پرداختن مبلغ ۷۰۰ میلیونی برای همکاری با “ایرج قادری”/کارگردانی که اکران آخرین فیلمش را ندید

۲۴م اسفند ،

بازیگری که ۷۰۰ میلیون تومان برای بازی در فیلم سینمایی “شبکه” به “ایرج قادری” پرداخت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما ممتاز نیوز، زنده یاد “ایرج قادری” کارگردان سینما یکی از کارگردانان صاحب نام سینمای ایران است که در سال ۹۱ برای همیشه دوست داران آثارش را تنها گذاشت.

“ایرج قادری” متولد سال ۱۳۱۴ است او کارگردانی فیلمنامه‌نویسی و بازیگری را در کارنامه‌ی هنری خود رقم زده است.

“قادری” ۴۱ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده، نویسندگی ۷۲ فیلم سینمایی را به عهده داشته ، تهیه کننده ۹ فیلم سینمایی و تدوینگر یک فیلم سینمایی است.

“قادری” دارای تحصیلات ناتمام در رشته داروسازی است و فعالیت سینمایی‌اش را از سال ۱۳۳۴ با بازی در “چهارراه‌حوادث” به کارگردانی “ساموئل خاکچیان” آغاز کرد.

او سال ۱۳۴۱ شرکت سینمایی “پانوراما” را به همراه “موسی افشار” تاسیس کرد.

وی که اغلب به عنوان یکی از فیلمسازان سینمایی پیش از انقلاب شناخته می گردد فعالیت خود را در دوران پس از انقلاب با ساخت فیلم تاراج در سل ۱۳۶۳ ادامه داد.

بعد از این “قادری” تا اوایل دهه ۷۰ فیلمی نساخت و با درام جنایی “می‌خواهم زنده بمانم” فیلمنامه‌ای از “رسول صدر‌عاملی” و بر اساس داستان زندگی “پدرام تجریشی” فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

او در سال ۱۳۷۵ “نابخشوده” را کارگردانی و سال ۷۶ “پنجه در خاک” را به تصویر کشید.

“قادری” در سال ۱۳۷۷ فیلم سینمایی “طوطیا” با بازی “فریبرز عرب نیا” “افسانه بایگان” و “شقایق فراهانی” را به تصویر کشید، “طوطیا” به هنگام اکران با استقبال و جنجال بسیار مخاطبان رو‌به‌رو شد و توانست به فروش قابل توجهی نیز دست یابد.

او سپس در سال ۱۳۷۹ فیلم سینمایی “سام و نرگس” را به تصویر کشید.

“سام و نرگس” درامی عاشقانه و آغاز آغاز بازیگری “محمدرضا گلزار” بود.

گفتنی است؛ “ایرج قادری”، “محمدرضا گلزار” را به سینمای ایران معرفی کرده است.“قادری” پس از “سام و نرگس” در سال هیچ گونه فیلمی نساخت و در سال ۱۳۸۱ فیلم سینمایی “چشمان سیاه” را  کارگردانی کرد.

“قادری” پس از اولین تجربه‌ی همکاری اش با “گلزار” با او در فیلم سینمایی “چشمان سیاه” همکاری کرد.

“ماه چهره خلیلی” در “چشمان سیاه” با “گلزار” همبازی بود این سالها برای “قادری” بسیار پرافتخار بود زیرا فیلم‌هایی را به تصویر کشید که با استقبال و سر و صدای بسیار روبرو شد.

“قادری” سه سال بعد فیلم سینمایی “آکواریوم” را در کشور ترکیه کارگردانی کرد که در این فیلم با بازگرانی چون “مهناز افشار”، “امین حیایی” و “ایرج قادری” حضور داشتند.

“قادری” در این فیلم نیز خود حضور داشت، گرچه او در بسیاری از فیلم‌های که خود کارگردانی گروه حضور داشته است.

“قادری” سپس در سال ۱۳۸۵ فیلم سینمایی “محاکمه” را به تصویر کشیده  که “افسانه بایگان”، “مهناز افشار” و “افسانه پاکرو” در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

فیلمی اجتماعی که “قادری” خود نیز در آن بازی کرده بود.

“قادری” در سال ۱۳۸۹ آخرین فیلم که به نام “شبکه” را کارگردانی کرد که متاسفانه به هنگام اکران فیلم دیگر زنده نبود.

گرچه شنیده‌ها حاکی از این است که تولید فیلم سینمایی “شبکه” به مدتی به سبب مشکلات مالی متوقف شد اما در نهایت پس از جنجال بیاد آخرین فیلم “قادری” ساخته شد.

“نیما شاهرخ‌شاهی”، افسانه پاکرو”، “اکبر عبدی”، “ایرج قادری”، “سیروس گرجستانی”، “میرطاهر مظلومی”، و “مریم امیرجلالی” در آخرین فیلم “قادری” به ایفای نقش پرداخته‌اند.

“مریم امیر جلالی” پس از اکران فیلم سینمایی “شبکه” به تلویزیون آمد و از اولین و آخرین همکاری‌اش با “ایرج قادری” گفت.

“مریم امیرجلالی” در برنامه “خوشا شیراز” گفت: با بازیگری در این فیلم برای اولین بار به ایفای نقش پرداخت که پدر او بابت بازی در این فیلم ۷۰۰ میلیون تومان پول به “ایرج قادری” داده است.

“امیرجلالی” که به اتفاق “سیروس گرجستانی” در این برنامه حضور داشت ادامه داد: نباید جوانان از راههای کوتاه و پول خرج کردن وارد این حرفه شوند، بلکه باید با گذراندن کلاس های بازیگری و تحصیلات آکادمیک وارد این عرصه شوند.

“شبکه” زمانی که اکران شد دیگر “قادری” در میان ما نبود این فیلم فروش چندانی در هنگام اکران نداشت اما به سبب احترام به خالق اثر آن اکران شد.

“قادری” سرانجام در اردیبهشت به سبب تشدید بیماری سرطان ریه در بیمارستان مهرداد بستری شد و به سبب همین بیماری در ساعت چهار صبح ۱۷ اردیبهشت ماه درگذشت.

خاکسپاری “قادری” طبق درخواست همسرش در همان روز مرگ او در “۱۷ اردیبهشت” در یکی از امام‌زاده های کرج “آرامگاه بهشت سکینه” برگزار شد.

طبق وصیت “ایرج قادری” کلیه هزینه های مراسم و یاد‌بود وی به موسسه حمایت از کودکان سرطانی اهدا شد./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.