پرند مرکز استان می‌شود؟

فروردین ۱۴۰۳

در حالی که طرح «تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت» بیش‌از ۶ ماه است که در مجلس در دست بررسی نمایندگان کمیسیون‌های مختلف قرار گرفته، اخیرا تعداد دیگری از نمایندگان به فکر افتاده‌اند طرح تقسیم استان‌تهران به سه استان مجزا را وارد مجلس کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛در طرح تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت، قرار است نمایندگان روسای سه‌قوا، امکان انتقال پایتخت اداری از تهران را در ابعاد مختلف همچون وجود شهری در کشور با قابلیت تبدیل‌شدن به پایتخت اداری و هزینه‌های این انتقال و مواردی دیگر، بررسی کنند و نتایج تحقیق را بعد از یکسال کار کارشناسی دوباره به مجلس ارائه کنند تا اگر مفید واقع شد، انتقال پایتخت از تهران کلید بخورد.

اما در حالی که مجلس سرگرم بررسی جزئیات این طرح است، هفته قبل طرح تقسیم استان تهران به صورت شفاهی از طرف نمایندگان مطرح شد. سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس در این رابطه گفت: نمایندگان شهرستان تهران پیشنهادشان این است که برای تمرکززدایی و کاهش ارتباطات شهرستان‌های تهران این استان به سه استان دیگر تقسیم شود. وی افزود: پیشنهاد این است که شهرستان‌های جنوب استان تهران با مرکزیت ورامین و شهرستان‌های غرب استان تهران با مرکزیت شهریار به استان تبدیل شوند.

وی گفت: که در حال حاضر این طرح در بین نمایندگان استان تهران مطرح است و آنها در حال جمع‌بندی می‌باشند و در همین راستا با دولت رایزنی‌هایی را انجام می‌دهند.
ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط کریم در مجلس نیز در این باره به «ایسنا» گفت: این موضوع در حد گفت‌وگو‌ی شفاهی بین اشخاص است و به طرح یا لایحه‌ای تبدیل نشده است.

پرند مرکز استان می‌شود؟

نماینده مردم رباط‌کریم افزود: طبیعتا اگر شهرستان‌های جنوب غرب تهران به استانی مجزا تبدیل شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
چون این منطقه به سبب گستردگی جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون نفر استحقاق استان شدن را دارد. اگر قرار باشد شهرستان‌های جنوب غرب تهران به استانی تبدیل شود، مناسب‌ترین مکان برای مرکزیت آن رباط‌ کریم و شهر تازه پرند به سبب زیرساخت‌هایش است.
از سوی دیگر فاطمه آلیا نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با ابراز بی‌اطلاعی از چنین موضوعی گفت: وجود چنین ایده‌ای اشکالی ندارد، اما در حال حاضرتنها طرح مطرح در خصوص تهران در مجلس انتقال پایتخت اداری از تهران است.
وی توضیح داد: با این طرح پایتخت سیاسی از اداری مستقل می‌شود، کاری که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز انجام می‌شود.
وی همچنین گفت: ایده‌ای دیگر برای تهران این است که تهران از لحاظ استاندار توسط یک فرد اداره شده، اما فرمانداری‌ها متکثر شوند به طور مثال باتوجه به وسعت استان تهران ۱۱ فرمانداری ایجاد شده تا کارهای مردم با سهولت انجام شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.