چطورباسوسک خانگی مبارزه کنیم

به طور کلی امروزه افراد برای نابود کردن سوسک‌ها از اسپری، پودر و قرص حشره‌کش و گاهی هم از نفت و سم پاشی محل استفاده می‌کنند. سوسک با گرم شدن هوا، سر و کله سوسک‌های موذی و بدقیافه در نقاط…

به طور کلی امروزه افراد برای نابود کردن سوسک‌ها از اسپری، پودر و قرص حشره‌کش و گاهی هم از نفت و سم پاشی محل استفاده می‌کنند.

سوسک

با گرم شدن هوا، سر و کله سوسک‌های موذی و بدقیافه در نقاط مختلف خانه پیدا می‌شود. این سوسک‌ها زمانی دردسرساز می‌شوند که آنها را در آشپزخانه و کنار موادغذایی بیابیم.

به طور کلی سوسک‌ها نژادهای مختلفی دارند، اما تنها چند نوع از آنها، زندگی زیر یک سقف با ما را می‌پسندند. معروف‌ترین سوسک‌های موجود در ایران، سوسک‌های آلمانی و آمریکایی هستند.

سوسک‌های بزرگ یا آمریکایی بیشتر در فاضلاب ها، دستشویی، توالت،‌ حمام و سقف‌های کاذب مخفی می‌شوند و معمولا به رنگ قهوه‌ای هستند.

اغلب این حشرات موذی، روزها در منافذ و سوراخ‌ها پنهان شده و شب‌ها برای جستجوی غذا به راه می‌افتند و هنگام جستجو باعث آلودگی سطوح، وسایل،‌ تجهیزات و غذاهای بدون سرپوش می‌شوند.

سوسک ها چه خطراتی برای ما دارند؟

سوسک‌ها معمولا تعداد زیادی از انواع میکروب های بیماری‌زا را در دستگاه گوارش و همچنین بال، شاخک‌ و پرزهای پای خود حمل می‌کنند و می‌توانند به گسترش بیماری فلج اطفال، قارچ‌های بیماریزا، تب زرد، وبا، دیفتری، سل و انواع اسهال‌های خونی کمک کنند، یا آن که در بعضی افراد منجر به بروز آلرژی با علایمی نظیر عطسه، آبریزش از بینی و چشم و حتی مشکلاتی شبیه آسم شوند.

همچنین این حشرات بدقیافه می‌توانند باکتری‌های مسمومیت‌زا را به موادغذایی منتقل کرده و افراد را به علائم مسمومیت حاد و مزمن دچار سازند.
سوسک‌ها یا سوسری‌ها همیشه به دنبال غذا و پناهگاه گرم و مرطوب هستند. بنابراین اگر می‌توانید، این دو عامل را حذف کنید
چه باید کرد؟

ابتدا باید محل آلودگی و منشا اصلی رشد سوسک ها را مشخص کنید و بدانید که در چه جاهایی امکان تخم ریزی وجود دارد.

بررسی کامل شکاف های گوشه و کنار خانه بخصوص محل‌های گرم و مرطوب مثل آشپزخانه و دستشویی بخصوص هنگام شب که سوسک ها فعال هستند، ما را در یافتن محل اصلی تخم ریزی این حشره کمک می کند.

سایر اثرات حاصل از وجود سوسک ها مثل کپسول تخم، پوسته بدن و مدفوع آنها نیز راهنمای موثری برای پی بردن به محل اصلی آلودگی است.

سوسک‌ها یا سوسری‌ها همیشه به دنبال غذا و پناهگاه گرم و مرطوب هستند. بنابراین اگر می‌توانید، این دو عامل را حذف کنید. در غیر این صورت به طور موقت از حشره‌کش‌ها کمک بگیرید.

به طور کلی امروزه افراد برای نابود کردن سوسک‌ها از اسپری، پودر و قرص حشره‌کش و گاهی هم از نفت و سم پاشی محل استفاده می‌کنند.
اسپری حشره کش

۱- به کار بردن اسپری حشره‌کش برای مبارزه با سوسری‌ها روش خوبی است، اما بهداشتی نیست. سمی که از اسپری‌ها در فضا پخش می‌شود، می‌تواند به راحتی وارد دستگاه تنفس فرد شده یا از طریق منافذ پوست جذب شود، یا آن که روی موادغذایی بنشیند.

از سوی دیگر اگر سوسک‌ها تخم‌ریزی کرده باشند، به دلیل آن که تخم‌های آنها توسط کپسول‌هایی سفت محافظت می شوند، این سموم نمی‌توانند به داخل کپسول‌ها نفوذ کنند.

۲- اگر هم بخواهیم از قرص‌های حشره‌کش استفاده کنیم، این قرص‌ها به محض آن که از لفاف خود خارج شوند در محیط متصاعد شده و آنها نیز برای سلامت افراد مضر خواهند بود، مگر آن که افراد در طولانی‌مدت در محیط حضور نداشته باشند.

۳- در مورد نفت هم که برخی افراد آن را در چاه فاضلاب می‌ریزند، متذکر می‌شویم زمانی نفت موثر واقع می‌شود که مستقیم روی حشره ریخته شود، اما به دلیل آن که سوسک‌ها معمولا در دیواره و سقف لوله‌های فاضلاب هستند نفت باعث مرگ‌ آنها نمی‌شود و تنها بوی نفت آنها را فراری می‌دهد که مجددا برمی‌گردند. پس این روش نیز فایده چندانی نخواهد داشت.

۴- کشتن سوسک ها به صورت فیزیکی نیز موجب تراوش و انتشار میکروب های بیماری‌زای دستگاه گوارش آنها به بیرون و آلوده‌تر شدن محیط می‌شود.
اگر چه از بین بردن سوسک ها ضروری است، ولی خطرات ناشی از استفاده سموم مختلف برای از بین بردن آنها، اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، بیشتر از خطر وجود سوسک هاست

۵- گاهی هم از سم پاشی کل محل زندگی توسط برخی شرکت ها استفاده می شود، به خصوص در مورد سوسک های ریزی که به سرعت تعدادشان زیاد می شود.

البته باید گفت اگر چه از بین بردن سوسک ها ضروری است، ولی خطرات ناشی از استفاده سموم مختلف برای از بین بردن آنها، اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، بیشتر از خطر وجود سوسک هاست.

لذا قبل از سم پاشی محل، باید موادغذایی، ظروف غذاخوری و وسایل خواب از محل خارج یا روی آنها را کاملا بپوشانید. همچنین نباید به کودکان اجازه ورود به آشپزخانه یا محل های سمپاشی شده را داد، مگر بعد از شستن این مکان‌ها.

۶- بهترین راه برای مبارزه با حشرات موذی حفظ نظافت بخصوص در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی است.

لذا همه شکاف های دیوار، کف زمین، درز بین پله ها و … را با سیمان بگیرید.

در نظافت ساختمان و جمع آوری و حمل و دفع بهداشتی زباله ها دقت زایدی داشته باشید.

از توری ریز در مدخل هواکش فاضلاب ها و کف‌شوی مناسب در دهانه لوله های فاضلاب در حمام و آشپزخانه و چاه‌بست محکم در سوراخ کاسه توالت، جهت جلوگیری از ورود و خروج سوسک‌ها و لانه گزینی آنها استفاده کنید.

بخش سلامت ممتاز

پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.