چشم انتظاری ۱۰ میلیون کارگر برای دریافت سهام عدالت/ وعده‌ای که ۶ ساله شد

واگذاری سهام عدالت در سال ۸۵ با اولویت اقشار کم درآمد و توزیع عادلانه ثروت در حالی کلید خورد که علی رغم وعده‌های مختلف مسئولان و دستور ویژه رئیس جمهور،‌ این مورد تاکنون محقق نشده است.

 پس از آغاز نخستین دوره واگذاری سهام عدالت در سال ۸۵ با شعار کوچک سازی دولت و نیز توزیع عادلانه ثروت در جامعه با اولویت اقشار کم درآمد و ضعیف، رئیس جمهور اجرای این سیاست را بزرگترین اتفاق اقتصاد کشور خواند و مهم‌ترین بخش واگذاری را شناسایی دهک‌های درآمدی دانست تا به کسی اجحاف نشود.

  • چشم انتظاری ۵ ساله کارگران همچنان در ابهام

 با وجود گذشت ۵ سال از شروع این سیاست کلان اقتصادی نزدیک به بیش از ۱۰ میلیون کارگر بیمه شده تامین اجتماعی همچنان چشم انتظار تحقق عدالت توسط مسئولان هستند.

 قشری که در نوسانات و بی‌ثباتی اقتصاد و بار ناشی از تورم  در جامعه بیشترین سهم آسیب پذیری را برخوردارند.

کمتر کسی فکر می‌کرد کارگران که به یقین جزء دهک‌های پایین درآمدی هستند و با مشکلات بسیاری از جمله عدم ثبات شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند با وجود گذشت چندین سال از وعده‌های رنگارنگ و امروز و فردا کردن مسئولان برای دریافت سهام عدالت همچنان سرنوشت نامعلومی را تجربه کنند.

 • شروع کار با دستور رئیس جمهور در سال ۸۹

 با این وجود کارگران که می‌بایست در اولویت‌های اول دریافت سهام عدالت قرار می‌گرفتند در نهایت با دستور رئیس جمهور به عنوان آخرین قشر در واپسین روزهای سال ۸۹ با افتتاح سامانه ثبت‌نام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنان بارقه‌های امید را برای دریافت سهام مشاهده کرده تا با اولویت، کارگران فصلی و ساختمانی آغازگر این موضوع باشند.

  • شیخ الاسلامی: ۹٫۵ میلیون کارگر مشمول سهام عدالت

 در همین باره شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه با اشاره به اینکه اعطای سهام عدالت به کارگران از اولویت‌های دولت است، می‌افزاید: با دستور مستقیم رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد، اعطای سهام عدالت به صورت فوری به‌ کارگران مورد تأکید قرار گرفت.

 وزیر تعاون کار و رفاه عنوان می‌کند: براساس برآوردهای آماری، هم اکنون حدود ۹٫۵ میلیون کارگر در ایران فعالیت می‌کنند که تمام آنها مشمول دریافت سهام عدالت هستند.

با اینکه مسئولان معتقدند دستور رئیس جمهور فوری و تاکیدی بوده اما با وجود گذشت بیش از ۱۵ ماه از آغاز ثبت نام کارگران تاکنون خبری از ثبت نام نهایی و واگذاری آن خبری نیست.

 • ثبت نام ۳٫۲ کارگر فصلی و ساختمانی

 همچنین پیش‌بینی‌های توسط مسئولان وزارت تعاون کار و رفاه نشان می‌داد ۲٫۷ میلیون کارگر واجد شرایط برای دریافت سهام عدالت توسط مسئولان وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنند که البته بعد از آن مسئولان از ثبت نام بیش از ۳ میلیون کارگر در سامانه مربوطه برآورد کردند که آمار همچنان در حال افزایش است.

 مدیرکل سهام وزارت تعاون، کار و رفاه در این باره تعداد ثبت نام کنندگان را ۳ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۶۸۴ نفر از کارگران فصلی و ساختمانی می‌داند.

وی تاکید می‌کند: ۵۸ درصد از ثبت نام شدگان کارگران فصلی و ۴۲ درصد را کارگران ساختمانی تشکیل می دهند.

 • ۱٫۵ میلیون کارگر آماده دریافت سهام

 کاظم زاده می‌افزاید: تاکنون وضعیت یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر کارگر فصلی و ساختمانی مورد تایید قرارگرفته و همچنین حدود ۵۵ هزار نفر حائز شرایط نبوده و مدارک ۵۶ هزار نفر نیز ناقص است.

 پس از گذشت یک سال و نیم از شروع ثبت نام سهام عدالت برای کارگران فصلی و ساختمانی و طی شدن فرآیند ثبت نام، شناسایی، بررسی و ارزیابی نهایی عملا اتفاق خاصی در این بخش رخ نداده و هیچ یک از مسئولان نیز حاضر به پاسخگویی و شفاف سازی نیستند و این موضوع موجب شد هنوز واگذاری سهام آغاز نشده زمزمه توقف ثبت نام نیز در میان کارگران و افکار عمومی مطرح شود.

 در این باره شیخ‌الاسلامی  تاکید می‌کند:‌ این پروژه متوقف نشده و از سوی مسئولان وزارت اقتصاد نیز به این وزارتخانه چیزی اعلام نشده و کار در حال انجام است اما محدودیت‌هائی در شناسایی سهم قابل واگذاری در شرکت‌ها برای عرضه در بازار وجود دارد که نیاز به تشریفات قانونی بوده و وزارت اقتصاد مباحث مربوط به آن را انجام می‌دهد.

  آخرین اخبار از وضعیت واگذاری سهام عدالت خبرنگاران حکایت از توافق سازمان خصوصی سازی با وزارت تعاون کار و رفاه برای رفع موانع دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر با مسئولان سازمان خصوصی سازی برای پیگیری سهام عدالت کارگران به توافق رسیدیم که در چند موضوع انجام شود.

اشتهاردی خاطرنشان می‌کند: وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره سهام عدالت کارگران با مسائل و ملاحظاتی روبرو است که به سقف و تعداد کارگران مشمول مربوط می‌شود.

توافق مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان خصوصی سازی در حالی مطرح است که تاکنون از جزئیات این توافق خبری در دست نیست و نتوانسته از دغدغه کارگران در این زمینه بکاهد.

  براساس آمار منتشر شده تاکنون ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند که این موضوع جدای از تعداد کارگران واجد شرایط برای دریافت سهام عدالت است.

 با این وجود تاکنون حدود  ۳۹ میلیون و ۱۷۵ هزار نفر قطعا سهام عدالت خود را دریافت کرده‌اند و معلوم نیست با توجه محدودیت عرضه سهام توسط وزارت اقتصاد چگونه و با چه شرایطی بیش از ۱۰ میلیون کارگر از سهام عدالت برخوردار خواهند شد.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.