چرخه آب در گیاهان

جام جم آنلاین: کرفس از جمله سبزیجات بسیار مفید است که از آن به عنوان سلطان سبزیجات نام می‌برند، اما اغلب کودکان میانه خوبی با خوردن آن ندارند.

با استفاده از این آزمایش ساده می‌توانید ساقه‌های خرد شده کرفس را به رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی و به این ترتیب کودکان را هم به خوردن این ماده غذایی مفید تشویق کنید. علاوه بر این با انجام این آزمایش با ویژگی‌های اختصاصی و مهم دنیای گیاهان نیز آشنا می‌شوید.

نتیجه این آزمایش نشان‌دهنده توانایی‌های گیاهان برای تامین نیازهای اولیه یا به عبارتی آب یا غذای مورد نیازشان است که می‌تواند تضمین‌کننده حیات آنها باشد. برای انجام این آزمایش به ۶ ساقه کرفس، ۶ لیوان، مقداری آب و مقداری رنگ خوراکی آبی و قرمز نیاز دارید.

ابتدا ساقه‌های کرفس را به شش قطعه هم‌اندازه تقسیم کنید. البته ساقه‌ها باید به اندازه‌ای بلند باشد که بتوان بدون این‌که در آب غوطه‌ور شود آنها را داخل لیوان قرار داد. داخل هر کدام از لیوان‌ها به اندازه مساوی آب بریزید.

در سه لیوان، هر کدام ۱۰ قطره رنگ خوراکی آبی و در سه لیوان دیگر نیز ۱۰ قطره رنگ خوراکی قرمز بریزید. هر یک از ساقه‌های کرفس را در یک لیوان قرار دهید. پس از گذشت دو ساعت یکی از ساقه‌ها را از لیوان خارج کنید. آیا ساقه کرفس تغییر رنگ داده است؟

با استفاده از یک پوست‌کن بخشی از ساقه را از روی آن جدا کنید تا میزان تغییرات ایجاد شده در ساختار ساقه را براحتی ببینید.

تغییر رنگ ساقه‌های کرفس را پس از گذشت چهار، هشت، ۲۴ و ۴۸ ساعت بررسی کنید. در هر مرحله از این آزمایش چه تغییراتی را در ساختار ساقه‌های کرفس مشاهده می‌کنید؟ تغییر رنگ ساقه‌ها در هر مرحله تا چه سطحی پیش می‌رود؟ به نظر شما چه عواملی می‌تواند بر فرآیند تغذیه گیاهان تاثیرگذار باشد؟ فکر می‌کنید اگر ساقه‌ها را در اتاقی تاریک و به دور از نور قرار دهید یا به محتوای آب درون لیوان‌ها مقداری شکر اضافه کنید تغییری در این فرآیند ایجاد می‌شود؟ گیاهان نیز مانند حیوانات و انسان‌ها برای زنده ماندن و ادامه حیاتشان به آب نیاز دارند.

گیاهان از طریق ریشه‌، آبی که برای ادامه زندگی و زنده ماندن به آن نیاز دارند از خاک جذب می‌کنند. داخل بافت گیاه منافذ بسیار ریزی وجود دارد که به آبی که از طریق ریشه جذب شده اجازه می‌دهد داخل گیاه حرکت کند. این منافذ میان‌تهی است و برای گیاه همچون یک نی عمل می‌کند.

در این آزمایش مشاهده می‌کنید پس از گذشت مدت زمان مشخصی، آب جذب شده در بافت گیاه در امتداد ساقه به حرکت درآمده و به همه قسمت‌های آن می‌رسد.

وقتی آب جذب گیاه می‌شود در قسمت بالای گیاه خلأ ایجاد می‌شود و آب رنگی به واسطه نیروی ایجاد شده در امتداد ساقه به طرف بالا حرکت می‌کند. بنابراین پس از گذشت ۴۸ ساعت ساقه به طور کامل تغییر رنگ داده و به رنگ آبی یا قرمز درمی‌آید. (جام جم – ضمیمه سیب)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.