چند راه ساده برای کنترل اضطراب

۲۸ام بهمن ،
ممتاز نیوز :امروز دربارهٔ چند روش برای کنترل اضطراب‌های روزمره صحبت می‌کنیم. بسیار وقت‌ها که مضطربیم،‌ احساس می‌کنیم تمام زندگی ما تحت‌الشعاع قرار گرفته و از آنجائی که آرامش نداریم، دقت نمی‌کنیم تا ببینیم سبب نگرانی ما چیست و همین نامشخص بودن،‌ علائم ما را تشدید می‌کند، هر چند در انواع خاصی از اضطراب، سبب واضحی برای نگرانی خود پیدا نمی‌کنیم اما بسیاری از نگرانی‌های روزمره ما دلایلی دارد که می‌توان آنها را پیدا و رفع کرد.

● برای این کار می‌توانیم ابتدا با پاسخ به دو سوال زیر آغاز کنیم:
۱) اگر، چه اتفاقی می‌افتاد حال من بهتر می‌شد؟ یا اگر، چه کاری انجام دهم حال من بهتر می‌شود؟
۲) اگر، چه اتفاقی نیافتاده بود،‌حال من بهتر بود؟ یا اگر، چه کاری انجام نداده بودم، حال من بهتر بود؟

با پیدا کردن پاسخ این سوال‌ها، معمولا سرنخ نگرانی را پیدا می‌کنیم و همین پیدا شدن منشاء و سبب نگرانی، به مقدار بسیاری سبب کاهش اضطراب می‌شود،‌ ضمن اینکه راه حل‌هایی را نیز برای برطرف کردن آن به ما نشان می‌دهد.

نکته دیگر این است که، بسیاری از اوقات، واکنش ما نسبت به مسائل نگران کننده به طور نامتناسبی شدیدتر از آنچه باید باشد است و این، خود به بزرگ‌تر جلوه داده شدن مسئله ما منجر می‌شود،‌ در این مواقع می‌توانیم این سوال را از خود بپرسیم:

● بدترین حالتی که ممکن است در رابطه با این مسئله پیش بیاید چیست؟
در بسیاری از موارد خواهیم دید که حتی بدترین امکان در ارتباط با مسئله ما آنقدرها هم بد و غیرقابل جبران نیست که اینقدر ما را مضطرب کند. این راه‌ها را امتحان کنید، اما فراموش نکنید که اضطراب طیف وسیعی دارد و برای کنترل انواعی از آن‌ حتما باید با روانپزشک و روانشناس مشورت کرد و درمان‌های تخصصی دریافت کرد

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.