پرونده جودوی ایران و یک پرسش بی‌پاسخ/ «پیروزی بزرگ» چه شد؟

وکیل پرونده جودوی ایران اسفند سال گذشته و پس از اعلام نظر دادگاه داوری بین المللی ورزش مدعی پیروزی بزرگ برای جودوی ایران شد اما محرومیت جدید جودوی کشورمان نشان داد، نه تنها حکم CAS پیروزی بزرگ نبوده است، بلکه جودوی ایران در حکمی سنگین تا سال ۱۴۰۲ نیز محروم شد.

به گزارش ممتازنیوز، پس از تعلیق دائم جودوی ایران از سوی فدراسیون جهانی، ایران از فدراسیون جهانی جودو به دادگاه CAS شکایت کرد. هر چند در آن زمان نیز برخی ها شکایت ایران را با توجه به اسناد طرف مقابل و شهادت ملی پوشان ایرانی مانند وحید سرلک و سعید ملایی و محمد منصوری سرمربی سابق تیم ملی علیه ایران، بی‌فایده و هزینه بر می دانستند، اما این موضوع با استخدام وکلای ایرانی توسط رییس فدراسیون جودو پیگیری شد.

پیگیری که در نهایت پس از چند ماه کش و قوس و گذشت یک سال و نیم از محرومیت ایران، دادگاه CAS اسفند ۱۳۹۹ با اعلام اینکه فدراسیون جهانی جودو نمی تواند کشوری را به صورت دائمی تعلیق یا محروم کند، پرونده را بار دیگر به فدراسیون جهانی عودت داد تا ضمن بررسی مجدد، در صورت اصرار بر محرومیت، این‌بار رای جدید خود را با قید تاریخ آغاز و پایان محرومیت جودوی ایران صادر کند، ضمن اینکه دادگاه CAS مدعی شد که تخطی فدراسیون جودوی ایران از قوانین محرز است.

در آن مقطع و در حالی که بسیاری از کارشناسان و حتی افرادی که کمترین شناختی از آرای قضایی داشتند، معتقد بودند نمی توان این رای دادگاه CAS را پیروزی برای جودوی ایران نامید، اما وکیل پرونده جودو اولین نفری بود که شتاب زده در صفحه اینستاگرام خود نوشت” دیوان داوری ورزش، اقدام فدراسیون جهانی در تعلیق فدراسیون جودو را غیرقانونی دانست. تبریک به این پیروزی بزرگ حقوقی”

مسئولان فدراسیون جودو نیز به تبعیت از وکیل پرونده، اعتقاد سفت و سخت به پیروزی ایران در این پرونده داشتند و برخی مسئولان ورزش نیز جسته و گریخته از پیروزی ایران در پرونده صحبت کردند اما واقعیت همان چیزی بود که پیش بینی می‌شد و آن هم مهیا شدن زمینه برای برخورد شدیدتر فدراسیون جهانی جودو.

رییس فدراسیون جهانی جودو نیز خیلی زود موضع خود را اعلام و تاکید کرد، رای جدید بر اساس مستندات و مصاحبه های مسئولان فدراسیون جودو اعلام خواهد شد. در نهایت فدراسیون جهانی با حضور ایران در رقابت های قهرمانی آسیا موافقت کرد و واژه تعلیق را از جلوی نام ایران برداشت، اما مشخص بود پرونده جودوی ایران در کمیته انضباطی فدراسیون جهانی در حال بررسی است تا مقدمات قانونی برای محرومیت مدت دار جودوی ایران فراهم شود.

در نهایت بر خلاف ادعای ایرانی‌ها، فدراسیون جهانی، رای سنگین خود را اعلام کرد و جودوی ایران به مدت ۴ سال از شهریور ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۴۰۲ با احتساب محرومیت قبلی، از حضور در کلیه رویدادهای بین المللی محروم شد.

واقعیت این است که نه تنها به قول وکیل ایرانی، پیروزی بزرگ حقوقی با صرف هزینه های گزاف بدست نیامد، بلکه شکایت ایران در نهایت هم موجب محرومیت سنگین جودوی ایران شد و هم زمینه قانونی را برای محرومیت های بعدی در صورت حل نشدن موضوع با رایزنی و تعامل فراهم کرد.

با این اوصاف هنوز هم به طور رسمی مشخص نیست که هدف از طرح ادعای “پیروزی بزرگ” در موضوع پرونده جودوی ایران از سوی وکیل و فدراسیون جودو چه بوده است؟

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.