پزشک خانواده پولی شد چون دولت تامین بودجه نکرد

۰۹م اسفند ،
ممتاز نیوز :از همان زمان که زمزمه های اجرای طرح پزشک خانواده شنیده شد،عده ای اعلام کردند که زمان برای اجرای این طرح مناسب نیست هرچند که وجود آن برای کشور ضروری است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ با گذشت زمان ، طرح پزشک خانواده که نظام درمانی کشور امید بسیاری به آن بسته است با چالش‌ها و بن‌بست‌های تازه‌ای روبه‌رو شده است. کمبود بودجه و همکاری نکردن بیمه‌های مختلف درمانی در کشور با این طرح ازجمله بن بست‌هایی است که آینده این طرح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.از این رو نسخه تازهی برای آن پیچیده شده است. دربارهٔ این نسخه تازه با حسن تامینی لیچانی نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت وگویی را انجام داده ایم:

با وجود تأکید قانون بر رایگان بودن خدمات طرح پزشک خانواده، زمزمه‌هایی مبنی بر پولی شدن این طرح به گوش می‌رسد.چرا این طرح به یکباره عوض شد؟

به خاظر عدم حمایت دولت که بودجه آن را تامین نکرد.این طرح در مرحه اول که مراجعه بیماران به پزشک عمومی است هزینه بسیاری نیاز دارد اما دولت نتوانسته آن را تامین کند برای همین در نسخه تازه قرار است که ۱۰ درصد فرانشیز گرفته شود.

به جز مشکل بودجه،گویا این کار برای جلوگیری از مراجعه مکرر مردم به پزشکان است؟

این موضوع در زمان اجرای طرح پیش بینی می شد،چون مردم ما با کمترین درد دوست دارند به پزشک مراجعه کنند و هنوز داروی یک پزشک را استفاده نکزده به سراغ پزشک دیگر می روند.اما ما درکمیسیون مطرح کردیم که این راه حل درستی نیست و باید فرهنگ سازی انجام شود.
 

با وجود این مشکلات چه اصراری به اجرای طرح در کشور است و چرا همانطور که اجرای آن در تهران متوقف شد در کل کشور این کار را نمی کنند تا شرایط برای اجرای آن فراهم شود؟

از همان ابتدا دولت پافشاری بیجایی برای اجرای آن کرد و ما در کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کردیم که هنوز شرایط و بستر اجرای آن در کشور فراهم نیست اما آقای احمدی نژاد دوسال پیش در زمان تحویل لایحه بودجه تاکید داشت که دوساله این طرح را اجرامی کند. باید از همان ابتدا منابع مالی این طرح درست پیش‌بینی می‌شد.

حالا که طرح پزشک خانواده با این مشکلات مواجه شده و اجرای آن سخت است شما در کمیسیون از سرپرست وزارت بهداشت سوالی نمی کنید؟

اتفاقا چرا.این هفته آقای دکتر طریقت منفرد به سوالات نمایندگان کمیسیون در اینباره پاسخ می دهند.ما در مجلس مخالف اجرای اینچنینی طرح هستیم.

شما عنوان می کنید که دولت حمایت مالی از این طرح نکرده است.اما امسال بخش سلامت با کمبود بودجه مواجه بود و آنگونه که مسئولان اعلام کردند دولت نتوانسته تمام بودجه بخش سلامت را پرداخت کند.در این شرایط امکان پرداخت بودجه پزشک خانواده هم بعید به نظر می رسد؟

اما دولت این موضوع را قبول ندارد،درحالیکه بخش ارز دارویی هم با کمبود اعتبار مواجه است اما دولت این موضوع را نمی پذیرد.

پیشنهاد شما در کمیسیون به این مشکل چیست؟

ما کاملا با اجرای این چنینی طرح پزشک خانواده مخالف هستیم.دولت باید به تعهدات خود عمل کند و با یک شیب کم طرح را به مقصد برساند.چون پزشک خانواده نیاز بخش سلامت کشور است و باید اجرا شود،اما اجرای این چنینی طرح را به شکست قطعی می رساند. اگر ما پزشک خانواده را در عرض ۱۰ سال درست اجرایی کنیم هنر کرده‌ایم.ما معتقدیم که اجرای طرح پزشک خانواده با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که در طرح‌های آزمایشی می‌توان کم‌کم به آن پی برد.

اما همانطور که در زمان اجرای آن اعلام کردم تا زمانی که پرونده الکترونیک سلامت اشخاص تهیه و استفاده نشود، اعتبارهای لازم برای پرداخت‌های حقوق پزشکان خانواده تامین نشود و از همه مهم‌تر فرهنگ مراجعه به پزشک رایگان آموزش داده نشود نمی‌توان انتظار داشت این طرح به مقصد برسد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.