پیتزاهای ایرانی یا ایتالیایی ؟

فرق پیتزاهای ایران و ایتالیا

در صنعت، خمیر پیتزا به ۳ صورت تهیه و آماده می شود؛ فقط خمیر پیتزای تهیه شده را منجمد می کنند، خمیر را کمی حرارت می دهند به طوری که به صورت نیمه پخته درمی آید و سپس آن را منجمد می کنند یا علاوه بر اینکه خمیر آماده می شود، مواد دیگری نیز به آن اضافه می کنند که کمی حرارت داده می شود و در نهایت به صورت فریزشده در می آید که تمام این مراحل تمام اتوماتیک انجام می شود…

آنچه بین عموم مردم به عنوان خمیر پیتزای نیمه آماده معروف شده، درواقع نوعی نان نیمه پخته است که از مخلوط آرد، آب، نمک و خمیرمایه و… تهیه می شود. آرد به کار رفته در تهیه این خمیر، همان آرد ستاره است که در تهیه نان های حجیم و فانتزی نیز به کار می رود.

معمولا پس از آماده شدن خمیر، کمی به آن استراحت می دهند تا تخمیر شود. سپس خمیر آماده را به صورت ورقه پهن می کنند و در قطرهای متفاوت (۳ اندازه کوچک، متوسط و بزرگ) به شکل دایره برش می دهند. پس از برش، آن را داخل فر برای پخت نیم پز می گذارند.

پس از این مرحله نان نیمه پخته را سرد و آن را در کیسه های پلی اتیلنی که مانع خروج آب خمیر می شود، بسته بندی می کنند. این محصول باید تا زمان مصرف در فریزر و در دمای بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود. معمولا در منزل برای تهیه پیتزا، خمیر نیمه آماده را در فر یا مایکروویو و در پیتزافروشی ها و رستوران ها در تنور قرار می دهند تا مرحله پخت کامل شود.

در ایران تنوع این نوع خمیرها در میزان قطر آنهاست درحالی که سایر کشورها، علاوه بر قطر، ضخامت خمیرها نیز متفاوت است؛ به طوری که برخی از آنها بسیار نازک هستند و به پیتزای کراپ معروف هستند و گاه برخی به یک سانتی متر می رسند.

با توجه به اینکه در رستوران های ما غذا باید در زمان کوتاهی آماده شود، بیشتر خمیر پیتزای نیمه آماده به کار می رود زیرا در زمان کوتاهی می توان چند نوع پیتزا را همزمان آماده کرد درحالی که در کشورهایی مانند ایتالیا، برخلاف کشور ما، در منازل یا رستوران ها خمیر پیتزا، همان لحظه تهیه می شود زیرا طعم و مزه بهتری دارد. از این رو، توصیه می شود در منزل خمیر پیتزا را خودتان تهیه کنید و برای اینکه ارزش غذایی آن را بالا ببرید، از آرد کامل (سبوس دار) و شیر استفاده کنید.

دکتر محمدحسین عزیزی
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.