پیکر حسن کسایی به خاک سپرده شد

جام جم آنلاین: پیکر حسن کسایی، استاد برجسته نی نیمه شب گذشته در آرامگاه تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

حسن کسایی پس از طی یک دوره طولانی بیماری، روز گذشته(پنجشنبه) در منزلش در شهر اصفهان دیده از جهان فروبست و  جامعه فرهنگی کشور را در سوگ فرو برد.

به گزارش سایت خانه موسیقی، پیکر حسن کسایی، استاد پیشکسوت نی، نیمه شب گذشته با حضور اعضای خانواده و جمعی از شاگردان وی، در آرامگاه تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

به گفته محمد جواد کسایی، فرزند استاد، با توجه به شرایط ویژه ای که وجود داشت و طبق وصیت مرحوم کسایی مبنی بر خاکسپاری در کنار مقبره استاد تاج اصفهانی، پیکر ایشان نیمه شب گذشته در تخت فولاد اصفهان و درکنار مقبره استاد تاج اصفهانی به خاک سپرده شد.

هیات  مدیره خانه موسیقی طی پیامی،درگذشت این هنرمند تاثیرگذار و شاخص را به خانواده آن مرحوم و به جامعه فرهنگی وهنری کشور تسلیت گفت.

لازم به توضیح است، مراسم ترحیم این استاد پیشکسوت صبح روز یکشنبه، ۲۸ خرداد ماه از ساعت ۸٫۳۰ الی ۱۱٫۳۰ در مسجد سید شهر اصفهان برگزار می گردد.

حسن کسایی در مهرماه ۱۳۰۷ در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش به دلیل علاقه ای که به موسیقی داشت، با اساتید و بزرگان آن زمان مانند سید حسین طاهرزاده، تاج اصفهانی، اکبر خان نوروزی، خاندان شهناز (شعبان خان، حسین آقا، علی آقا و جلیل شهناز)، غلامحسین سارنج و ادیب خوانساری رفت و آمد می‌ کرد. حسن کسائی از کودکی با موسیقی آشنا شد و به مرور زمان علاقه زیادی خصوصاً به ساز نی پیدا کرد. وی مدتی آواز و گوشه‌های ردیف موسیقی ایران را نزد تاج اصفهانی و ادیب خوانساری آموخت و نی را از مهدی نوایی فراگرفت. کسایی در سفرهایش به تهران از محضر ابوالحسن صبا هم بهره می برد و می‌توان گفت هنر نوازندگی سه‌ تاراو تحت تاثیر صبا بود.

حسن کسایی در سن ۲۰ سالگی برای نخستین بار در دستگاه همایون در تئاتر اصفهان به تکنوازی نی پرداخت.  او در سال ۱۳۲۹ برای اولین بار نی را به ارکستر برد و با ارکستر رادیو ارتش اصفهان همکاری خود را شروع کرد.

در سال‌های بعد با ارکسترهای متعدد رادیو به سرپرستی هنرمندانی چون ابوالحسن صبا، حسین یاحقی، حبیب‌الله بدیعی، محمد میرنقیبی، همایون خرم و دیگران به فعالیت خود در این زمینه ادامه داد.

در سال ۱۳۳۵ به دعوت داود پیرنیا به برنامه گل‌ها رفت و تا سالها با این برنامه همکاری داشت.

این هنرمند سال ۱۳۷۰ در جشنواره نی‌نوازان در تالار اندیشه شرکت کرد. درسال ۱۳۷۸ موفق به دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر شد. در اوایل دهه ۸۰ هم خانه موسیقی از این هنرمند تجلیل کرد و  در سال ۱۳۸۱ هم به عنوان چهره ماندگار موسیقی انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Ola:

    I had no idea how to approach this bfreoe-now I’m locked and loaded.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.