پرفشاری خون، کلیه ها را دچار نارسایی مزمن می نماید

۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱ iبه نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

پرفشاری خون، شایع ترین مشکل کشورهای در حال توسعه است که در صورت عدم درمان، نارسایی قلبی و نارسایی مزمن کلیه را iبه همراه دارد.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از وب دا، نرگس جریده، کارشناس تغذیه شبکه iبهداشت و درمان شبکه iبهداشت و درمان کهگیلویه افزود: اگرچه درمان خاصی برای پرفشاری خون وجود ندارد، اما با پیشگیری و کنترل، عوارض جانبی این بیماری کاهش می یابد.

نرگس جریده با تاکید بر لزوم اصلاح نحوه زندگی بیماران مبتلا iبه پرفشاری خون، اظهار نمود: استفاده از یک رژیم غذایی صحیح در کنار کاهش وزن، دریافت اندک نمک، فعالیت بدنی و پرهیز از مصرف دخانیات، عمده ترین راه های کنترل این بیماری می باشند.

وی ادامه داد: شش تا هشت واحد نان و غلات کامل، چهار تا پنج واحد سبزی و میوه، دو تا سه واحد لبنیات کم چرب یا بدون چربی، کمتر از ۶ اونس گوشت کم چرب، مصرف چهار تا پنج مرتبه حبوبات و مغزهای روغنی، دو تا سه واحد چربی و روغن و پنج بار مصرف اندک شیرینی در هفته، رژیم غذایی مناسبی برای جلوگیری و کنترل فشارخون بالا است.   

این کارشناس تغذیه اضافه نمود: در برررسی های انجام شده کاهش ۵ درصد از وزن بدن، پیروی از یک رژیم کم چرب، کاهش سدیم در رژیم غذایی iبه میزان کمتر از دو هزار و ۴۰۰ میلی گرم در روز، هم چنین افزایش فعالیت بدنی iبه میزان ۳۰ دقیقه و سه بار درهفته، شیوع پرفشاری خون را iبه میزان قابل توجهی کاهش داده است. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.