پنیر: منبع انرژی بچه‌ها

گردآوری شده در گروه مجله خانواده ممتاز


پنیر یک جایگزین فوق‌العاده برای گوشت، ماهی و یا تخم‌مرغ می‌باشد. اگر فرزندتان یکی از این مواد غذایی را دوست ندارد می‌توانید پنیر را جایگزین آن کنید.


پنیر

پنیر برای رشد بچه‌ها لازم است. این ماده‌ی غذایی سرشار از کلسیم و پروتئین است و حتماً باید در برنامه‌ی غذایی بچه‌ها باشد. معمولاً بچه‌ها پنیر را دوست دارند و این، کار را ساده‌تر می‌کند. خوردن پنیر پرزهای کوچک چشایی بچه‌ها را تحریک کرده و مواد مغذی مورد نیازشان را تامین می‌کند. با ما باشید تا بیشتر با جایگاه پنیر در برنامه‌ی غذایی بچه‌ها آشنا شوید.

پنیر یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی موجود است

این روزها پا در هر سوپرمارکتی که بگذارید با انواع پنیرهای مختلف و با عنوان‌های متنوع مواجه می‌شوید. در واقع این روزها برای هر ذائقه‌ای‌ پنیری موجود است. اما با وجود این همه تنوع و مارک‌های متعدد اساس تهیه‌ی پنیر از شیر یکی است. پنیر از دلمه شدن و بستن شیر کامل و یا شیری که چربی آن گرفته شده و یا شیر کم چرب تهیه می‌شود آن هم با اضافه کردن کمی نمک و پنیرمایه.

زمانی که پنیر مایه اثر می‌کند، کازئین که همان پروتئین شیر است دلمه می‌شود و این دلمه‌ها نیز حاوی کمابیش چربی می باشند. البته این چربی به میزان چربی موجود در شیر بستگی دارد. این شیر دلمه شده حاوی همان مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در خود شیر می‌باشد. سپس با تکنیک‌های صنعتی پنیر مورد نظر تهیه می‌شود.

ویژگی‌های پنیر

از آنجایی که پنیر از شیر تهیه می‌شود همان ویژگی‌های مغذی شیر را دارد. در نتیجه پنیر نیز یک ماده‌ی غذایی ارزشمند است به خاطر اینکه سرشار از کلسیم می‌باشد که برای تقویت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، انعقاد خون، عملکرد قلب و انقباض عضلات موثر است.

در واقع پنیر یک جایگزین فوق‌العاده برای گوشت، ماهی و یا تخم‌مرغ می‌باشد. اگر فرزندتان یکی از این مواد غذایی را دوست ندارد می‌توانید پنیر را جایگزین آن کنید

از این قبل پنیر سرشار از پروتئین، منیزیم و پتاسیم، ویتامین A وE، فسفر و سدیم می‌باشد. با وجود این که پنیر فاقد آهن و بعضی از ویتامین‌ها مانند ویتامین C می‌باشد اما باز هم یک ماده‌ی غذایی کامل محسوب می‌شود.

می‌شود پنیر را از انواع شیرها تهیه و تولید کرد: شیر گاو استفاده‌ی بیشتری دارد اما در بعضی محصولات از شیر بز، شیر میش و یا ترکیبی از شیرهای مختلفی استفاده می‌شود. معمولاً این شیرها به صورت شیر کامل، پاستوریزه، نیم چرب و یا بدون چربی می باشند.

پنیر نیز مانند گوشت، ماهی و یا تخم‌مرغ حاوی پروتئین‌هایی است که برای بدن بچه‌ها ضروری‌اند و بدن به تنهایی قادر به تولید آن‌ها نمی‌باشد. اما با این حال این پروتئین‌ها برای ساخت سلول‌ها و بافت‌های بچه‌ها لازم است.

در واقع پنیر یک جایگزین فوق‌العاده برای گوشت، ماهی و یا تخم‌مرغ می‌باشد. اگر فرزندتان یکی از این مواد غذایی را دوست ندارد می‌توانید پنیر را جایگزین آن کنید. توجه داشته باشید که همه‌ی پنیرها درصدی از چربی را دارا می‌باشند. برای همین هم برای بچه‌های کم سن و سال این چربی‌ها لازم است چون سبب هضم بهتر غذای بچه‌ها می‌شود.

سمبوسه پنیر

مهر نزدیک است و تغذیه‌ی کودکان در مدرسه پر رنگ تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه کیف بچه‌ها را پر از انواع کیک‌ها و کلوچه‌ها و هله‌هوله‌های دیگری بکنید که نه مغذی می باشند و نه انرژی بالایی به بچه می‌دهند ساندویچ نان و پنیر و گردو را دریابید.

می‌توانید برای فرزند دلبندتان سمبوسه‌ی پنیر نیز تهیه کنید. برای این کار به ۱ لیوان پنیر سفید، نصف لیوان مغز گردوی خردشده، نعنای خرد و نان لواش نیاز دارید. اول از همه پنیر را با مغز گردو و نعنای خردشده مخلوط کنید.

نان‌ها را به شکل مستطیل برش بزنید. مواد را داخل نان بریزید و به شکل سمبوسه بپیچید. سپس آن‌ها را در روغن سرخ کنید. سمبوسه‌ها را داخل صافی یا آبکش بگذارید تا روغن آن گرفته شود. معمولاً بچه‌ها این سمبوسه‌ها را دوست دارند و راحت تر می‌خورند. در هر حال از هر ترفندی برای اضافه کردن پنیر به برنامه‌ی غذایی بچه‌ها استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

پنیر پروبیوتیک چه خاصیتی دارد؟

مقایسه‌ای بین پنیرهای خانگی و صنعتی

آشنایی با پنیر پیتزا یا موزارلا

ارزش غذایی و روش تولید پنیر لیقوان

پنیر و انواع آن

ارزش غذایی پنیر

دانستنی هایی دربارهٔ ی پنیر

پنیر و روش تهیه آن

تهیه پنیر طعم‌دار

پنیر، آدم را خنگ می ‌کند؟!

فقط پنیر پاستوریزه بخورید

طرز تهیه چند نوع پنیر

خاصیت آب ماست یا آب پنیر

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.