چرا هدفمندی یارانه‌ها مصرف انرژی را کاهش نداد؟

استفاده از انرژی‌های پاک، این امکان را فراهم می‌آورند که آثار زیست‌محیطی این نوع انرژی‌ها، بسیار کمتر از انرژی‌های فسیلی باشد. من گمان می‌کنم، دولت باید در این زمینه بیشتر تلاش و زیرساخت‌هایی را ایجاد کند تا مردم بتوانند به آسانیی از این انرژی بهره گیرند.

یکی از مشکلاتی که متأسفانه از دیرباز در کشور بوده، این است که سرانه مصرف انرژی، بسیار بالاتر از استاندارد‌های جهانی است.

به گزارش تابناک ، عبدالکریم جمیری ضمن بیان این مطلب گفت: یکی از طرح‌هایی که در چند سال گذشته ـ چه از ناحیه دولت و چه مجلس ـ مورد توجه قرار گرفته، این است که سرانه مصرف انرژی را به استاندارد‌های جهانی نزدیک کنند. به‌ همین منظور، طرح هدفمندی یارانه‌ها از سال ۸۹ در کشور اجرا شد.

بنا بر این گزارش، جمیری در ادامه خاطرنشان کرد: در طول مدت هدفمندی یارانه‌ها، مردم هم تلاش کردند با توجه به افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند، ولی یکی از موانعی که در این راستا مردم با آن روبه‌رو هستند، داشتن وسایل پر مصرف است.

طرح تعویض وسایل پرمصرف با کم مصرف ـ که گویا قرار است توسط وزارت نیرو پیشنهاد شود ـ نیز در این راستاست تا سرانه مصرف انرژی را پایین بیاورد. البته در شرایط کنونی، این قبیل طرح‌ها می‌تواند به کمک اقتصاد کشور بیاید. در شرایط موجود که کشور درگیر شرایط خاص اقتصادی و بحث تحریم‌هاست، توجه به این مسائل، می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد و در هزینه‌های دولت هم صرفه جویی کند.

این عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به این پرسش که به ‌نظر شما دولت چه راهکارهای دیگری می‌تواند به کار ببندد تا به کاهش سرانه مصرف انرژی در کشور کمک کند، اظهار داشت: دولت راهکارهای متنوعی دارد که می‌تواند از طریق اجرا آن‌ها به کاهش سرانه مصرف انرژی در کشور کمک کند. اگر بخواهیم به‌ صورت مصداقی صحبت کنیم، دولت می‌تواند این امکان را فراهم کند که مصرف انرژی‌های پاک در کشور گسترش یابد. یکی از این انرژی‌های پاک، انرژی خورشیدی است. دولت می‌تواند زیر‌ساخت‌های لازم را در کشور ایجاد کند. اگر دولت، مردم را کمک کند تا از این نوع انرژی استفاده کنند، این کار می‌تواند برای دولت محاسن زیادی داشته باشد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در تشریح محاسن استفاده از انرژی‌های پاک گفت: نخست این ‌که انرژی خورشیدی همه جا در دسترس است. دوم دولت در جای صعب‌العبور که برای نمونه، امکان کشیدن لوله‌های گاز شهری نیست یا حمل‌ونقل خودروهای حمل‌کننده سوخت به آن نواحی مشکل است با نصب دستگاه‌های دریافت و پردازش این انرژی در منازل علاوه بر این ‌که این امکان را فراهم می‌کنند تا مردم در آن نواحی از نعمت داشتن زندگی بهتر برخوردار باشند، این حسن را هم برای دولت دارد تا در هزینه‌های خود بابت انتقال انرژی به نقاط صعب‌العبور صرفه‌جویی کند.

جمیری با بیان اینکه یکی دیگر از محاسن استفاده از این نوع انرژی‌ها، مسائل زیست‌محیطی است، خاطرنشان کرد:‌‌ همان گونه که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که دنیای امروز با آن روبه‌روست، مسأله آلودگی هواست. بخش عمده این آلودگی، مربوط می‌شود به استفاده از سوخت‌های فسیلی.

همچنین استفاده از انرژی‌های پاک، این امکان را فراهم می‌آورند که آثار زیست‌محیطی این نوع انرژی‌ها، بسیار کمتر از انرژی‌های فسیلی باشد. من گمان می‌کنم، دولت باید در این زمینه بیشتر تلاش و زیرساخت‌هایی را ایجاد کند تا مردم بتوانند به آسانیی از این انرژی بهره گیرند. البته در کنار ایجاد زیر‌ساخت‌ها، دولت باید با فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی درست، مردم را به استفاده از این نوع انرژی ترغیب کند.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.