که بشر به دنبال آن باشد در قرآن دست یافتنی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خواندن روایت دیگری از امام محمد باقر(ع) مبنی بر اینکه بیان هر حکم الهی و آموزه ای دینی نشانی از آن در قرآن کریم وجود دارد خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر(ص) وقتی آیه ای نازل می شد ایشان در جایی که لازم بود آیات را تبیین و تفسیر می کردند و در عصر ائمه نیز این کار توسط آن بزرگواران انجام می شد و در عصر ما هم اسلام شناسان برجسته مفاهیم قرآن را برای مردم بازگو می کنند.

وی با تاکید بر این نکته که برخی از تفاسیری که بزرگان از خود بجای گذاشتند محل رجوع و استفاده افراد خاصی است و همگان امکان بهره برداری از آن را ندارند بیان داشت:  «تفسیر بلاغ» آیت الله میر محمدی از جمله تفاسیری است که دانشجویان و طلاب علوم دینی می توانند از آن بهره کافی را ببرند.

آخرین سخنران این مراسم آیت سید ابوالفضل میرمحمدی بود که ضمن تشکر از برگزاری چنین مراسمی گفت: من لایق این مراسم نبودم منتهی برخی از دوستان با حسن ظنی که به من داشتند این مراسم را منعقد کردند.

این قرآن پژوه برجسته در ادامه با طرح یک مساله بحث برانگیز در مورد نحوه نزول قرآن کریم بر پیامبر و اینکه آیا نزول قرآن تدریجی یا دفعی بوده خاطرنشان کرد: در تبیین این موضوع می توان اینگونه اظهار نظر کرد که قرآن به صورت یک دفعه و یکجا در آسمان اول از بین المعمور نازل شده و بعد به تدریج در ظرف ۲۰ یا ۲۳ سال بر پیامبر بزرگوار اسلام (ص) ارائه شده است.

همچنین در این مراسم کلیپی مشتمل بر مصاحبه ای از استاد پیرامون زندگی و آثار وی نیز پخش شد.

در پایان این مراسم از کتابی که درباره مقام علمی آیت الله میرمحمدی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شده بود، رونمایی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر ادبی لوح یادبودی آراسته به نشان زرین انجمن  به این قرآن پژوه برجسته اهدا شد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.