چه چیزهایی زنان را تهدید می کند؟

هر روز خبرهایی در مورد کلاهبرداری از افراد مختلف می‌شنویم. برخی از ما فکر می‌کنیم زرنگ‌تر از این هستیم که در دام چنین کلاهبردارانی بیفتیم و این موارد به قدری از ما دور است که فکر کردن به آنها جز اتلاف وقت سود دیگری ندارد اما شاید ندانید که بسیاری از این افراد فقط به دلیل ندانستن یک نکته کوچک و رعایت نکردن چند هشدار معمولی به این دام افتاده‌اند. در این ۲صفحه به شما نکات ریزی را گوشزد می‌کنیم که در مواقع حساس به کارتان می‌آید و می‌توانید جلوی کسانی را که می‌خواهند از بی اطلاعی شما سوء استفاده کنند، بگیرید.

هشدار دندانپزشکان به خانم‌های جوان
هشدار: بعد از خوردن ترشیجات نباید دندان را با مسواک و خمیردندان شست‌وشو داد چرا که این کار باعث می‌شود قسمت‌های کند شده دندان خراش پیدا کند و مسواک زدن آسیب بیشتری را برای دندان به دنبال خواهد داشت.

جدی بگیرید:  استفاده مداوم از مواد با غلظت اسیدی چون ترشیجات، آبلیمو و لیموی ترش تازه یک عادت مضر است که می‌تواند به صورت مستقیم مواد معدنی را از سطح دندان حذف کند و موجب احساسی شود که بیماران از آن به عنوان کند شدن دندان نام می‌برند. هرچند عارضه کند شدن دندان بعد از مدتی به واسطه بزاق و با برگرداندن مواد معدنی دندان جبران می‌شود، اما استفاده مکرر از این دسته از مواد می‌تواند باعث کاهش کلی سطح مواد معدنی دندان شود. به هیچ عنوان افراد نباید بعد از خوردن این مواد، دندان خود را با مسواک و خمیر دندان بشویند، چرا که این کار باعث می‌شود که قسمت‌های کند شده دندان خراش پیدا کند و مسواک زدن آسیب‌زایی بیشتری را برای دندان به دنبال خواهد داشت.

راه‌حل: افراد بعد از خوردن ترشیجات دندان خود را با دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید بشویند تا به واسطه آن بتوان قسمتی از آسیب را جبران کرد. اولین اقدام در مواجهه با کند شدن دندان در صورت نداشتن دهان‌شویه حاوی فلوراید، شستن دهان با آب است و البته کشیدن نخ دندان برای خارج‌‌سازی بقایای مواد نیز توصیه می‌شود.

هشدار روانشناس مشهور به خانواده‌ها

عوارض خطرناک تاخیر در ازدواج!
هشدار: محمود گلزاری، معاون ساماندهی وزارت ورزش و جوانان و یکی از مشهورترین روانشناسان ایران درباره افزایش خانه‌های مجردی و بالارفتن سن ازدواج خانم‌ها هشدار داد و به نسیم آنلاین گفت: متاسفانه الان در شرایطی هستیم که دختران می‌خواهند ازدواج کنند اما نمی‌توانند و این معضل بزرگی است.

جدی بگیرید: خانه مجردی پدیده‌ای متعلق به شهرهای بزرگ است که به کثرت‌گرایی و تکثر فرهنگی مربوط می‌شود. اصل خانه‌های مجردی را به طور مطلق نمی‌شود رد کرد، بلکه این پدیده را باید خوب شناخت و نقاط مثبت و منفی‌اش را دید. معتقدم افزایش سن ازدواج در دختران به سبب «تجردهای ناخواسته» است؛ یعنی دختران می‌خواهند ازدواج کنند اما نمی‌شود. به عنوان یک روانشناس می‌گویم که محدود کردن شدید و اجازه ‌ندادن به فرزندان برای استقلال، باعث عصیان‌هایی از سوی جوانان به سوی والدین می‌شود. یکی از عوامل گرایش به خانه مجردی «افزایش طلاق» است  و در شهر بزرگی مانند تهران ۴۰ درصد از زوج‌ها در ۴ سال اول زندگی‌شان به طلاق می‌رسند. کل طلاق‌ها در کشور در سال ۹۱ بین ۱۹ تا ۲۰ درصد و اغلب در سن جوانی بوده است.

در مجموع تاخیر در سن ازدواج، تعارض‌های نسلی، استقلال‌طلبی، مهاجرت تحصیلی، مقاومت‌نکردن خانواده‌ها، افزایش طلاق، الگوبرداری از دوستان و هنجار‌شدن زندگی مجردی، از مهم‌ترین عوامل افزایش پدیده‌ خانه‌ مجردی است. گرایش به رفتارهای پر خطر جنسی، یکی از تبعات خانه‌های مجردی است؛ به ‌خصوص اگر خانه‌ مجردی محلی باشد که طرف احساس کند دور از چشمان دیگران می‌تواند برخی رفتارهای انحرافی را انجام دهد و با بعضی‌ها ارتباط داشته باشد. اگر از لحاظ روانشناختی نگاه کنیم، کسانی که خانه مجردی دارند، افسرده‌اند و گاهی هم حتی زمینه‌های گرایش به خودکشی را ایجاد می‌کنند به همین دلیل آمار خودکشی در زیست‌های مجردی بسیار بیشتر از خانواده‌هاست.

راه‌حل: شاید این گونه مسائل راه‌حلی ۲ خطی نداشته باشد اما توجه بیشتر به فرزندان و همراه شدن منطقی با آنها به جای مقابله بهترین راه‌حل است.

هشدار به همه خانم‌های شاغل

این زنان بازنشسته‌افسرده!
هشدار: اشتغال یکی از عرصه‌های مهم زندگی است و پس از بازنشستگی افراد از جمله زنان دچار حالت فقدان می‌شوند و این حالت به افسردگی می‌انجامد ولی ادامه آن می‌تواند اثر منفی بر روابط خانوادگی بگذارد و حتی می‌تواند منجر به متلاشی شدن کانون خانواده شود.

جدی بگیرید: روابط با همسر و فرزندان در این شرایط تعیین‌کننده و مهم است. از سوی دیگر مشکلات زنان میانسال به علت تغییرات شناختی، هیجانی و رفتاری ناشی از یائسگی و ناباروری و ناکارآیی جنسی، ممکن است پس از بازنشستگی تشدید شود که در این شرایط به حمایت همسر و فرزندان خود نیاز بیشتری دارند.زنان اغلب به علت طلاق فرزندشان و از هم پاشیدن زندگی او ممکن است دچار افسردگی شوند و حضور نوه، آنان را افسرده نمی‌کند چراکه بر اساس علم روانشناسی، حضور کودک در خانواده به ویژه پیش از ۶ سالگی، باعث نشاط و انرژی خانواده می‌شود. یکی از علل افسردگی زنان بازنشسته، احساس کاهش کارآیی است، آنان لازم است فعالیت‌های مرتبط با علاقه‌ خود را پیگیری کنند تا کارآیی‌ آنها کاهش نیابد،  علاوه بر آن می‌توانند فرصت بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند یا در کلاس‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون مانند معارف، اخلاق و مهارت‌های ارتباطی و روانشناسی حضور پیدا کنند. کلاس‌های آموزش روانشناسی در خانه‌های سلامت و برخی مراکز مشاوره برگزار می‌شود و انجام این فعالیت‌ها، حال آنان را بهتر می‌کند و انگیزه زندگی را افزایش می‌دهد

راه‌حل: زنان بازنشسته می‌توانند مرتبط با تخصص‌شان به صورت نیمه وقت در همان محل کار قبلی یا مکان‌های دیگرمشغول به کار شوند، علاوه بر آن بهتر است به موضوعات مورد علاقه خود بپردازند. به عنوان مثال برخی زنان در سنین جوانی به خیاطی یا آرایشگری می‌پردازند ولی فرصت اشتغال در این حوزه‌ها را ندارند. آنان پس از بازنشستگی می‌توانند به مهارت‌های خود ادامه دهند و به واسطه آن درآمدی نیز کسب کنند.

آمار زنان مطلقه در مرز هشدار

روزانه ۴۱۱ زن  مطلقه  می‌شوند
 هشدار: مهر نیوز در خبری اطلاع داد روزانه ۴۱۱ زن پس از طلاق مطلقه می‌شوند و آمار این افراد در کشور در مرز هشدار است. با توجه به افزایش ۱۳ درصدی طلاق و کاهش ۵/۱ درصدی ازدواج در کشور آمار زنان به مرز هشدار رسیده است. در حال حاضر میزان زنان مطلقه نسبت به مردان جدا شده دو برابر است. علت این موضوع از نگاه رفتارشناسان نیز تجدید فراش مردان بعد از طلاق است.

 جدی بگیرید: در حال حاضر سالانه ۷۰ هزار طلاق در کشور ثبت می‌شود که براین اساس هر ساعت ۱۷ طلاق در کشور رخ می‌دهد. این درحالی است که از این میزان ۱۲ هزار طلاق در تهران به ثبت می‌رسد. این معضل اجتماعی با همایش، جلسه، مقاله و مصاحبه حل نمی‌شود و دلیل وقوع این طلاق‌ها نیز همسرگزینی اشتباه،مشکلات اقتصادی، تورم، اعتیاد و کمبود مسکن است.

 راه‌حل: نهادهای متولی، خانواده‌ها و رسانه‌ها باید در یک جهاد اجتماعی در راستای کاهش طلاق حرکت کرده و صدا و سیما هم باید برنامه اجتماعی را راه‌اندازی کرده تا شاید از این طریق بتوان کاری را انجام داد. کمکی که برنامه‌های تحلیلی به مسائل مختلف می‌کنند بر هیچ کس پوشیده نیست و در حوزه اجتماع نیز باید چنین اقدامی انجام شود.

هشدارهای پلیس برای پیشگیری از وقوع جرائم خشن علیه خانم‌ها

تهدیدهای خیابانی کدام‌ها هستند؟
 هشدار: در ماه‌های گذشته جرائم خشن علیه خانم‌ها افزایش چشمگیری داشته است و مسئولان برخورد با خاطیان را شدت داده‌اند اما همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است و باید سعی کنید خودتان را کمتر در معرض خطر قرار دهید به همین منظور پلیس در چند توصیه کوتاه از مردم خواسته تا توجه بیشتری به این مسائل داشته باشند.

 جدی بگیرید و راه‌حل: بهترین گزینه برای خانم‌ها هنگام تردد استفاده  از تاکسی و آژانس است و تا جایی که امکان دارد از سوار شدن در خودروهای عبوری به ویژه زمان تاریکی هوا و ساعات خلوت و نقاط کم‌تردد پرهیز شود. در صورتی که راننده وسیله نقلیه‌ای که در آن سوار هستید قصد انحراف مسیر را داشت، ابتدا از راننده درخواست توقف و در صورت خودداری، سعی در توقف خودرو و کمک خواستن از عابران و مردم کنید. از دادن شماره تلفن همراه و تماس خود به دیگران، بدون ضرورت خودداری کنید.خانم‌ها حتی‌المقدور از ورود به منازل و اماکنی که یک یا دو نفر جوان غریبه در آنجا هستند، خودداری کنند. هنگام بروز مشکل ، شماره پلاک و مشخصات خودرو و راننده را یادداشت کرده یا به خاطر بسپارید. پس از وقوع جرم احتمالی یا هنگام مشاهده موارد مشکوک  با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرید.

هشدار به خانم‌های جوان درباره استفاده از  WeChat

سودجویان در کمین اطلاعات شخصی شما!
 هشدار:  استفاده از نرم‌افزار WeChat رو به افزایش است و پلیس فتا این نرم‌افزار را بسیار نامناسب خصوصا برای خانم‌ها می‌داند و طی یک اطلاعیه رسمی از مردم خواسته تا با دقت بیشتری از آن استفاده کنند.

 جدی بگیرید: نیازهای افراد به دوستی و برقراری ارتباط اجتماعی به هر شکل و عنوانی از جمله نکات مهمی است که افراد را به سمت چت روم‌ها می‌کشاند. اینترنت موجب می‌شود تا فرد در ورای این فناوری بدون اینکه هویت او فاش شود به هر کاری دست بزند. عکس‌ها، فیلم‌ها، مجلات، بازی‌های کامپیوتری و… در اینترنت ابزاری قدرتمند در تغییرات فاحش در شیوه نگرش، رفتار و آگاهی‌های جوان دارد که فرد جنسیت، طبقه اجتماعى، تحصیلات، محل زندگى، شغل، درآمد و سایر مشخصات خود را خلاف واقع شرح می‌دهد. اگر والدین در این زمینه دقت لازم را نداشته باشند، موجب ایجاد خلاءهایی شده که وسایل ارتباط جمعی به سرعت آن را پر می‌کنند. گرایش افراد افسرده به چت‌روم‌ها بیشتر است و استفاده از چت روم‌ها مشکلات خانوادگی زیادی را ایجاد می‌کند. در حقیقت استفاده زیاد از اینترنت ارتباط فرد با اعضای خانواده‌اش را دچار مشکل می‌کند. امکان چت به صورت گروهی و به اشتراک‌گذاری تصاویر و فایل‌ها با دوستان از جمله معضلاتی است که موجب انتشار تصاویر خصوصی افراد می‌شود. برخی افراد به دلیل عدم اعتماد به نفس یا به دلایل کمبودهایی که دارند چت را بهترین محیط برای رسیدن به هدف خود می‌دانند و معمولا به وسیله عکس‌های زیبا که جای عکس خود قالب می‌کنند اعتماد طرف مقابل را کسب کرده و به هدف خود می‌رسند.

 راه‌حل: دوستی‌های اینترنتی هرگز نمی‌توانند مانند گفت‌وگو با یک شخص واقعی باشد، در صفحه‌های عضویت در سایت‌های گوناگون و مخصوصا اتاق‌های گفت‌وگو هرگز مشخصاتی از قبیل نام، تاریخ تولد، آدرس خانه، مدرسه و هر چیزی که ممکن است از آن سوء‌استفاده شود را وارد نکنید.

منبع:مجله زندگی ایده آل/ برترین ها

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.