پیمانکار داخلی به جای چینی وقت‌کش

احتمال لغو قرارداد با چینی‌ها در فاز ۱۱ پارس جنوبی

پیمانکار داخلی به جای چینی وقت‌کش

گزارشگر : وحید حاجی‌پور

 

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۰۳:۰۰

به گزارش«جوان» پس از تأخیرهای مکرر چینی‌ها وزارت نفت دریک اولتیماتوم جدی خواستار تسریع کار از سوی طرف چینی شد اما چشم بادامی‌ها بی‌توجه به وضعیت پیش آمده در پارس جنوبی قصد کار کردن ندارند. وزیر نفت چندی پیش از احتمال لغو قرارداد گازی چین در فاز ۱۱ پارس جنوبی خبر داد.
وزیر نفت درباره تأخیر چندین ماهه شرکت سی ان پی سی چین بیان کرد: به این شرکت آسیایی برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یک ماه وقت دادیم و درصورتی که به طور جدی این پروژه گازی اجرایی نشود قرارداد گازی چینی‌ها در پارس جنوبی لغو می‌شود.
نکته جالب در فاز ۱۱ کنار گذاشتن شرکت‌هایی همچون توتال و پتروناس مالزی و جایگزینی شرکت سی ان پی سی چین برای شتاب دهی به عملیات توسعه پارس جنوبی بود که در واقع حرکت رو به عقب تلقی می‌شود. در حال حاضر بیشترین تأخیر شرکت‌های چینی در صنعت نفت ایران مربوط به فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی است به طوری که با گذشت ۳۵ ماه از امضای این قرارداد پنج میلیارد دلاری هنوز تجهیز کارگاه و عملیات اجرایی پروژه در عسلویه آغاز نشده است.
این در شرایطی است که پیمانکاران داخلی در پیام خود به وزارت نفت آمادگی خود را برای حضور در این فاز و اجرای این مگا پروژه اعلام کرده‌اند؛ تجربه نشان می‌دهد شرکت‌های داخلی توانسته‌اند پروژه‌های زخمی شده را به راحتی در دست گرفته و در موعد مقرر آنها به بهره‌برداری برسانند.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم با تأکید بر اینکه باید به پیمانکاران داخلی اعتماد کنیم، گفت: طرف‌های قرارداد ما در پارس جنوبی با پیمانکاران خارجی نامناسب بوده و اشتباه ما انعقاد قراردادهای فراوان و بدون تضمین اجرایی با شرکت‌های خارجی است.
عبدالله کعبی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره حضور شرکت‌های خارجی در طرح‌های توسعه پارس جنوبی به ویژه فاز ۱۱ پارس جنوبی که چینی‌ها مسئولیت اجرایی آن را به عهده دارند، افزود: متأسفانه چینی‌ها ظاهری فریبنده دارند و نوع رفتار آنها در تنظیم قراردادها، موجب می‌شود اطمینان و اعتماد بالایی به خود جذب کنند. از حرف تا عمل چینی فاصله زیادی وجود دارد و عملکرد آنها در پارس جنوبی به هیچ وجه مطلوب نبوده است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در انجام تعهدات خود در قبال شرکت‌های خارجی در پارس جنوبی عمل کرده ولی طرف‌های قرارداد به هیچ وجه عملکرد مناسبی نداشته‌اند، تصریح کرد: در چنین شرایطی وقتی پیمانکاران داخلی برای اجرای طرح‌‌های توسعه اعلام آمادگی می‌کنند باید پروژه‌های جنوب به آنها واگذار شود.
این نماینده مردم در مجلس هشتم با تأکید بر اعتماد به پیمانکاران داخلی، یادآور شد: زمانی که رستم قاسمی به وزارتخانه نفت آمد تصمیم گرفت شرکتی مادر (هلدینگ) از تمام شرکت‌های نفت داخلی تشکیل دهد و پروژه‌های نفت و گاز را به این شرکت واحد واگذار کند.
در تشکیل چنین شرکتی ممکن است مشکلاتی از جمله سهم‌خواهی شرکت‌های مختلف داخلی وجود داشته باشد ولی واگذاری این پروژه‌ها به شرکت‌های داخلی صرفه بیشتری برای کشور دارد.
وی تأکید کرد: از سوی دیگر سال گذشته شرکت ملی نفت ایران هم در مذاکراتی خواستار جبران تأخیر چینی‌ها در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شد و حتی گفته می‌شد در صورت ادامه تأخیرها این شرکت بین‌المللی مشمول جرایمی خواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم با بیان اینکه شرکت‌های خارجی بر اساس شرایط سیاسی روز دنیا در قبال قراردادهایشان با ایران عمل می‌کنند، افزود: قطع همکاری با چنین شرکت‌هایی نه تنها اشکال ندارد، بلکه مفید هم به شمار می‌آید.
هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز است. در این فاز روزانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز و ۷۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می‌شود.
مطابق با مطالعات انجام شده در سطح شرکت ملی نفت ایران عدم النفع عدم توسعه هر فاز استاندارد پارس جنوبی با احتساب هر بشکه میعانات گازی یکصد دلار و هر یکهزار متر مکعب گاز خشک ۱۰ دلار در نظر گرفته شود، ماهانه ۴۵۰ میلیون دلار و سالانه بیش از ۸/۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.