پفک‌های بی‌خاصیت واقعا مضر هستند ؟

گردآوری توسط گروه تغذیه ممتازنیوز

این پفک‌های بی‌خاصیت

پفک یکی از تنقلات فانتزی غیرضروری و مضر است که بسیاری از کارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق نظر دارند؛ ولی عده‌ای از مصرف‌کنندگان براین باورند که پفک به دلیل آن که از مواد با ارزش نظیر: ذرت، شیرخشک و پودر پنیر تشکیل شده است از نظر ویتامینی غنی بوده و ارزش غذایی بالایی دارد.

به طور کلی پفک به علت آن که از بلغور ذرت یعنی ذرت پوست کنده به دست می‌آید در مقایسه با فرآورده‌هایی که از دانه کامل ذرت تهیه می‌شوند از ارزش غذایی پایینی برخوردار است. از سوی دیگر، در طی فرآیند پخت، حرارت بسیار بالایی که به پودر بلغور ذرت داده می‌شود تا به صورت حجیم درآید نیز عامل دیگری جهت تنزل کیفیت تغذیه‌ای پفک است.

همچنین باید در نظر داشت پودر پنیر و شیرخشکی که به پفک اضافه می‌‌شود تا چه حد سالم و مغذی بوده یا رنگ به کار رفته در این محصول که برجذابیت آن می‌افزاید، طبیعی بوده یا همان رنگ شیمیایی تارترازین است که باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، پرخاشگری و تندخویی در مصرف‌کننده می‌شود. طبق نظر متخصصان، پفک چندین برابر حجم خود آب جذب می‌کند و بسیار شور است در نتیجه مصرف‌کننده با خوردن آن مقدار زیادی آب می‌نوشد.

این عمل منجر به افزایش حجم پفک در معده شده و باعث ایجاد سیری کاذب می‌شود. بنابر این تمایل به مصرف غذاهای روزانه و اصلی کم شده و فرد دچار کمبود تغذیه‌ای می‌شود. سوءتغذیه در کودکان در حال رشد ابتدا موجب کاهش وزن شده و اگر این کم غذایی ادامه یابد، بتدریج کودک خود را با این وضع منطبق کرده، یعنی قد و قامت او کوچک می‌شود تا بتواند با غذای کم به بقای خود ادامه دهد.

به همین دلیل کوتاه‌قدی، کم خونی در نتیجه فقرآهن، عصبانیت، کاهش حواس و قوای جسمانی و خستگی زودهنگام عارض می‌شود؛ چرا که فرد دچار سیری کاذب شده و نمی‌تواند از موادغذایی اصلی که دارای ترکیبات پروتئینی‌، چربی و کربوهیدارت هستند، استفاده کند.

در حال حاضر ۸۰ درصد کودکان دچار بیماری ناشی از سوءتغذیه هستند که این بیماری با خوردن موادغذایی حاوی آهن، روی، کلسیم، پروتئین و ویتامین که در غذاهای گوشتی، سبزیجات و تنقلات سنتی مثل آجیل وجود دارد، برطرف می‌شود. کارشناسان تغذیه معتقدند در صورت پیشگیری نکردن استفاده از مواد بی‌خاصیت و تنقلات غیرمغذی در آینده‌ای نه‌چندان دور با تعداد بی‌شماری از کودکان مبتلا به بیماری کم‌خونی و کمبود آهن روبه‌رو می‌شویم، به طوری که این بیماری مثل سرماخوردگی شایع می‌شود. بنابر این امروزه تغییرات زیادی در رژیم غذایی لازم است تا سلامت بچه‌ها و جوانان تضمین شود.

▪ توجه: پفک به دلیل آن که فاقد مواد فیبری است می‌تواند منجر به چسبندگی روده شده و عمل دفع را مشکل سازد و ریسک ابتلا به سرطان روده و انواع بیماری‌های عفونی گوارشی را افزایش دهد. از این رو، بنابر توصیه کارشناسان علوم غذایی در صورت مصرف این‌گونه تنقلات، بسیار کم و از انواع معتبر آنها با بسته‌بندی بهداشتی استفاده شود.

منبع : ویستا

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


خواص مواد غذایی Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.