چرا قیمت خودرو بالا رفت؟

بینا- رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت دلیل کاهش شدید تولید و رشد بالای قیمت خودروهای داخلی را سوء مدیریت بنگاه‌های خودروسازی دانست.
محمدحسن شجاعی‌فرد اظهار کرد: متاسفانه هزینه‌های سوءمدیریت در سیستم خودروسازی ایران به شدت بالا است. وی با بیان اینکه کاهش قابل توجه تولید و رشد قیمت از تبعات نوع مدیریت خودروسازان است، خاطرنشان کرد: بعضا شنیده می‌شود که خودروسازان دلیل وضعیت فعلی این صنعت را به برخی تحریم‌ها نسبت می‌دهند، در حالی که در صورت عدم وجود تحریم نیز شرایط این صنعت مشابه شرایط فعلی ‌بود.
رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در واقع اگرچه اثر تحریم بر شرایط فعالیت بنگاه‌های تولیدی را نمی‌توان کاملا رد کرد، اما یک مدیر خوب باید از چندین سال قبل شرایط فعالیت در چندین سال آینده را پیش‌بینی کرده و شرایط را متناسب با‌ آن فراهم کند.
وی افزود: به طور کلی ۱۰ درصد وظایف مدیر یک بنگاه مربوط به اقدامات اجرایی و ۹۰ درصد آن مربوط به آینده‌نگری، پیش‌بینی شرایط تولید در آینده و مدیریت این شرایط است، بنابراین در صورت وجود مدیران هوشمند، خودروسازان کشور شرایط تحریم را از قبل پیش‌بینی کرده و برای رفع تبعات آن چاره‌اندیشی می‌کردند، در حالی‌که متاسفانه این توانمندی در مدیریت خودروسازان وجود نداشته است.
شجاعی‌فرد با طرح این پرسش که آیا خودروسازان ایرانی مشکلات بیشتری از شرکت نفت برای تامین قطعات مورد نیازشان دارند؟ تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد قطعات صنعت نفت وارداتی است، در حالی که به گفته خودروسازان بزرگ کمتر از ۱۰ درصد قطعات مورد نیاز آنها وارداتی است؛ بنابراین چگونه صنعت نفت می‌تواند با حساسیت‌های موجود قطعات خارجی مورد نیاز خود را تامین کند، اما خودروسازان نمی‌توانند؟!
وی ادامه داد: خودروسازان ایرانی تبعات تحریم را از طریق افزایش قیمت محصولات خود خنثی می‌کنند. درواقع خودروسازان تحریم را این گونه مدیریت می‌کنند که هر چه هزینه‌های کار بالا رفت، به همان نسبت قیمت خودرو را افزایش می‌دهند که نتیجه این نوع دیدگاه نیز افزایش قابل توجه قیمت خودرو در ماه‌های اخیر در بازار است.
وی افزود: این در حالی است که خودروسازان بزرگ جهانی سالانه کمتر از یک درصد قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند که این افزایش قیمت نیز بیشتر مربوط به محصولات آپشن‌دار است.
او تصریح کرد: کمتر از ۱۰ درصد شرایط فعلی صنعت خودرو از نظر تیراژ تولید و قیمت مربوط به تحریم و شرایط محیط کسب و کار و بخش اصلی مربوط به سوء مدیریت در راس هرم خودروسازان است.
اظهارات رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است توانمندترین مدیران صنعتی کشور در صنعت خودرو حضور دارند و رشد بالای تولید خودرو در سال‌های اخیر نشان‌دهنده توان این مدیران است.
احمد نعمت‌بخش با طرح این پرسش که وقتی شرایط محیط کسب‌وکار نامساعد شده و تحریم‌ها نیز تشدید می‌شود، چه کاری از دست مدیران صنعت خودرو ساخته است؟ اظهار کرد: در واقع نمی‌توان از مدیر یک شرکت خودروسازی انتظار داشت که شرایط کلی محیط کسب و کار را متناسب با منافع این صنعت تغییر داده و اصلاح کند. از آن سو نیز اگرچه شرایط تحریم از قبل قابل پیش‌بینی بود، اما قدرت عمل و مانور مدیر یک واحد صنعتی در چنین شرایطی بیش از آنچه که در صنعت خودرو صورت گرفته، نیست.
وی ادامه داد: همین مدیران خودروسازی در سال‌های اخیر گام‌های اساسی در جهت کاهش وابستگی این صنعت به خارج از کشور و افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات و خودروها برداشته‌اند؛ آن هم در شرایطی که قیمت خودرو در این سال‌ها کمترین رشد را نسبت به سایر کالاهای صنعتی داشته است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: این در حالی است که مهم‌ترین دلیل افت تولید خودرو در کشور نه تحریم‌های خارجی، بلکه برخی تحریم‌‌های داخلی مانند نوع عملکرد سیستم بانکی در این زمینه است که منجر به کاهش شدید نقدینگی خودروسازان شده است.
نعمت‌بخش با بیان اینکه به دلیل عدم فعالیت شرکت‌های لیزینگ، در سال گذشته حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی خودروسازان درگیر فروش اقساطی محصولات شد، تصریح کرد: بنابراین نباید با چشم بستن بر این واقعیات مدیران شرکت‌های خودروسازی را تنها مسوولان وضعیت فعلی این صنعت دانست.

RSS

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مهدی حسینی:

    دولت ما فقط بلده روی مردم فشار بیاره !

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.