پیشرفت چشمگیر دستگاه های کنترل از راه دور در صنعت نفت

دوشنبه ۱۹ تیر – ۱۰:۳۷:۳۰ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- رشد حفاری فراساحلی و عمیق نفت خام و رویکرد بیشتر شرکت ها به اکتشاف نفت در قطب شمال، تقاضا برای دستگاه های کنترل از راه دور زیردریایی را تا سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش می دهد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، دستگاه های کنترل از راه دور زیردریایی یا آر او وی (ROV)، دستگاه هایی هستند که بیشتر، برای اکتشاف مواد هیدروکربری به کار گرفته می شوند. این دستگاه ها، با کابل های مختلف منتقل کننده برق، تصاویر ویدئویی و اطلاعات، به کشتی های مادر متصل می شوند.
آر او وی های پیشرفته تر، می توانند از اهرم، انعکاس سنج، مغناطیس سنج و دیگر تجهیزات برای استفاده در نمونه برداری دریایی بهره مند باشند.
بزرگترین بهره بردار تجاری آر او وی ها، صنعت اکتشاف فراساحلی نفت و گاز است و استفاده از این فناوری، بسیاری از عملیات زیردریایی را ممکن می کند.
در حادثه انفجار سکوی دیپواتر هرایزن شرکت بی پی در ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ نیز آر او وی ها، نقش برجسته ای در تعیین گستره خسارت ها ایفا کردند.
چند هفته پس از نشت نفت در خلیج مکزیک، استفاده از آر او وی در منطقه خلیج مکزیک چند برابر افزایش یافت و اگرچه «نوش داروی پس از مرگ سهراب» بود، درس های زیادی برای صنعت نفت در بر داشت.
شرکت های حفاری فراساحلی، از آر او وی ها برای مونتاژ تجهیزات حفاری زیردریایی و عملیات حساس نگهداری از آنها نیز بهره می برند.
هم اکنون، شرکت آمریکایی اوشنیرینگ، بزرگترین آر او وی عملیاتی را تولید می کند و با ساخت بیش از ۲۵۰ آر او وی و استخدام دو هزار نفر برای هدایت این دستگاه ها، در این زمینه پیشرو است.
این شرکت، اکنون یک آر او وی مجهز به فناوری اولترا دیپواتر (آب های فوق عمیق) نیز مجهز است و سالانه ۱۰ میلیون دلار برای آموزش بهره برداری و نگهداری این دستگاه ها هزینه می کند.
بعضی از تحولات بازار سبب می شوند تقاضا برای آر او وی ها افزایش یابد و آنها را به یکی از بهترین زمینه ها برای سرمایه گذاری تبدیل می کند.
جهش فعالیت های اکتشاف و حفاری فراساحلی نفت در مناطق عمیق، سبب افزایش تقاضای سکوهای حفاری فراساحلی و تأسیسات زیردریایی شده که هر دو این ها، به آر او وی نیاز دارند.
پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۴ درصد از تولید نفت خام جهان از سکوهای فراساحلی انجام شود که بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ میلادی بیشتر است.
سوددهی حفاری فراساحلی بسیار عمیق نیز با رشد روز افزونی رو به رو بوده و در همین عرصه است که آر او وی ها، بیشترین کاربرد را دارند.
رشد روز افزون تقاضای جهانی نفت خام سبب می شود تلاش شرکت ها برای ورود به عرصه های اکتشافی جدید، روز به روز افزایش یابد و پیچیدگی حفاری در مناطق قطبی و آب های بسیار عمیق، نیاز به فناوری های نوین را افزایش می دهد.
فشارهای زیادی روی صنعت حفاری وجود دارد تا از حوادث مشابه نشت نفت در خلیج مکزیک جلوگیری شود و حفاری در قطب شمال، یکی از مهمترین مصداق های افزایش فشارهاست.
استفاده از آر او وی در عملیات شرکت شل در مناطق قطبی ایالت آلاسکا آمریکا، یکی از مهمترین نمونه های استفاده روزافزون از این دستگاه هاست.
شل هنوز چراغ سبز رسمی را برای آغاز فعالیت های خود در آلاسکا به دست نیاورده است اما پیش بینی می شود تا پایان ماه جاری میلادی، این مجوزها نیز صادر شوند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۹۱۰۳۷۳۰۴۲۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.