پول و اندیشه مستقل یک رویااست

اگر یک ارگان دولتی با یک موسسه غیردولتی از فیلم حمایت کند سیاست‌های خود را به آن فیلم تحمیل می‌کند.

رهبر قنبری کارگردان در مصاحبه با حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت:  سینمای مستقل دو جنبه دارد یک جنبه در اندیشه و محتوا و یک جنبه دیگر آن در صورت است و اگر شما بتوانید سرمایه و پول برای ساخت فیلم خود پیدا کنید صورت مسئله را حل کرده‌اید ولی اگر اندیشه و محتوا را داشته باشید ولی پولی و سرمایه‌ای برای ساخت فیلم نداشته باشید فیلمی ساخته نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: اینکه پول و اندیشه مستقل را داشته باشید یک رویا و امر ایده‌آل است ولی موسسه یا ارگان دولتی که پولی برای ساخت فیلم به شما می‌دهد می‌خواهد سیاست‌ها و منافع خود را به شما تحمیل کند و در این صورت هرگز سینمای مستقل واقعی وجود نخواهد داشت.

کارگردان فیلم “پرنده باز کوچک” گفت: نوعی سینما داریم به عنوان سینمای آماتور که خیلی‌ها می‌پندارند که این نوع کار به معنای کار مبتدی است ولی این دیدگاه اشتباه است چون در این نوع سینما هزینه‌ها پایین است، خود فیلم‌ساز و یا نزدیکان او بودجه فیلم را تامین می‌کنند که دراین صورت هم در فرم و همدر محتوا مستقل هستند و حتی بهترین حرفه‌ای های جهان نیز آماتور هستند.

قنبری در ادامه گفت: سینما یک هنر تجربی است و تجربه‌گرایی در هنر به نقاش برمی‌گردد  برای نمونه نقاشان کوبیسم و امپرسیونیستی تجربه گرا بودند و در دوران خود مسخره می‌شدند همانطور که در سینما نیز ژان لوک گدار مورد تمسخر واقع میشد د ر حالی که از پایه‌گذاران موج نوبود.

وی در پایان گفت: هنر زمانی می‌تواند مستقل باشد که جامعه آماده این تفکر باشد و در تمامی شئونات خود از قبیل سیاست، فرهنگ، اقتصاد و غیره مستقل باشد اندیشه‌های نو و مستقل حتی پاپ آرت برای جامعه لازم است و نباید تحول خواه باشید ولی از نظر تکنیکی عقب بیفتید./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.