پژوهشگران به مکانیسم مغز برای فیلتر کردن صداهای مزاحم پی بردند

۳۱فروردین۱۳،
ممتاز نیوز :وقتی شمار اشخاص حاضر در یک مکان افزایش می‌یابد، با وجود سروصدای زیاد، هرکس صدای طرف مقابل خود را می‌شنود و پیام او را به‌خوبی درک می‌کند.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت ، پژوهشگران می‌گویند به مکانیسم مغز برای فیلتر کردن صداهای مزاحم پی برده‌اند.
هرکس صدای مخاطب خود را می‌شنود؛ حتی وقتی تعداد زیادی در یک رستوران یا مهمانی، همزمان مشغول صحبت باشند. پژوهشگران سرانجام به فرآیند این امر پی بردند. این دانشمندان نتایج تحقیق خود را در نورون، دوهفته‌نامه تخصصی عصب‌شناسی، منتشر کرده‌اند. این نتایج نشان می‌دهند که مغز انسان قادر است صدای سخنگویانِ کم‌اهمیت‌تر را فیلتر کند.

پژوهشگران در این تحقیق برای اشخاص مورد آزمایش، صدای ضبط‌شده‌ای پخش کردند و همزمان، امواج مغز آنان را اندازه گرفتند. در مرکز شنواییِ مغز اشخاص مورد آزمایش همه صداهای موجود در مکان وجود داشت (چرا که این بخش از مغز، امواج صوتی را دریافت و پردازش می‌کند)؛

اما در بخشهای دیگر مغز که با فرآیندهای پیچیده‌تری (همچون زبان و تمرکز) سروکار دارند، تنها بخشهایی از صداها قابل‌ردیابی بودند که شنونده آنها را آگاهانه برمی‌گُزید و با تمرکز به آنها گوش می‌داد.

 بدین ترتیب، شنونده متوجه حضور گویندگان کم‌اهمیت‌تر نمی‌شود یا حضور آنها را خیلی کمرنگ درک می‌کند.
محققان امیدوارند نتایج این آزمایش، آنان را در درمان مبتلایان به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی و مبتلایان به درخودماندگی (اوتیسم) یاری دهد.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.