پیوند نوسانات اقتصادی با مذاکرات بغداد بازی در پازل دشمن است

 

مذاکره ایران با ۱+۵ در نشست استانبول

گزارش تحلیلی«جوان» از تلاش‌های دشمن برای بهره‌برداری از مذاکرات ۱+۵ در بغداد

پیوند نوسانات اقتصادی با مذاکرات بغداد بازی در پازل دشمن است

گزارشگر : علی رضائی

 

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۰۳:۰۰

بزرگی و کوچکی تحریم‌ها در نظر این عده ملاک نیست، آنچه آنان ملاک می‌دانند این است که تا تحریم‌ها برداشته نشود، اقتصاد ایران سر و سامان نمی‌گیرد و چاره اول و آخر ایران برای تداوم برتری و ترقی، نرمش در برابر غرب است! به هر نحو می‌کوشند تا به این توجیهات و توهمات تمسک جویند تا ایران را در مسیر مذاکرات با ۱+۵ که قرار است در سوم خرداد در بغداد بر‌گزار شود در راهی بن‌بست قرار دهند و با چماق تحریم بر سر اراده ملت ایران و خواست‌های مشروع جمهوری اسلامی بکوبند،
این روشی است که آنان در دور نخست مذاکرات در استانبول هم به کار گرفته بودند تا هرگونه سختی یا آرامش در کشور را با نتیجه مذاکرات ربط دهند. حال آنکه اقتصاد و سیاست و سایر مسائل در کشور مسیر خود را طی می‌کنند و مذاکرات هم در مسیر خود در حال پیشرفت است و سختی‌ها و آسانی‌ها و گرانی و تورم در کشور ارتباطی با نتایج مذاکرات ندارد و در واقع پیوند مشکلات اقتصادی با مذاکرات بغداد بازی در پازل دشمن است.
‌ تجربه تاریخی و مستندات موجود هم خلاف ادعاهای این عده را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مدام با یکسری فشارهای خارجی مواجه بوده است، ولی روند رو به پیشرفت ایران برای یک روز هم تعطیل نشد و حتی در ایام جنگ تحمیلی نیز با تمام سختی‌ها و مشکلات موجود ایران از قله اقتدار و قدرت به پایین سقوط نکرد. آنان که در طول تاریخ ایران سقوط کرده‌اند، کسانی بودند که مدام در هر لحظه با رعب و وحشت به بزرگنمایی حوادث پرداخته‌اند و به قدری برخی از تهدیدات را جدی گرفتند که عاقبت از ترس آن تهدیدات به دامن بیگانه پناه بردند و سقوط کردند.
اعتراف خارجی‌ها به بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها
در حالی که وادادگان سیاسی در داخل کشور سعی دارند تمام مشکلات داخلی کشور خصوصاً در زمینه اقتصادی را در چارچوب تحریم‌های غرب علت‌یابی کنند و در این مسیر تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ در بغداد را برای عقب‌نشینی در برابر خواست‌های نامشروع غرب متقاعد کنند، اما نگاهی به رسانه‌های غربی نشان می‌دهد امروز مسببان و عاملان تحریم علیه ایران نیز فهمیده‌اند و اعتراف می‌کنند که قطعنامه‌ها ارزشی غیر از چند کاغذپاره نداشته است.
در این زمینه سال گذشته مرکز تحقیقات کنگره امریکا در گزارش خود از تحریم‌های اعمال شده بر ایران با بررسی اهداف و تبعات این اقدامات از منظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر بی‌تأثیر بودن این تحریم‌ها نه تنها در موارد یاد شده که بر روند پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز اذعان کرد.
پس از آنکه انتقادات به دولت امریکا بر سر بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها و فشارهای سیاسی این کشور بر ایران افزایش یافت ‌ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا با دفاع از سیاست‌های دولت خود به انتقاد نامزدهای حزب جمهوریخواه از سیاست‌های دولتش در قبال ایران واکنش نشان داد و سخنانی را بر زبان راند که در واقع به رقیبان انتخاباتی‌اش فهماند دولت امریکا تاکنون تمام توان خود را برای تحریم ایران به‌کار برده و اگر پیش بینی‌های امریکا درباره ایران محقق نشده، کوتاهی از کاخ سفید نیست بلکه ایستادگی جمهوری اسلامی علت واقعی است.
همچنین روزنامه صهیونیستی هاآرتص به تازگی در خبری نوشت: «ایهود باراک» وزیر دفاع اسرائیل بار دیگر بر مواضع خود در زمینه برنامه هسته‌ای ایران پافشاری کرد و با این حال گفت که تحریم‌های جدید غرب علیه جمهوری اسلامی، تأثیر چندانی نداشته چراکه ایران برنامه اتمی خود را متوقف نساخته است.
تکرار ادعاهای دشمن توسط عده‌ای متوهم
با وجود این اعترافات و مستندات موجود داخل کشور از جمله پیشرفت‌های روزافزون ایران در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و رشد اقتصادی ایران که نشان‌دهنده بی‌تأثیری تحریم‌ها بوده است، این سؤال به طور جدی مطرح می‌شود که چرا و با چه انگیزه‌ای عده‌ای در داخل کشور با همدستی خارجی‌ها سعی در فرافکنی درباره تأثیر تحریم‌ها دارند و در شرایطی که مذاکرات ایران و ۱+۵ به سود جمهوری اسلامی در حال پیشرفت است، از چه چیزی واهمه دارند و در چه توهمی به سر می‌برند؟
برای پاسخ به این سؤال بد نیست بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۰ را مرور کنیم که ایشان فرمودند:«ما دو روز پیش از این شنیدیم که رئیس‌جمهور امریکا گفته است ما به جنگ با ایران فکر نمی‌کنیم. خیلى خب؛ این خوب است، این حرفِ عاقلانه‌اى است، این خروج از توهم است. در کنارش گفته است که ما با تحریم، مردم ایران را به زانو درمى‌آوریم – نقل به مضمون – این توهم است. آن خروج از توهم در آن بخش اول خوب است، باقى ماندن در توهم در این بخش دوم به آنها ضربه خواهد زد. وقتى محاسبات انسان بر مبناى توهم بود، بر مبناى واقعیت‌ها نبود، پیداست که در برنامه‌ریزى‌اى که بر اساس این محاسبات انجام می‌دهد، شکست خواهد خورد و این، همین است. خب، الان یک سال است که به قول خودشان تحریم‌هاى فلج‌کننده و چه و چه اعمال می‌کنند – البته تحریم ما ۳۳ سال است – گفتند که هدف، جدا کردن مردم از نظام اسلامى است، اما دیدند که مردم آمدند آنجا، به نظام اسلامى رأى دادند. رأى به هر نامزد انتخاباتى، آمدن پاى هر صندوق، رأى به نظام اسلامى است، مردم این را نشان دادند. ما عرض کردیم که انتخابات، یک سیلى است، این سیلى انواع و اقسامى دارد، یکى از انواع سیلى، سیلىِ بیدار کننده است، هوشیار کننده است، بنابراین این انتخابات ما خاصیت سیلى زدن را هم داشت.»
با توجه به این بیانات قطعاً هر کسی در داخل و خارج از کشور نیز سعی در القای تأثیرگذاری تحریم‌ها داشته باشد به توهمی دچار شده که اوباما گرفتار آن شده است زیرا مردم ایران حامی انقلاب و ولایت هستند و می‌دانند تا زمانی که پشتیبان این اصول باشند، هیچ آسیبی به آنها و مملکت آنها نمی‌رسد.
مذاکرات ایران با کشورهای دیگر هم مورد تازه‌ای نیست که عده‌ای سعی در متشنج نشان دادن فضا دارند. از اوایل انقلاب تاکنون جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت هر گاه که لازم بوده نقش خود را در نظام بین‌الملل ایفا کرده و از مذاکره با دولت‌های دیگر هیچ باکی نداشته است، البته استراتژی جبهه استکبار همواره این بوده است که شرایط را به ضرر ایران و به نفع خود نشان دهد تا جمهوری اسلامی را برای نرمش و گذشتن از بخشی از منافع ملی خود قانع کند. حال گرچه نیت دشمن از این تصویرسازی غلط و پوچ معلوم است و انتظاری غیر این نمی‌رود اما از افرادی که خود را در دایره نظام جمهوری اسلامی می‌دانند و با این حال ادعاهای دشمن را تکرار می‌کنند، انتظاری دیگر می‌رود.

جوان آنلاین – آخرین عناوین سیاسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.