چه نانی بخریم؟

۲۸ آبان ،

چه نانی بخریم؟
یک متخصص تغذیه گفت: نان تافتون به سبب این‌که در مدت وقت کوتاهی تخمیر و پخته می‌شود، مصرف آن سبب اختلال در جذب املاح و مسمومیت با فلزات سنگین می‌شود.

مرتضی صفوی در گفتگو با فارس افزود: نان‌هایی که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شوند و با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش‌شیرین به عمل می‌آیند و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیرمستقیم پخته می‌شوند، سالم‌ترین نان‌ها می باشند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: نان‌هایی که با استفاده از خمیر مایه تهیه می‌شوند، از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردارند، قابلیت هضم خوبی داشته و ضایعات و دورریزی آنها بسیار کمتر از نان‌های تهیه شده با جوش‌شیرین است. عطر و بوی این نان‌ها به هیچ ‌وجه قابل قیاس با نان‌های جوش‌شیرین‌دار نیست و ماندگاری بهتری دارند.

صفوی افزود: ویژگی‌های یک نان خوب را می‌توان به داشتن ظاهر خوب که کاملا برشته، پخته شده و در سطح آن سوختگی ملاحظه نشود، طعم مناسب که حاوی طعم، مزه و بوی خوشایند و عاری از جوش‌شیرین باشد، داشتن بافت مناسب که بافت نرم و یکنواخت ناشی از تخمیر با خمیر مایه داشته باشد و قابلیت برش‌پذیری‌ مطلوب خلا‌صه کرد.


سنگک مورد تایید متخصصان تغذیه

این متخصص تغذیه گفت: نان سنگک در صدر نان‌های ایرانی قرار دارد و از آرد سبوس‌دار درست می‌شود. از ویژگی‌های خوب این نان طعم، عطر، مغذی بودن و قابلیت سیرکنندگی آن است. نان سنگک به سبب دارا بودن مقدار بسیاری فیبر، هضم آسانی داشته و بسیار مورد توجه متخصصان تغذیه است. وی افزود: شیوه پخت سنتی این نان و شکل و طعم متمایز آن از سایر نان‌ها سبب شده در فرهنگ و مسافرته ایرانی ارزش بالایی یافته و به خصوص برای صبحانه، وجود نان سنگک در اولویت قرار گیرد.

صفوی اضافه کرد: نان بربری نیز یکی از مطلوب‌ترین نان‌های ایرانی به شمار می‌آید، به شرطی که خمیر آن با استفاده از خمیر مایه تهیه شده باشد و تخمیر در آن صورت پذیرد و در درجه حرارت یکنواخت و ملایم پخت شود.

TehranKids
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.