پیش نویس سند ملی رشد و تکامل کودکان ایرانی رونمایی می شود

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت از رونمایی پیش نویس سند ملی رشد و تکامل همه جانبه کودکان خبر داد.

دکتر محمد اسماعیل مطلق روز سه شنبه در نشست خبری روز جهانی کودک با اعلام این خبر اظهار داشت: این پیش نویس که انتهای سال ۹۰ در شورای عالی سلامت تصویب شد، روز ۱۶ مهرماه با حضور وزیر بهداشت رونمایی می شود.

وی بیان کرد:‌ یک سیر منطقی و صعودی در ارتقا و تکامل همه جانبه کودکان در کشور جریان دارد و به تکامل کودکان از نظر روحی، روانی و جسمی و بقای کودکان توجه ویژه ای شده است.

مطلق افزود:‌ در کشور با توجه به برنامه های غنی که در مسیر کاهش مرگ و میر و ارتقا سطح سلامتی و شاخصهای رشدی در طول سالهای پس از انقلاب داشتیم، مرگ کودکان زیر ۵ سال تا سال ۶۱ ، ۱۴۰ در هزار تولد زنده بود،‌ در سال ۶۹ این میزان به ۶۸ در هزار تولد زنده و در سال ۹۰ طبق بررسیهای صورت گرفته به ۲۰ در هزار تولد زنده رسیده است.

وی تصریح کرد:‌ مرگ کودکان زیر یک سال قبل از انقلاب ۱۱۰ در هزار تولد زنده بود که در سال ۶۹ به ۵۲ و در سال ۹۰ به زیر ۱۸ در هزار تولد زنده رسیده است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،‌ خانواده و مدارس در خصوص شاخصهای کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری در کودکان گفت: شاخص کم وزنی در سال ۷۴، ۱۹ درصد بوده در سال ۷۷، ۱۳ و در سال ۸۹ به ۵ درصد رسیده است.

مطلق افزود:‌ شاخص کوتاه قدی کودکان سیر نزولی داشته است که بر این اساس در سال ۷۴، ۲۵ درصد، در سال ۷۷، ۲۱ و در سال ۸۹ به ۹ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: شاخص لاغری در بین کودکان در سال ۷۴، ۸ درصد بود که این میزان در سال ۷۷، ۶ و در سال ۸۹ به ۴ درصد رسید.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،‌ خانواده و مدارس خاطرنشان کرد:‌ تکامل کودکان موضوعی همه جانبه است و در بحث مداخلات باید به تکامل فیزیکی، ذهنی، هیجانی و اجتماعی این قشر توجه بیشتری شود.

وی ابراز داشت:‌ سالهای آغازین زندگی کودک سالهای مهمی برای کمک به خانواده و جامعه محسوب می شود که متأسفانه بیشترین سرمایه گذاری توسط خانواده ها در سالهای پس از ورود به مدرسه رخ می دهد که این امر نیاز به اصلاح دارد.

به گفته مطلق، برای سرمایه گذاری درست و دقیق برای رسیدن به تکامل همه جانبه کودکان باید به چهار اصل عدالت، توانمند سازی جامعه، مشارکت همگانی و ادغام خدمات پایبند باشیم.

هفته جهانی کودک ۱۵ تا ۲۱ مهرماه جاری با شعار “کودک، خانواده و جامعه” برگزار می شود.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.