چشمان بسته دهان‌های گشوده: شرحی دیگر بر آشوب‌های ۸۸

ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری آشوب‌های پس از انتخابات ۸۸ در کتابی با عنوان «چشمان بسته دهان‌های گشوده» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. بررسی ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری آشوب‌های پس از انتخابات ۸۸ به عنوان یک طرح پژوهشی در سال ۸۸ در پژوهشگاه تعریف و محبیان به عنوان مجری این طرح تعیین شد. در این کتاب ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری آشوب‌های پس از انتخابات ۸۸ واکاوی شده و سعی شده پاره‌ای از راهکارهای محتمل برای کاستن از آسیب‌های چنین اتفاقاتی ارائه شود.

محبیان در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب آورده است: فارغ از قضاوت‌های مختلفی که ممکن است پیرامون وضعیت پدیدآمده در سال ۸۸ وجود داشته باشد، در یک نکته نمی‌توان تردید کرد و آن اینکه آن مقطع دارای اثراتی مهم بر پیکره اجتماع و نیروهای فعال در حوزه سیاست بود و طبعا در گذر زمان، هر جریان سیاسی قرائت خاص خود را از رخدادها به مثابه تاریخ خواهد نگاشت؛ اما در این کتاب، نویسنده سعی کرده به گونه‌ای فراتحلیل(MetaAnalysis) و با اتکا به تحلیل‌های موجود، به‌ویژه تحلیل‌های هواداران جریان سبز، ذهنیت طراحان، برنامه‌ریزان و تولیدگران فکری این جریان را بکاود و تا حد امکان به ژرفای تحلیل‌های آنها رسوخ کند.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

«یکی دیگر از عوامل کلیدی که مایه قوام اجتماعی و عنصری حیاتی برای بقای جامعه است، ایجاد ارتباط ناب مبتنی بر اعتماد، بین آحاد یک جامعه است. اعتماد شیرازه‌ای است که افراد اجتماع را به هم می‌پیوندد و فقدان آن انفصال و پراکندگی را برای یک جامعه پدید خواهد آورد.
در حال حاضر، اعتماد به مفهوم مهم و کانونی نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی تبدیل شده است و در تئوری‌های جدید مرتبط با سرمایه اجتماعی محوریت اصلی را دارد. در جامعه‌ای که اعتماد از آن رخت بربندد، جامعه ماهیتی خاکسترگونه خواهد داشت که ذرات آن هیچ‌گونه پیوستگی را با هم ندارند. میل به فردگرایی و محافظه‌کاری شدید و کاهش ریسک پذیری از اثرات فردگرایی افراطی در جامعه بری از اعتماد است، در چنین شرایطی هر کس در پی حل معضلات فردی و بیرون کشیدن گلیم خود از آب خواهد بود. واقعیت آن است که دیکتاتوری دیرپا در تاریخ ایران، این خصلت را تا حد زیادی در روان شهروندان این کشور نهادینه کرده بود و این انقلاب بود که با درهم ریزی همه ارزش‌های پیشین، اعتماد را تا حدی به جامعه برگرداند؛ طی سال‌های جنگ نیز عملاً خطرات بیرونی آحاد جامعه را به هم نزدیک‌تر کرد.»

کتاب «چشمان بسته دهان‌های گشوده» با قیمت ۵۹۰۰ تومان منتشر شده است

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و هر محصول فرهنگی دیگر( در صورت موجود بودن در بازار) کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.