پیش بینی رشد ۵/۵درصد برای کشورهای افریقایی زیر صحرا

رشد اقتصادی این منطقه در سال ۲۰۱۱ میلادی؛ ۱/۵درصد بوده است.

براساس این گزارش که روز دوشنبه منتشر شد؛ این پیش بینی مبتنی بر بهبود وضعیت خشکسالی در شرق و شاخ افریقا و نیز بهره برداری از منابع جدید از سوی کشورهای منطقه است.

به گزارش صندوق بین المللی پول؛ تداوم یافتن عملکرد قوی منطقه ناشی از بهبود قیمت های کالاها در سطح بین المللی و افزایش صادرات متنوع به بازارهای نوظهور آسیایی است .

رشد اقتصادی این منطقه در هشت سال گذشته بالای ۵درصد بود که این امر بیشتر تحت تاثیر افزایش بهای منابع طبیعی ؛ مدیریت بهتر و نیز رشد درآمدها صورت گرفت.

این صندوق درهمین حال نسبت به ادامه یافتن بی ثباتی در بازارهای جهانی و تاثیرات آن بر اقتصاد منطقه زیر صحرا هشدار داده است .

گفتنی است اقتصاد ۴۴کشور منطقه از جمله هفت صادر کننده نفت این حوزه ؛ بشدت وابسته به صادرات منابع طبیعی از جمله نفت می باشد و هر گونه نوسان در بازار این کالاها به شدت بر اقتصاد این کشورها تاثیر گذار می باشد.

علاوه بر آن هرگونه تغییرات آب و هوایی نیز بر اقتصاد بیشتر کشورهای این منطقه که عمدتا از تولید کنندگان محصولات کشاورزی هستند ؛ تاثیر می گذارد.

براساس گزارش صندوق بین المللی پول؛ رشد اقتصادی پیش بینی شده برای کشورهای افریقایی زیرصحرا در سال ۲۰۱۲؛ نسبت به پیش بینی های قبلی صورت گرفته؛ کمتر است .

پیش بینی های قبلی موید رشد ۹/۵ درصد برای این منطقه بود.

علت این امر وجود بحران مالی در سطح جهان و نیز کند بودن رشد اقتصادی کشور افریقای جنوبی می باشد.

براساس گزارش یاد شده نرخ رشد اقتصادی افریقای جنوبی و نیجریه که دو قدرت اقتصادی منطقه شمرده می شود انتظار می رود؛ کند باشد.

رشد اقتصادی افریقای جنوبی بدلیل ضعف در صادرات به بازارهای کشورهای توسعه یافته؛ ۳درصد برای سال ۲۰۱۲ پیش بینی شده است .

برای نیجریه نیز که بزرگترین تولید کننده نفت منطقه می باشد نیز درحدود ۷درصد رشد اقتصادی پیش بینی شده است که نسبت به سال ۲۰۱۱ وضعیت ثابتی دارد .

براساس پیش بینی های صورت گرفته رشد اقتصادی کشورهای چون بوتسوانا ؛ نامیبیا ؛ غنا؛ سنگال و زامبیا که در زمره کشورهای با درآمد متوسط منطقه شمرده می شوند در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن، ثابت و یا کمتر خواهد بود.

براساس گزارش صندوق بین المللی پول؛ وضعیت اقتصادی کشورهای شرق افریقا و شاخ افریقا در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن بدلیل بهتر شدن وضعیت خشکسالی که بدترین آن در ۶۰ سال گذشته بود؛ در حال بهبودی است .

خشکسالی دراین منطقه که از اواخر سال ۲۰۱۰ شروع و در سال گذشته میلادی به پایان رسید ؛ علاوه بر ضربه زدن به کشاورزی منطقه؛ میلیون ها نفر را با خطر گرسنگی و مرگ مواجه ساخت.

براساس گزارش صندوق بین المللی پول، وضعیت اقتصادی ساحل عاج که بزرگترین قدرت اقتصادی بعد از نیجریه در غرب افریقا است، در سال گذشته بدنبال بروز جنگ داخلی بعد انتخابات بشدت آسیب دید بنحوی که رشد ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی ۵درصد کاهش یافت .

براساس این گزارش خاتمه جنگ داخلی در ساحل عاج علاوه بر تاثیر مثبت آن براقتصاد این کشور به رشد اقتصادی کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۲ ؛ کمک خواهد کرد.

براساس این گزارش پیش بینی می شود که رشد اقتصادی کشورهای سیرالئون و نیجر نیز در سال ۲۰۱۲میلادی به ترتیب در حدود ۹/۳۵درصد و ۱۴درصد باشد.

با توجه به وضعیت بازار نفت جهانی انتظار می رود رشد اقتصادی آنگولا نیز که یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت به شمار می رود، در حال رشد باشد.

خاورم**۱۵۵۲**۱۳۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۰۸۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.