پیگیرد قضایی متخلفان از فرمان حامد کرزی

متخلفان از اجرای فرمان حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان درباره مبارزه با فساد اداری و مالی،تحت پیگیرد قانونی قرار می گیرند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بی بی سی،نصرا… استانکزی مشاور حقوقی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد،با آندسته از مسئولان دولتی که به فرمان اخیر کرزی در مورد اصلاحات در ساختار اداری و مبارزه با فساد بی توجهی کنند،برخورد قانونی خواهد شد. استانکزی که در مورد فرمان ۱۶۴ ماده‌ای کرزی به خبرنگاران توضیح می دادگفت، برای وظایف مشخصی که در این فرمان به ادارات دولتی سپرده شده است،یک جدول زمانی در نظر گرفته شده که عدول ازاجرای آن در زمان تعیین شده،سرپیچی از دستور و جرم محسوب می شود.
به گفته وی،فرمان مبارزه بافساد اداری و مالی کرزی تنها محدود به ساختار دولتی نیست و همه نهادهای حاکمیتی افغانستان موظفند از این فرمان پیروی کنند.
مشاورحقوقی کرزی تاکبد کرد،نحوه مصرف بودجه‌های وزارتخانه‌ها، ساده سازی‌ روند قضایی،تسریع روند تصویب قوانین در پارلمان،بازدید اعضای کابینه ازاستان ها، برچیدن نهادهای موازی و نظارت عملی شدن شاخص‌های مبارزه علیه فساد اداری در دو ماه آینده،بخشی از نکات مهم این فرمان به شمار می‌روند.
پس از ابلاغ فرمان مبارزه با فساد اداری در افغانستان،شماری از منتقدین گفته اند که فرمان جدید کرزی ضمانت اجرایی ندارد و تطبیق آن در شرایط کنونی، دشوار خواهد بود.
استانکزی در پاسخ به منتقدان نیزگفت،ضمانت اجرایی فرمان رئیس جمهوری افغانستان در قوانین حاکم بر این کشور وجود دارد.
 حامد کرزی کرزی پنج شنبه شب گذشته با انتشار بیانیه ای ضمن اذعان به وجود فساد اداری در افغانستان فرمانی ۱۶۴ ماده ای برای مبارزه با این پدیده صادر کرد.
در این بیانیه تاکید شد،به‌رغم موفقیت‌های به دست آمده،مبارزه با فساد اداری با مشکل مواجه است.کرزی در این بیانیه افزود،مقامات بلندپایه افغانستان نباید از ناقضین قانون،حمایت کنند.
در ماه های اخیرتوجه رئیس جمهوری افغانستان به لزوم مبارزه با فساد اداری در این کشور افزایش یافته است.
وی نزدیک به دو هفته پیش وعده داد، بزودی طرحی برای اصلاحات گسترده اداری در این کشور، ارائه می کند.
کشورهای غربی که در جنگ علیه طالبان در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون ناکام بوده اند،از نزدیک به دو سال گذشته به بهانه واهی تاثیر فساد اداری بر پیشبرد اهداف آنان در این کشور،دولت کابل را برای مبارزه با فساد اداری به شدت تحت فشار قرار داده اند.
این در حالی است که علت اصلی شکست نیروهای خارجی در مقابله با تروریسم درافغانستان،سیاست اشتباه آمریکا در برخورد با افراط گرایی است.
کرزی چندی پیش در نشست مشترک با مقامات ارشد دولت،دستگاه قضایی و نمایندگان مجالس افغانستان با اشاره به فشار غرب بر دولت کابل برای مبارزه با فساد گفته بود،مصلحت‌گرایی را کنار گذاشته است و با جدیت به مبارزه با فساد می پردازد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.