چند خبر در زمینه بهداشت و درمان

‘محمد هاشمی’ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: هم اکنون با روند روبه رشد چاقی مواجه هستیم در حالی که کشورهای توسعه یافته این مرحله را طی کرده اند.

وی اضافه کرد: آمار افراد چاق در مقایسه با جمعیت جوان کشور بسیار زیاد است و چنانچه این افراد به مرحله سالمندی برسند، شاهد وضعیت بحرانی در زمینه بیماریهای غیرواگیر خواهیم بود.

هاشمی با اشاره به تفاوت اضافه وزن و چاقی گفت: میزان ابتلای افراد به اضافه وزن از طریق یک فرمول به دست می‌آید که در این فرمول وزن افراد به کیلوگرم و در مخرج آن مجذور قد به متر مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

به گفته وی، چنانچه حاصل این فرمول بین ۱۸ تا ۲۵ باشد وزن فرد، طبیعی است اما اگر بین ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر باشد، نشان دهنده ابتلای فرد به چاقی است.

هاشمی با بیان اینکه چاقی درجات مختلفی دارد، گفت: اگر حاصل این کسر بین ۳۰ تا ۳۵ باشد، به معنای چاقی درجه یک، بین ۳۵ تا ۴۰ باشد به منزله ابتلای فرد به چاقی درجه دو و بالاتر از ۴۰ نشان دهنده چاقی مفرط است.

این متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه اضافه کرد: پرخوری وزیاده روی در مصرف غذا، زندگی بی تحرک، ارث، علل عصبی وهورمونی و عادات غذایی نامناسب غذایی از علل اضافه وزن و چاقی است.

هاشمی گفت: مردم باید شیوه زندگی و تغذیه مناسب را برای داشتن دوران میانسالی و سالمندی خوب در پیش گیرند.

براساس این گزارش، ۴۳ درصد مردان و ۳۸ درصد زنان کشور دچار اضافه وزن و ۱۴ و نیم درصد مردان و ۳۰ درصد زنان چاق هستند.

*** تغییرات ژنتیکی در آینده منجر به تولد نوزادان چاق می شود

دبیر انجمن متخصصان غدد و چاقی همچنین اعلام کرد براساس تحقیقات متخصصان و دانشمندان در زمینه تغییرات ژنتیکی ، در آینده در اثر این تغییرات شاهد تولد نوزادان چاق خواهیم بود که بهترین اقدام برای پیشگیری از تولد چنین نوزادانی، جلوگیری از چاقی در والدین است.

‘ محمد هاشمی’ بروز سکته های قلبی و مغزی و همچنین پرفشاری خون را از عوارض چاقی برشمرد و گفت: افرادی که در سنین پایین چاق هستند در سنین جوانی و میانسالی دچار عوارض ناشی از چاقی می شوند.

** کرم های آرایشی را بیش از چند ساعت بر روی پوست نگه ندارید

دکتر مسعود داوودی متخصص پوست و مو به مردم توصیه کرد: کرم های آرایشی را بیش از چند ساعت روی پوست خود نگه ندارند چرا که روند پیری پوست را تسریع می کند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به استفاده از کرم های گریم،گفت: کرم های گریم دارای میزان بالایی از مواد شیمیایی است و مانع تنفس پوست می شود.

وی، لک، جوش و آکنه (جوش‌های غرور جوانی)در پوست را از عوارض استفاده بیش از حد وسایل آرایشی دانست و گفت: قرمزی، تورم، خارش و تاول‌های آبدار، کهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو و تغییر رنگ پوست و مو از عوارض استفاده مکرر از لوازم آرایشی است.

**مصرف زیاد مواد محرک زا باعث حملات صرعی می شود

‘ گلناز محمدی ‘روانپزشک گفت : مصرف زیاد مواد محرک زای موجود در قهوه ، چای ، سیگار ،قرصهای لاغری و آمفتامین ها باعث حملات صرعی و خشونت می شود.

وی افزود:مصرف زیاد مواد محرک زا ضربان قلب، دمای بدن و فشار خون را افزایش داده و باعث گشاد شدن مردمک چشم می شود.

این روانپزشک با بیان اینکه مواد توهم زا نیز محرک های بسیار قوی دارند، اظهار داشت : مصرف موادی مانند کتامین ، ال اس دی ، حشیش ، اکستاسی بر نحوه دیدن و افکار فرد تاثیر گذاشته و آنچه که تصور می کند، می بیند.

این روانپزشک ،از دست دادن اشتها، افزایش جنب و جوش، پر حرفی یا خندیدن زیاد، احساس شادی ، تعرق، وحشت، رفتار غیر منطقی یا عجیب، انقباض عضلات معده و حالت تهوع را از عوارض مصرف مواد توهم زا عنوان کرد.

بر اساس آمارهای کشور ، پنج میلیون نفر حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده اند و دو میلیون معتاد به مصرف این مواد هستند.

** استفاده از نمک های تصفیه نشده، باعث کم خونی می شود

‘سعیده معانی’ کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وجود ناخالصی ها در نمک می تواند ایجاد مسمومیت کرده و حتی باعث ممانعت در جذب آهن بدن و بروز کم خونی ناشی از کمبود آهن شود.

وی افزود:‌ مصرف نمک های معمولی و تصفیه نشده علاوه بر این که پاسخگوی نیاز بدن به ید نیست حاوی ناخالصی های محلول و نامحلول زیان آوری هستند که می تواند سلامت مصرف کننده را به مخاطره انداخته و منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی شود.

** قرص ریتالین اعتیادآور است

دکتر ‘ محمدحسین غلامی ‘ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : قرص ریتالین که به عنوان تقویت حافظه تبلیغ می شود، اعتیاد آور است و استفاده خودسرانه آن باعث روان پریشی می شود.

این روانپزشک ، سوءظن و حملات پرخاشگرانه را از عوارض مصرف خودسرانه و مکرر قرص ریتالین دانست و اظهار داشت : اگر کسی این قرص را به‌طور مرتب یا با فواصل کوتاه مصرف کند، به آن وابسته شده و وقتی می‌خواهد آن را کنار بگذارد، در صورتی که تحت نظر پزشک نباشد، ممکن است به افسردگی دچار شود.

** علایم بیماری سینوزیت با وزش مستقیم باد کولر تشدید می شود

دکتر مسعود مردانی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید علایم بیماری سینوزیت با وزش مستقیم باد کولرهای آبی، گازی و پنکه تشدید می شود.

وی می افزاید : ترشحات غلیظ زرد یا سبز رنگ از بینی یا پشت حلق، انسداد بینی که موجب مشکل در تنفس از طریق بینی می شود، درد ، حساسیت به لمس ، تورم یا احساس فشار در اطراف چشمها، گونه ها، بینی یا پیشانی از علایم سینوزیت است.

وی همچنین، کاهش حس بویایی و چشایی، سرفه، اختلال در تخلیه ترشحات به دلیل التهاب و تورم سینوسها و افزایش ترشح مایع مخاطی از دیگر علایم این بیماری است که در صورتی که مبتلایان به سینوزیت در معرض باد مستقیم قرار گیرند، این علایم تشدید می شود.

اجتمام**۹۱۰۵** ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۴۲۲۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.