چرا چشم‌ها آستیگمات می‌شوند؟

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


وقتی اشیای دور را به صورت تار، پر چین و چروک و درهم می‌بینید، نه‌تنها اعصابتان به هم می‌ریزد، بلکه گاهی دچار سردرد، خستگی و ریزش اشک هم می‌شوید. با این علائم در صورت مراجعه به چشم‌پزشک مشخص می‌شود مبتلا به نوعی ناهمخوانی بینایی مشابه نزدیک‌بینی یعنی آستیگماتیسم میباشید.


آستیگماتیسم

البته اشخاص بسیاری به همراه نزدیک بینی دچار درجاتی از آستیگماتیسم یا حالت بیضی بودن قرنیه چشم می باشند. در واقع، آستیگماتیسم وقتی ایجاد می گردد که قرنیه به جای حالت کروی، شکل بیضی پیدا کند.

در نتیجه تصاویر به سبب انکسار نامساوی در قسمت‏ های مختلف قرنیه، کاملا روی شبکیه متمرکز نمی شود و تصاویر دور و حتی نزدیک تار دیده می گردد. در واقع اشخاصی که دچار درجات بالایی از آستیگماتیسم می باشند، علاوه بر اشیای دور، اشیای نزدیک را نیز تار می بینند.

البته دکتر سیدحسام هاشمیان، فلوشیپ قرنیه معتقد است تشخیص سریع این عارضه بینایی بسیار مهم است، چراکه آستیگماتیسم معمولا با عوارض آزاردهنده ای مانند سردرد، خستگی، ریزش اشک و تاری دید همراه است.

اگرچه همیشه این نشانه ها ثابت نمی کند که آستیگماتیسم در فرد بروز کرده است، اما می طلبد شخص مشکوک به این عارضه برای معاینات تکمیلی، به چشم پزشک مراجعه کند.

چشم های مبتلا به آستیگماتیسم

جالب است بدانید سبب آستیگماتیسم ناشناخته است، معمولا از بدو تولد وجود دارد و اغلب همراه با نزدیک بینی و دوربینی است. البته طبق تحقیقات مشخص شده است بیشتر اشخاص مبتلا به آستیگماتیسم، این مشکل را به ارث برده اند.

آستیگماتیسم با مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک، بهتر یا بدتر نمی شود

با این حال، دکتر هاشمیان می گوید: گرچه در اغلب موارد، آستیگماتیسم ریشه ارثی دارد، اما فشار پلک روی قرنیه می تواند به آستیگماتیسم مختصری منجر شود.

در واقع، فشار بیش از حد پلک ها و عضلات چشمی بر قرنیه و همچنین کار کردن بسیار با بعضی وسایل مثل رایانه و حتی نوشتن نیز سببات بروز این ناهنجاری بینایی را فراهم می آورد. علاوه بر آن، ضربات و صدمات وارده بر قرنیه نیز می تواند به آستیگماتیسم منجر شود.

آستیگماتیسم اصلاح نشده، بخصوص در یک چشم می تواند به بروز تنبلی چشم نیز منجر شود، اما آستیگماتیسم با مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک، بهتر یا بدتر نمی شود.

آسیب های چشمی، آستیگماتیسم می آورد

آستیگماتیسم می تواند در نتیجه وارد شدن آسیب به چشم بیمار یا جراحی رخ دهد. در واقع به نقل از متخصصان چشم، علاوه بر وراثت، جراحت و عمل جراحی چشم و قوز قرنیه نیز می تواند از عوامل بروز آستیگماتیسم باشد، یعنی اگر فردی دچار آسیب چشمی شود یا تحت عمل جراحی چشم قرار گیرد، ممکن است بعدا دچار آستیگماتیسم شود.

قوز قرنیه

دکتر هاشمیان دربارهٔ تاثیر بیماری قوز قرنیه بر آستیگماتیسم توضیح می دهد: ممکن است همراه با بیماری قوز قرنیه، دوبینی و آستیگماتیسم هم  به وجود آید.

در قوز قرنیه، قرنیه نازک تر می گردد و حالت مخروطی شکل پیدا می کند.

البته مشکل بینایی مبتلایان با استفاده از عینک برطرف نمی شود و استفاده از لنزهای تماسی برای درمان اولیه قوز قرنیه ضروری است، اما باید در نظر گرفت در آینده این بیماران نیاز به عمل جراحی پیوند قرنیه خواهند داشت.

اختلالی که درمان می گردد

فردی که مبتلا به آستیگماتیسم و نزدیک بینی یا دوربینی است، می تواند با مراجعه به چشم پزشک، از عینک و لنز مخصوص یا جراحی برای رفع عیوب انکساری چشم خود استفاده کند.

دکتر هاشمیان با اشاره به مطالب فوق می گوید: فراموش نکنید مقدار آستیگماتیسم و محور آن ممکن است به آهستگی تغییر کند.

بر این اساس، معاینات مکرر و منظم به شما کمک می کند در همه حال از یک بینایی کامل و دقیق برخوردار باشید. در واقع، هدف از درمان آستیگماتیسم تصحیح انحنای نایکنواخت قرنیه است که سبب تاری دید می گردد.

این جراح قرنیه با تاکید بر این که درمان آستیگماتیسم شامل تجویز عدسی های تصحیح کننده به صورت عینک یا لنز تماسی یا انجام جراحی می گردد، اظهار می کند: استفاده از عدسی های تصحیح کننده، اثر ناشی از انحنای نایکنواخت قرنیه را برطرف می کند.

این عدسی ها ممکن است به صورت لنز تماسی یا عینک باشد.

لنزهای تماسی می تواند آستیگماتیسم های قرنیه و عدسی چشم را تصحیح کند.

انواع مختلف عینک هم می تواند جانشین مناسبی برای لنز تماسی باشد.

در روش جراحی نیز با شکل دهی مجدد به سطح قرنیه، آستیگماتیسم تصحیح و درمان می گردد.

بخش سلامت ممتاز


منبع: جام جم – پونه شیرازی

مطالب مرتبط:

آستیگماتیسم؛ نقصی‌که باید درمان شود

چشم‌تان دچار آستیگماتیسم است؟

آستیگماتیسم؛ انحنای غیرطبیعی عدسی یا قرنیه چشم

آستیگمات‌ها هم می‌توانند لیزیک کنند


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.