چاوز بار دیگر رئیس‌جمهور ونزوئلا شد

2012-10-07T232926Z_1_CBRE8961T9600_RTROPTP_2_VENEZUELA-ELECTION.JPG

مقام‌های انتخاباتی در ونزوئلا اعلام کردند که هوگو چاوز رئیس جمهوری این کشور با شکست دادن انریکه کاپریلس رهبر مخالفان، برای چهارمین بار برای سمت ریاست‌جمهوری برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای انتخاباتی ونزوئلا اعلام کرد که هوگو چاوز ۵۴ درصد آرا را به دست آورده است.

در پی اعلام نتایج انتخابات، هواداران چاوز با سر و صدای زیاد در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا به شادی پرداختند.

میزان مشارکت در این انتخابات فشرده حدود ۸۰ درصد گزارش شد و زمان رای گیری به دلیل صف های طولانی در برخی مراکز اخذ رای تمدید شد.

رئیس شورای انتخاباتی ونزوئلا اعلام کرد که چاوز ۵۴.۴۲ درصد آرا و رقیب او انریکه کاپرلیس ۴۴.۹۷ درصد آرا را به دست آورده اند.

در پی انتشار این خبر اشک از چشمان بعضی از هواداران کاپریلس در ستاد انتخاباتی او جاری شد.

چاوز که ابتدا سال ۱۹۹۸ میلادی به ریاست جمهوری انتخاب شد قول داده بود در صورت پیروزی “انقلاب سوسیالیستی” خود را پی بگیرد.

در مقابل، رقیب او انریکه کاپریلس وعده رشد اقتصادی را داده بود.

نزدیک به ۱۹ میلیون نفر برای رای دادن در این انتخابات واجد شرایط بودند.

هوگو چاوز که ۵۸ سال دارد و پارسال به دلیل ابتلا به سرطان تحت درمان بود، گفته که کاملا بهبود یافته است. وی هنگام انداختن رای خود به صندوق در کاراکاس، پایتخت، گفت که نتایج باید محترم شمرده شود.

چاوز تصریج کرد: بیایید نتایج را قبول کنیم و نظر مردم را قبول کنیم و دموکراسی را قبول کنیم تا جمهوری ونزوئلا به مسیر رشد خود ادامه دهد.

چاوز، ۵۸ ساله که چهره ای جنجالی در سطح بین المللی محسوب می شود، بخش‌های مهم اقتصاد ونزوئلا را ملی کرده است.

رئیس جمهوری ونزوئلا گفته بود که برای تکمیل “انقلاب بولیواری” خود لازم است که یک دوره دیگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود.

به گزارش شبکه بی بی سی، نزدیک به ۱۴۰ هزار نیرو انتظامی تامین امنیت بیش از ۱۰ هزار حوزه رأی‌گیری را به عهده داشتند.

کاپریلس به حامیان خود گفت: امیدوارم جنبش سیاسی که برای ۱۴ سال است قدرت را در ونزوئلا به دست دارد بفهمد تقریبا نیمی از کشور با وی موافق نیستند.

چاوز که از سال ۱۹۹۹ قدرت را در دست گرفته همواره شعار ضد امپریالیسم داده و با دولت‌های آمریکا در مناقشه بوده است.

کریستینا فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین با تاکید بر اینکه متحدان چپ‌گرای آمریکای لاتین نفس راحتی کشیدند در توییتر خطاب به چاوز نوشت: پیروزی تو پیروزی ماست و پیروزی آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب.

در حال حاضر توجه‌ها بر طرح‌های چاوز برای شش سال آینده ریاست جمهوری‌اش به عنوان رهبر بزرگترین صادر کننده نفت در آمریکای جنوبی متمرکز شده است.

براساس قانون اساسی چاوز اگر وی در چهار سال اول دوره شش ساله‌اش به هر دلیل کناره گیری کند رای‌گیری جدیدی انجام خواهد شد.

چاوز از اواسط ۲۰۱۱ تاکنون به دلیل ابتلا به سرطان سه عمل جراحی برای برداشتن غدد سرطانی‌اش داشته است. دوره جدید شش ساله چاوز از دهم ژانویه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.