پیش‌بینی بیماری‌های پوستی با استفاده از رنگ چشم

شنبه ۳۱ تیر – ۰۴:۱۷:۰۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- رنگ چشم افراد می‌تواند شاخص مناسبی برای پیش‌بینی بیماری‌های پوستی باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  به نقل از نشریه نیچر ژنتیک، محققان دانشگاه پزشکی کلرادو نشان داده‌اند که افراد با چشمان آبی کمتر در معرض بیماری ویتیلیگو (برص، لک و پیس) هستند و افراد با چشمان قهوه‌ای نیز کمتر احتمال گرفتن بیماری سرطان ملانوم را دارند.
براساس این گزارش مطالعه‌ای که در این نشریه منتشر شد نشان داد که از حدود ۳۰۰۰ نفر بیمار مبتلا به بیماری ویتیلیگو تقریباً ۲۷ درصد چشم آبی – خاکستری دارند و ۴۳% چشمان قهوه‌ای دارند و ۳۰% چشمان سبز و یا فندقی دارند.
ریچارد اسپرتیز مدیر ژنتیک پزشکی و برنامه‌های ژنومیک دانشگاه پزشکی Cu‌ افزود این مطالعه در درجه اول به بیماری ویتیلیگو پرداخته ولی پیامدهای بیماری ملانوم را هم بررسی کرده است.
وی گفت: از لحاظ ژنتیکی بیماری ویتیلیگو و ملانوم تضاد قطبی دارند و برخی از تغییرات ژنتیکی باعث می‌شود که احتمال ابتلا به ویتیلیگو کمتر از ملانوم باشد و برعکس.
براساس این گزارش افرادی که چشمان قهوه‌ای دارند احتمال این که به ملانوم مبتلا شوند کمتر است و این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی این افراد از همان شروع بیماری، سلول‌های اولیه سرطانی را شناسایی می‌کند و از بین می‌برد.
این گزارش می‌افزاید: مبتلا به ویتیلیگو یا برص بیشتر در معرض خطر دیگر بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع ۱، تیروئید، آرتریت روماتوئید و یا لوپوس هستند.
گفتنی است بیماری ویتیلیگو یک بیماری خود ایمن است که در آن با از بین رفتن رنگدانه‌ها لکه‌های سفیدی روی پوست و مو ایجاد می‌شود و ملانوم هم خطرناکترین نوع سرطان پوست است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۱۱۶۱۷۰۷۵۲۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.