پردیس های دخترانه در دانشگاهها بمنظور تقویت حجاب و عفاف ایجاد می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،’غلامرضا خواجه سروی’روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تاسیس حداقل یک دانشگاه دخترانه در هر استان از اولویت های وزارت علوم است و از افرادی که متقاضی ایجاد دانشگاه دخترانه به صورت غیرانتفاعی و غیردولتی هستند حمایت خواهیم کرد.

وی رویکرد وزارت علوم در اجرای طرح حجاب و عفاف را ایجابی توصیف کرد و گفت: در اجرای قوانین حجاب و عفاف، خود را ملزم به رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانیم و در این قوانین، ۱۷ وظیفه برای ۲۷ دستگاه مختلف، مشخص شده که وزارت علوم، یکی از آنهاست و خوشبختانه رویکرد این مقررات نیز ایجابی و تربیتی و در راستای نهادینه کردن حجاب و عفاف در محیط دانشگاه است.

خواجه سروی، استفاده از لباس متحدالشکل برای دانشجویان را رد کرد و گفت: در قوانین حجاب و عفاف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی چیزی با عنوان لباس متحدالشکل وجود ندارد بلکه آنچه از قانون، برداشت می شود تنوع با رعایت پوشیدگی و عرف مورد پسند جامعه است.

وی با بیان اینکه ارجاع به کمیته انضباطی، اولین راه حل برخورد با بدحجابی در دانشگاه نیست، ادامه داد: برخی افراد در مواجهه با بدحجابی، فورا به فکر کمیته انضباطی می افتند درصورتی که این کار به ظاهر ساده برای دانشگاه، برای دانشجویان پرهزینه خواهد بود اما فعالیت های ایجابی هرچند ممکن است زمان بر و هزینه بر باشند اما نتایج درازمدت برجای خواهد داشت.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: در مساله حجاب و عفاف نباید به ‘بگیر و ببند’ پناه ببریم و به جای برخورد با ‘علت’ به مقابله با ‘معلول’ بپردازیم بلکه با شناسایی ریشه ها و آسیب شناسی موضوع نسبت به حل آن اقدام کنیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی به مسوولان دانشگاه ها توصیه کرد در زمینه مسایل حجاب و عفاف دانشجویان با سعه صدر و به دور از برخوردهای خشونت یا اهانت آمیز عمل کنند.

وی از برگزاری اولین جشنواره سراسری طراحی لباس دانشگاهی در بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: این جشنواره به میزبانی دانشگاه تهران برگزار می شود و عرصه ای برای ارائه طرح ها و تولیدات لباس های ایرانی اسلامی توسط دانشگاهیان خواهد بود.

معاون وزیر علوم ترویج ازدواج دانشجویی را از برنامه های این وزارتخانه برشمرد و گفت: ازدواج ، مسکن و اشتغال سه حلقه یک زنجیره هستند که تامین و ترویج آنها با همکاری بخش های مختلف آموزش عالی درسطح وزارتخانه، صندوق رفاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها دنبال می شود.

به گفته معاون وزیر علوم، در مرحله اول مسکن مهر دانشجویی، بیش از ۲۱ هزار نفر ثبت نام کرده اند که اقدامات لازم برای به نتیجه رساندن آن توسط وزارتخانه های علوم و راه و شهرسازی و حمایت صندوق رفاه دانشجویان در دست انجام است.

خواجه سروی درمورد اعزام کاروان های دانشگاهی به سفرهای زیارتی فرهنگی اظهار داشت: اعزام دانشگاهیان با اولویت اعضای هیات علمی و دانشجویان متاهل به کشورهای مالزی و لبنان که از یک ماه قبل آغاز شده همچنان ادامه خواهد یافت و هماهنگی هایی برای اعزام کاروان هایی به حوزه تمدنی ایران اسلامی شامل کشورهای عضو اکو درحال انجام است.

معاون وزیر علوم با یادآوری اینکه شهرهای مشهد، قم و شیراز در برنامه توسعه پنجم به عنوان سه قطب زیارتی کشور شناخته می شوند، ادامه داد: سفر دانشگاهیان به این سه شهر زیارتی نیز در سال تحصیلی آینده ادامه خواهد یافت و سعی داریم سهمیه اعزام سه کاروان به عتبات عالیات در هر هفته را نیز افزایش دهیم.

خواجه سروی اعزام دانشجویان داوطلب به مناطق محروم کشور و همچنین کشورهای درحال توسعه همسایه از جمله عراق و افغانستان را در قالب اردوهای جهادی از برنامه های وزارت علوم معرفی کرد و گفت: دانشجویان در ایام تابستان با حضور در مناطق محروم به دانش آموزانی که در زمینه های درسی عقب هستند آموزش می دهند و در توسعه این مناطق کمک خواهند کرد.

فراهنگ**۱۰۵۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۸۹۱۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.