پیشنهاد غافلگیرکننده روس ها درباره بحرین در جلسه شورای امنیت

به گزارش ایرنا؛ این پیشنهاد غافلگیرکننده که گمان می رود با مخالفت امریکا، انگلیس و فرانسه روبرو شده باشد به رئیس جلسه ارئه شده بود؛ اما در دستور جلسه روز سه شنبه شورای امنیت قرار نگرفت.

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل می گویند که نفس پیشنهاد روسیه درباره بحرین رویکرد تازه ای از جانب مسکو به طرح متوازن بحران های خاورمیانه در شورای امنیت به شمار می رود.

به گفته این منابع سرکوب های بحرین می تواند به مناقشه تازه ای میان غرب و روسیه و چین در شورای امنیت تبدیل شود.

در یک سال گذشته مسکو و پکن با سه عضو دایم دیگر شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه بر سر پرونده سوریه دچار اختلاف نظر جدی بوده اند.

در حالیکه بیش از یک و سال و نیم از اعتراض سراسری مردم بحرین علیه رژیم ال خلیفه می گذرد، شورای امنیت سازمان ملل در این باره سکوت مطلق کرده و یک جلسه نیز به بررسی بحران آن کشور و سرکوب معترضان بحرین توسط رژیم آل خلیفه و عربستان اختصاص نداده است.

این در حالیست که تاکنون با فشار آمریکا، انگلیس و فرانسه شورای امنیت بیش از صد جلسه درباره بحران سوریه برگزار کرده است که هدف از انها زمینه سازی برای دخالت نظامی در سوریه و سرنگون کردن حکومت بشار اسد بوده است.

عدم توجه شورای امنیت سازمان ملل به مساله بحرین یا فلسطین و تمرکز طولانی بر بحران سوریه باعث انتقاد بسیاری درباره سیاست یک بام و دو هوای برخی اعضای دائم این شورا شده است.

چندی پیش لی بائو دونگ نماینده دائم چین در سازمان ملل ضمن انتقاد شدید از تصمیمات و اقدامات یکجانبه و تبعیض آمیز برخی از اعضای شورای امنیت دربحران های جهانی، گفته بود نباید بین کشتار غیرنظامیان، درعراق، پاکستان، افغانستان، فلسطین، لبنان و سوریه تبعیض قائل شویم در غیر این صورت اعتبار و جایگاه شورای امنیت از میان خواهد رفت.

وی گفته بود اگر شورای امنیت درخصوص رسیدگی به کشتار غیر نظامیان با عدالت و رعایت انصاف برخورد نکند، صلاحیت این شورا بشدت زیر سوال می رود.

۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۸۱۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.