چطور می‌شود یک حلزون را به باتری زنده تبدیل کرد؟ / فیلم

محبوبه عمیدی: باور کردنش سخت است اما با چند تغییر ساده می‌شود حلزون‌های کوچکی را که در باغچه می‌بینید به یک باتری زنده تبدیل کرد.

به گزارش نیوساینتیست، محققان دانشگاه کلارکسن در نیویورک موفق شده‌اند یک سلول سوخت‌زیستی را روی صدف یک حلزون بکارند و این حیوان را تا پایان عمرش به یک مولد کوچک تبدیل کنند.

همانطور که در این فیلم می‌توانید ببینید محققان برای شکل دادن این منبع انرژی شکاف‌های باریکی روی صدف حلزون ایجاد کرده‌اند تا فضای کافی برای کاشت الکترودهایی که با آنزیم روکش شده‌اند، فراهم شود. پس از جاگذاری الکترودها گلوکز و اکسیژن موجود در خون حلزون آنها را فعال نگه خواهد داشت. این الکترودها تا زمانی که به یک مدار خارجی متصل هستند به فعالیت ادامه خواهند داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حلزونی که به یک باتری زنده تبدیل شده می‌تواند حدود ۷ میلی‌وات توان تولید کند. البته توان خروجی به سرعت کاهش پیدا می‌کند که می‌توان برای بهبود آن به حلزون غذا داد یا به او اجازه داد نیم‌ساعت استراحت کند تا دوباره شارژ شود.

این گروه علاوه بر حلزون‌ها روی جانداران کوچک دیگر نیز کار خواهد کرد تا بتواند آنها را به باتری‌های کوچک تأمین انرژی ابزارهای کم‌مصرفی مانند حسگرهای محیطی تبدیل کند. از سوی دیگر روی کاربردهای زیست‌پزشکی این پدیده کار خواهد شد که یکی از آنها ایجاد سیستم مشابهی در بدن انسان است که می‌تواند نیروی مورد نیاز ایمپلنت‌های گوناگون را تأمین کند و دیگر فرد نیازمند باتری‌هایی با طول عمر مشخص نباشد. این محققان در مرحله بعد جریان خون را در انسان شبیه‌سازی خواهند کرد تا احتمال استفاده از آن برای تولید انرژی الکتریکی بررسی شود.

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.